♦ Deschiderea de noi şantiere în ţară se vede în evoluţia afacerilor constructorilor ♦ Construcţiile reprezintă unul dintre puţinele sectoare din economie, alături de energie şi retail alimentar, unde toţi jucătorii din top zece au sărit de borna de un miliard de lei afaceri.
Cei mai mari zece constructori de pe piaţa locală au raportat afaceri totale de 26,6 mld. lei (5,4 mld. euro) anul trecut, în creştere cu 33% faţă de anul anterior, arată calculele ZF făcute pe baza datelor publice. Pentru prima dată topul include doar companii ce au depăşit pragul de un miliard de lei anul trecut. Nouă din top zece companii de construcţii au raportat profit net şi doar trei nu au raportat creştere în cifra de afaceri. Mai mult, cei zece giganţi adunau anul trecut peste 15.000 de angajaţi, faţă de 12.600 anul anterior.
Deschiderea de noi şantiere în ţară, fie că este vorba de infrastructura rutieră (până la final de an se estimează că vor fi daţi în folosinţă 250 de kilometri noi de autostrăzi), de modernizarea de aeroporturi, căi ferate, construcţii civile sau proiecte imobiliare, toate aceste proiecte se văd în evoluţia afacerilor constructorilor.
Nou intrată în acest top, direct pe locul opt, de pe locul 13 anterior, este Arcada Company din Galaţi, unul din constructorii metroului din Cluj-Napoca, controlată de antreprenori locali, care a atins pragul de 1,4 mld. lei anul trecut, de două ori şi jumătate mai mult faţă de nivelul de anul anterior, potrivi datelor publice. Compania a lucrat anterior şi la construcţia căii ferate care face legătura între Gara de Nord din Bucureşti şi aeroportul Otopeni, fiind specializată şi în lucrări feroviare. Mai mult, compania a făcut parte din asocierea care a fost desemnată câştigătoarea licitaţiei pentru execuţia lucrărilor de infrastructură pentru magistrala I de metrou Cluj, alături de mai multe firme turceşti şi de francezii de la Alstom Transport, într-un proiect de peste 9 mld. lei. Printre acţionarii companiei Arcada se numără Mihai Humă şi Spiru Mantu, potrivit ultimelor date. De-a lungul timpului, a construit podul feroviar din Băneasa, situat peste DN1, şi a reabilitat un segment din calea ferată Bucureşti - Băneasa - Fundulea.