Business Construct

Obiectivul kika, 10% din piata

Obiectivul kika, 10% din piata

Alexandru CREANGA, country manager al kika: In orasele in care este prezent, kika vizeaza atingerea unei cote de piata de 10%, primul magazin urmand sa fie deschis spre sfasitul anului.

27.03.2008, 21:46 73

Ulterior, intr-un raport al Immoconsult, divizia de leasing imobiliar a Investkredit Bank apare suma de 50 de milioane de euro, reprezentand investitia companiei pentru a dezvolta trei magazine in Romania. Valoarea este confirmata anul acesta si de reprezentantii kika.
kika a anuntat anul trecut in toamna ca targetul sau pentru piata locala este sa ajunga la opt magazine, conditii in care numarul angatilor ar putea sari de 1.000 de oameni. In luna martie a acestui an, Alexandru Creanga afirma intr-un interviu acordat Ziarului Financiar ca in orasele in care este prezent, kika vizeaza atingerea unei cote de piata de 10%, primul magazin urmand sa fie deschis spre sfasitul anului.
Asa s-ar putea rezuma in cateva fraze intrarea pe piata locala a unuia dintre cei mai mari retaileri de mobilier din Europa.

Tatonari de cativa ani
Tatonarile pietei romanesti de mobila ale kika au inceput cu un an inainte ca Romania sa adere la Uniunea Europeana, iar in 2007 grupul austriac a facut si primii pasi in conturarea echipei de management prin aducerea lui Alexandru Creanga (37 de ani) pentru a coordona procesul de extindere pe piata locala. Creanga a fost timp de mai multi ani director general al producatorului de semifabricate pentru industria mobilei JWC Romwood.
El s-a numarat printre primii angajati ai echipei austriecilor de pe piata locala, care acum numara 20 de angajati, urmand sa ajunga la peste 250 de persoane la momentul deschiderii primului magazin.
Timp de un an, Creanga a urmat un program de training in Austria, unde s-a familiarizat cu conceptul si stilul de lucru al companiei, iar acum supervizeaza programul de recrutare a angajatilor. Desi piata locala era in atentia
kika de mai multi ani, dupa cum recunostea si Creanga, strategia a fost sa astepte maturizarea si stabilitatea economica, ambele garantate intr-o oarecare masura de intrarea Romaniei in UE.
Firma austriaca pe care kika a angajat-o pentru constructia magazinului a inceput deja lucrul, astfel incat primul magazin sa poata fi inagurat spre sfarsitul anului.
Daca pentru anul acesta austriecii au programata lansarea primului magazin dintr-o serie de opt, pentru anul 2009 sunt programate ale doua deschideri. Extinderea insa este influentata de doi factori: rezultatele primului magazin si modul in care va decurge obtinerea avizelor necesare.
Creanga spunea intr-un interviu acordat ZF ca au fost achizitionate terenurile pentru magazinele din Timisoara si Oradea, insa nu se stie cu certitudine care va fi viitoarea locatie de pe lista kika, decizia urmand sa fie luata in functie de rapiditatea cu care vor fi primite avizele necesare constructiei.

Magazin de 28.000 mp
Magazinele pe care kika le opereaza sunt structurate pe mai multe marimi, de regula cuprinse intre 12.000 si 28.000 de metri patrati. Prima unitate de la Bucuresti, care va fi situata in proiectul West Park de langa autostrada Bucuresti-Pitesti, va avea 28.000 de metri patrati, incluzand si depozitele, si se va incadra in categoria magazinelor de mari dimensiuni care urmeaza sa expuna 50.000 de articole (in acest numar fiind incluse si variantele unui model).
"Magazinul va fi structurat in parter si doua etaje. Parterul va fi destinat obiectelor decorative, in timp ce la etaje vor predomina articolele de mobilier", spune Creanga.
kika va avea, potrivit lui Creanga, produse din toate categoriile de pret, "un mix creat pentru cele trei segmente" (scazut, mediu si inalt), clientii putand opta contra cost pentru servicii de transport, montaj si consiliere. Promovarea kika pe piata locala se va face prin toate mediile cunoscute, insa Creanga nu a dorit sa precizeze care este bugetul alocat acestei activitati. Spre deosebire de IKEA, care tipareste un catalog si este apoi distribuit timp de un an, kika merge pe un sistem de fly-ere care apar o data la trei saptamani, si sunt gupate pe diferite tematici sau promotii.
In legatura cu obiectivele de vanzari pe care le are pentru Romania, Creanga nu a precizat decat ca retailerul devine lider in circa un an si jumatate dupa deschiderea primului magazin, iar cota de piata vizata este de 10% la nivelul pietei de mobilier si decoratiuni interioare cu cele trei magazine pe care le va opera la nivelul anului 2010.
Compania austriaca deruleaza deja de cativa ani partneriate cu producatori romani de mobila sau cu filiale ale companiilor austriece printre care se afla producatorul de canapele ADA care livreaza produse inclusiv pentru magazinul kika din Arabia Saudita.

O poveste de 100 de ani
Bazele retelei kika/ Leiner au fost puse in urma cu aproape 100 de ani de catre familia Leiner, primele magazine aparute fiind cele Leiner, care isi pastreaza pana astazi caracterul traditional. Ulterior, in anii ?70 s-a desprins si brandul kika, cu un target orientat cu precadere catre mobilierul si decoratiunile moderne. Lantul Leiner numara in prezent 17 unitati, iar kika 33 numai in Austria. La nivelul Europei de Est, grupul kika/Leiner are peste 60 de magazine.
Extinderea internationala a kika a inceput in anul 2000 cu Ungaria pentru ca apoi sa continue cu Slovacia, Cehia si Croatia, iar anul trecut retailerul si-a bifat si prima locatie din Arabia Saudita, care este in sistem de franciza. Pentru locatiile mai indepartate, kika va merge pe sistemul de franciza. Deocamdata insa Bucurestiul ramane cel mai indepartat punct pe harta extinderii austriecilor. Cu toate ca au existat cereri de franciza si din Romania, conducerea grupului austriac a decis ca este mai indicat sa se mearga pe magazine proprii.

Cu cine se lupta kika?
Prin gama de produse pe care o afiseaza, retailerul austriac concureaza mai mult cu magazinele Mobexpert si mai putin cu IKEA, care a reusit cu un singur magazin sa atinga vanzari de 70 de milioane de euro in noua luni de functionare pe piata locala.
Piata interna de mobilier a atins 1,1 miliarde de euro anul trecut, cu 13% mai mult comparativ cu 2006, principalii retaileri fiind Mobexpert, IKEA, Elvila, Neoset, Staer.
Extinderea este cuvantul de ordine in industria mobilei, in conditiile in care majoritatea retailerilor au anuntat planuri agresive de extindere.
Cei mai multi retaileri locali sunt concentrati pe segmentele redus si inalt de pret, iar intrarea agresiva a strainilor se va resimti in primul rand in afacerile lor. Pana acum, dezvoltarea lor a fost favorizata de investitiile puternice din constructii si de lipsa unei concurente din afara.
IKEA, spre exemplu, are in vedere mai multe locatii, insa urmatoarea lor deschidere a fost amanata pentru 2009. Mobexpert, liderul pietei de mobila, are in vedere deschideri de patru noi magazine in Romania, la Suceava, Pitesti, Ploiesti si Bucuresti, in urma unor investitii de 8 milioane de euro.
Concurenta incepe sa se contureze si pe segmentul mobilierului de lux. Deschiderea anul trecut a primului magazin Natuzzi de catre Class Mob este cea mai notabila miscare de pe acest palier de pret.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO