Business Construct

Radiatoare: Importatorii incalzesc piata radiatoarelor

Importatorii incalzesc piata radiatoarelor
25.03.2009, 14:33 475

 

Un nivel clar al evolutiei vanzarilor de radiatoare este necunoscut atat producatorilor, cat si importatorilor, intr-o piata care nu este monitorizata si este afectata puternic de inghetarea noilor dezvoltari imobiliare si a bugetelor destinate renovarilor locuintelor particulare.
Insa avand in vedere un pret mediu de 40 de euro/ unitate, piata radiatoarelor a ajuns anul trecut la circa 70-75 de milioane de euro.
Din aceeasi cauza si estimarile jucatorilor din sector sunt diferite. Importatorii mai spera la cresteri de cateva procente, pe cand producatorii locali, loviti de oscilatia pretului otelului si accesul dificil la finantari, inclina spre conservarea businessului sau chiar spre lichidare.
"Am previzionat reducerea pietei europene si ne-am adaptat bugetele in functie de influentele din fiecare tara. Romania are inca un potential bun. Businessul nostru de aici depinde insa mult de piata imobilara si chiar si de bugetele familiilor pentru renovari, care s-au redus cu 20%", a declarat Elo Dhaene, directorul comercial al grupului Rettig ICC.
Rettig Romania, filiala locala a producatorului european de radiatoare Rettig ICC Group si cel mai mare importator local, a trasat doua directii pentru derularea afacerilor in 2009.
"Este un buget realizat anul trecut, iar ajustarile finale vor avea loc in luna martie. Estimam, dat fiind contextul actual, ca bugetul pe 2009 se va mentine
la nivelul celui din 2008, cu mentiunea ca este posibil sa depasim aceste estimari", a declarat Tunde Sandor, directorul general al Rettig in Romania.
Sandor a adaugat ca in anul 2008 valoarea afacerilor s-a ridicat la 11,5 milioane de euro, iar in functie de comenzile pentru noile produse si solutii de climatizare este posibil ca anul acesta sa ajunga la 13 milioane de euro.
Gradas, importatorul local al marcii germane de radiatoare Kermi, s-a orientat in 2009 spre conservarea afacerilor. Reprezentantii companiei estimeaza ca vor comercializa aproximativ 50.000 de radiatoare Kermi in cursul acestui an, la fel ca in 2008.
Autohtonii pierd teren. Producatorii locali, care impreuna fac aproximativ 20% din volumul pietei, echivalentul a circa 350.000 de unitati, se uita cu teama la urmatoarele noua luni, fac previziuni de reducere a vanzarilor, ingheata investitiile si chiar evalueaza posibilitatea de a inchide fabricile.
Radox, cel mai mare producator local, ruleaza anual afaceri de 15 milioane de euro, mai mult de jumatate fiind realizate din vanzarea de radiatoare de tip panou, iar restul din instalarea de sisteme de instalatii de conditionare si ventilatie. Directorul general al Radox, Cornel Rosu, estimeaza ca cifra de afaceri din sectorul de radiatoare se va reduce cu 12,5% de la 8 milioane de euro la 7 milioane de euro.
"Aveam planificata o mentinere a productiei in 2009, dar piata este in impas. 70% din productie este exportata, iar in primele doua luni aici cererea s-a redus cu 20-30%, in functie de piata", a spus Rosu.
Exporturile companiei in tari precum Italia, Marea Britanie, Germania sau Belgia reprezinta 70% din totalul productiei de radiatoare din 2008, care a ajuns la 180.000 de unitati.
Reducerea activitatii de productie de radiatoare a determinat si reducerea numarului angajatilor cu 30%, la 150 de oameni.
"La final de 2008, inceput de 2009 pentru ca se anuntau premisele inrautatirii crizei financiare am disponibilizat o parte din oamenii din productie. Stiu ca reducerea de personal si a cifrei de afaceri, toate datele, nu se potrivesc cu mentinerea volumului productiei, dar este o premisa pentru cifra de afaceri propusa", a spus Rosu. Compania, cu sediul central in Bucuresti, detine in Capitala o fabrica de radiatoare de otel si de inox si o unitate de productie de tubulatura pentru sisteme de ventilatie, iar la Campulung Muscel mai opereaza o unitate dedicata productiei de radiatoare.
Compania Mirex, care detine o fabrica de radiatoare de tip panou in Tulcea, prevede scaderea
productiei anuale cu 60%, de la 120.000 de metri liniari in 2008, si chiar posibilitatea de a opri activitatea.
"Productia pe anul 2009 poate ajunge la 50.000 de metri liniari. Ianuarie si februarie au fost mult mai slabe decat anul trecut, intr-o perioada in care de obicei vanzarile cresteau", a declarat Constantin Voloceai, directorul si proprietarul companiei Mirex. Voloceai detine si o companie locala de transport, Emvetrans, focusata pe transportul de minereu de la minele din Tulcea.
El a aratat ca segmentul radiatoarelor cunoaste doua varfuri importante de vanzari, primul in perioada ianuarie-martie. Al doilea interval incepe in luna iulie si atinge apogeul spre finalul lunii august.
"Nu cred ca piata va merge bine in 2009. Ma gandesc sa si opresc productia de radiatoare, unde mai avem 42 de oameni acum, fata de 110", a spus reprezentantul companiei Mirex.
Compania a inregistrat anul trecut o apreciere de 10% a cifrei de afaceri in lei, la 10,8 milioane de lei, insa in euro valoarea a stagnat la aproape trei milioane de euro. "Anul trecut piata, in termeni de vanzari, a urcat pana in noiembrie in 2008. A fost insa o problema cu pretul otelului. A crescut in august-septembrie de la 1.000 de euro la 1.600 euro/tona pentru ca in sfarsitul lui septembrie sa aiba loc o cadere brusca a pretului", a spus Voloceai.
Evolutia instabila a materiilor prime a afectat anul trecut rezultatele companiei, care au ramas la aceeasi valoare de 3 mil. euro chiar daca productia a crescut cu 15% la 120.000 de metri liniari.
Al treilea producator de radiatoare din Romania este compania de origine turca Nessli,care opereaza o fabrica in comunca Adunatii Copaceni din Giurgiu. Potrivit ultimelor informatii disponibile, Nessli are aproximativ 150 de angajati.
Dependenta de distribuitori. Atat vanzarile producatorilor locali, cat si ale importatorilor depind in mare masura de proiectele imobiliare, dar si de achizitiile pentru renovari din retelele de magazine precum Hornbach, Dedeman, Ambient sau Baumax.
"Chiar daca piata imobiliara sta pe loc, parcurile rezidentiale aproape de final trebuie sa incheie lucrarile pentru a putea livra. Cerere va exista in continuare si avem si acum comenzi importante. Suntem optimisti ca piata imobiliara va reveni la un moment dat", a spus Tunde Sandor, directorul companiei Rettig Romania.
Structura vanzarilor de pe plan local este diferita fata de proportiile din businessul grupului la nivel european, unde vanzarile catre proiecte noi reprezinta 45% din productie, iar vanzarile pentru renovari ajung la 55% din totalul celor 8,5 milioane de radiatoare produse de Rettig ICC in 2008. "Mai mult de 55% din vanzarile din Romania sunt pentru proiecte imobiliare noi, iar restul prin magazine specializate si instalatori. Este o proportie inversa. La fel, 90% din vanzari sunt la produse de baza", a declarat Elo Dhaene, directorul comercial al grupului Rettig ICC.
Potrivit reprezentantilor companiei Radox, produsele fabricate in Bucuresti si la Campulung precum si cele importate sunt distribuite prin 200 de parteneri la nivel national.
Investitiile se pun la sertar. Aflati intr-o perioada de restruturare si reevaluare a rentabilitatii businessului companiile care fac piata au redus bugetele de investitii si chiar au absentat anul acesta la cel mai mare targ national de profil, Romtherm.
Explicatia? Efectul comercial al investitiei pentru prezenta la targ este greu de cuantificat. "Nu am mai mers la Romtherm anul acesta. Nu avea sens din punctul de vedere al contactelor sau contractelor ce se intermediau acolo", a spus Rosu de la Radox.
El a adaugat ca Radox are in studiu o investitie de aproape 4 milioane de euro pentru o hala noua de productie la Campulung Muscel, dar proiectul nu va fi implementat cu siguranta in acest an.
Am investit atat in fabrica, cat si in dezvoltarea de matrite, in loc sa le achizitionam. Am patentat si un model de radiator ce incorporeaza o tehnologie noua fata de cele clasice de tip panou, dar despre investitii noi nu mai poate fi vorba. Fabricatia de radiatoare am pastrat-o compensand cu incasarile din businessul de transport", a spus Voloceai de la compania Mirex.
Spre deosebire de concurentii locali care opresc investitiile, grupul Rettig a anuntat ca a finalizat la inceputul anului achizitia unei fabrici de radiatoare din Turcia, care va fi integrata in acest an in reteaua de fabrici europene a companiei.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO