Cei aproape 160 de kilometri de autostrăzi aflaţi în construcţie pe Coridorul IV paneuropean vor acumula întârzieri totale de 46 de luni, adică aproape 4 ani, în contextul în care termenul iniţial de finalizare, prima jumătate a acestui an, a fost prelungit, până în vară sau chiar în iarnă, arată o analiză a ZF.
Multe dintre tronsoanele de autostrăzi care se află în prezent în construcţie pe Coridorul IV paneuropean, între Nădlac şi Sibiu, aveau ca termen de finalizare luna aprilie a acestui an, însă data la care vor fi deschise circulaţiei a fost decalată cu cel puţin câteva luni, în condiţiile în care stadiul lor fizic de execuţie nu depăşeşte 55-70%, potrivit informaţiilor furnizate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
Întrebarea care se pune în acest context este: cine este responsabil pentru amânarea datei la care se deschide circulaţia? Se vor plăti penalităţi pentru aceste întârzieri?
„Antreprenorii care nu vor finaliza lucrările în termenele stabilite (după acordarea extensiilor de timp la care sunt îndreptăţiţi) vor fi penalizaţi conform prevederilor contractuale, penalităţile fiind de 0,1% din valoarea de contract acceptată pentru fiecare zi de întârziere, pentru toate contractele de lucrări aflate în execuţie“, spune CNADNR, într-un răspuns semnat de directorul general interimar Mircea Pop. Cu alte cuvinte, amânarea termenelor de deschidere a acestor tronsoane de autostrăzi a fost convenită de constructori şi de CNADNR, fără însă ca firmele de construcţii implicate să aibă de plătit penalităţi. De altfel, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură Dan Şova, care are în subordine autostrăzile, spunea recent pentru ZF că vina pentru întârzierile în finalizarea tronsoanelor de autostrăzi nu aparţine constructorilor, ci CNADNR, care nu ar fi făcut la timp exproprierile şi nici nu ar fi eliberat aliniamentele. Totodată, Şova spunea că la finalul lunii mai va avea un raport complet cu privire la tronsoanele de autostrăzi care se află în construcţie, însă până acum nu a fost dat publicităţii niciun document în acest sens.
Citiţi mai multe detalii pe www.zfcorpoarte.ro
Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 04.06.2013