Business Construct

Stadion: Noul templu elen al fotbalului

Stadion: Noul templu elen al fotbalului
23.09.2009, 15:35 130

Consortiul Astaldi (Italia) - Max Boegl (Germania) a cheltuitdeja toti cei 96 mil. lei (circa 25 mil. euro) oferiti de PrimariaCapitalei, sub 20% din totalul investitiei, avand in vedere calucrarile la stadionul Lia Manoliu sunt deja la 40%.

Valoareainitiala a lucrarilor la noul stadion Lia Manoliu, care va gazduifinala Europa League din 2012, se ridica la 120 mil. euro fara TVA.Ulterior, suma a fost suplimentata pana la 143 mil. euro fara TVAprintr-o hotarare a Consiliului General al Primariei Capitalei,pentru adaugarea unui acoperis retractabil care sa acopere intreagasuprafata de joc.

"Suntem in grafic pentru finalizarea lucrarilor la sfarsitulanului viitor, structura de rezistenta fiind finalizata inproportie de circa 60%. In toamna vom incepe si lucrarile deinstalatii tehnice si finisaje", afirma Stefan Monus, directorul deproiect al joint-venture-ului format din companiile Max Boegl(Germania) si Astaldi (Italia) care construiesc noul stadion LiaManoliu.

Constructorii au consumat inca din luna februarie cele 10 mil.euro alocate de Primaria Capitalei, restul de 40 mil. euro bugetatepentru anul acesta urmandsa fie platite de guvern.

"Am cheltuit banii de la primarie inca din luna februarie, iarplatile s-au facut foarte rapid. Asteptam banii pentru lucrarilederulate in perioada martie-august, care vor fi alocati de catreguvern", sustine Romeo Botocan, directorul executiv al Max BoeglRomania.

120 de coloane. Pentru construirea stadionuluiva fi nevoie de 100.000 de metri cubi de beton si 25.000 de metricubi de prefabricate. Stadionul va fi inconjurat de 120 de stalpide beton, fiecare cu o greutate de 100 de tone, care vor fi montaticu o automacara de 200 de tone adusa din Germania. Tribunele vor firealizate din grinzi care pot ajunge si la 30-40 de metri lungime,care se vor intinde pe o suprafata de 15.000 de metri patrati

"Noi in prezent construim proiectul ca un lego, prin intermediulunui server central din Germania, fiecare din cele 4.000 de pieseavand opt sau zece raze diferite. Pentru realizarea acestor grinziam fost nevoiti sa construim propria unitate de productie deprefabricate langa santier, pentru ca in Romania nu am gasit unproducator care sa fabrice asa ceva. In plus, ar fi fost dificil sale transportam", explica Monus. Constructorul a investit circa 5mil. euro in organizarea de santier, construirea unitatii deprefabricate si a unei statii de betoane pe santier.

In prezent, la stadionul Lia Manoliu lucreaza 350 de muncitori,dintre care 100 in unitatile de productie de materiale deconstructii. Proiectul stadionului, care va avea o inaltime depeste 50 de metri, a fost asemanat cu cel realizat in Frankfurtpentru Campionatul Mondial din Germania din 2006, insaconstructorii afirma ca arhitectura noii arene va fi diferita.

"Stadionul are personalitate proprie pentru ca, spre deosebirede cel de la Frankfurt, am utilizat cu 20-30% mai mult beton, dincauza conditiilor seismice din Romania. Va avea stalpi de sustinerela o distanta de sase metri, fata de 18 metri, acestia avand olungime de 2 metri si latime de 60 de centimetri. Va arata ca untemplu din Grecia antica cu coloane masive si foarte apropiate",spune Monus. Stadionul Commerzbank Arena din Frankfurt are 50.000de locuri si a atras o investitie totala de 170 de milioane deeuro, in timp ce Lia Manoliu va avea 55.000 de locuri si vanecesita o investitie de 143 mil. euro fara TVA, suma care cuprindesi acoperisul retractabil.

"Stadionul din Bucuresti este mult mai ieftin decat cel de laFrankfurt pentru ca in valoarea investitiei intra si lucrarile dedemolare si curatare a vechii structuri, costurile de proiectare siorganizarea de santier. In plus, in Romania a fost mai ieftina manade lucru", explica Monus.

Stadionul va avea 20 de trepte de acces, 200 de locuri deparcare subterane si 40 de loje a cate 12 locuri. Spre comparatie,Commerzbank Arena are 1.800 de locuri de parcare si 3.500 labusiness lounge.

Previziuni schimbate. Grupul german Max Boegl,unul dintre principalii constructori de lucrari de infrastructuradin tara, si-a revizuit in scadere previziunile privind cifra deafaceri pe piata romaneasca de la 100 mil. euro la 75 mil. euro,din cauza problemelor de finantarea pe care le-au intalnit laproiectul de reabilitare a DN17 (Cluj-Bistrita) si la proiectul deconstructie a noului stadion Lia Manoliu.

"Dupa primul semestru ne-am revizuit in scadere cu 25% tinta deafaceri pentru anul acesta din cauza unor intarzieri de plata lalucrarile pe care le avem inderulare. Totusi vom fi in continuare in crestere fata de 2008,cand am realizat afaceri de 50 de milioane de euro", spuneBotocan.

Germanii au de recuperat de la Compania Nationala de Autostrazisi Drumuri Nationale (CNADNR) 8 mil. euro pentru lucrarile de laproiectul de reabilitare a DN 17 (Cluj-Bistrita). "Lucrarile laproiectele cu finantare de la BEI au decontarea greoaie si am fostnevoiti sa contractam un credit bancar de 5 milioane de euro si amadus capital de lucru propriu de 3 milioane de euro. Lucrarea esteaproape finalizata, dar in prezent este blocata pentru ca nu amprimit banii de la CNADNR", afirma spune directorul executiv alcompaniei.

Compania deruleaza si lucrarile de constructie a soselei decentura a orasului Sibiu (15 kilometri), contract in valoare de 49milioane de euro, unde lucrarile sunt la 40% din total.

"Pentru acest proiect incasarile s-au facut la timp, fiind oinvestitie realizata cu fonduri ISPA, iar anul viitor va fifinalizata lucrarea", spune Botocan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO