• Leu / EUR4.7383
  • Leu / GBP5.3832
  • Leu / USD4.2016
Business Construct

Tehnologii: Drumuri de fier

Tehnologii: Drumuri de fier

Societatea de Intretinere si Reparatii Drumuri Timisoara (SIRD), parte a grupului de firme Tender, a realizat la sfarsitul lunii septembrie primul kilometru de drum experimental, prin metoda de asfaltare Bitufor (dezvoltata de compania belgiana Bekaert), in vama Varsand, din judetul Arad.

Metoda Bitufor presupune asternerea pe fundatia drumurilor, chiar deteriorata, a unei armaturi din plasa de otel integrata intr-un strat de 1-2 centimetri de microasfalt peste care se astern covoarele asfaltice. In plus, timpul de executie al lucrarilor de reabilitare se reduce considerabil, iar cantitatea de asfalt utilizata este cu pana la 40% mai mica decat cea utilizata prin metoda traditionala.
Prin aceasta metoda de reabilitare a drumurilor se mareste cu aproximativ 20% capacitatea portanta a acestora si are o perioada de garantie de peste 10 ani, spre deosebire de metoda traditionala de asfaltare, a carei durata de garantie este de maximum cinci ani.
Tehnologia se aplica pentru reabilitarea oricaror categorii de drumuri, indiferent de natura caii de rulare (asfalt sau beton), si de asemenea se poate aplica si la repararea pistelor din aeroporturi. Are ca scop eliminarea propagarii fisurilor si cresterea capacitatii portante in conditii de trafic greu.
"Avantajele acestei tehnologii de reabilitare a drumurilor sunt cresterea rezistentei drumurilor, in conditii de trafic greu, durata de utilizare este mult mai mare, iar astfel dispar reparatiile repetitive si blocajele in trafic, generate de acestea. Toate aceste elemente duc la importante economii de asfalt si la reducerea timpului de constructie", a declarat Adris Constantin, directorul general al SIRD.
Sectorul de drum realizat in vama Varsand reprezinta proiectul pilot pentru Romania, in prezent SIRD Timisoara demarand deja toate procedurile de agrementare a metodei de asfaltare la autoritatile competente, respectiv Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) si Consiliul Judetean Arad.
SIRD Timisoara este o companie specializata in constructia, reparatia si intretinerea drumurilor si autostrazilor, precum si realizarea de activitati conexe acestora. Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 86,4 milioane de lei (26 milioane de euro), iar pentru anul acesta oficialii companiei estimeaza o cifra de afaceri de 105 milioane de lei (31,6 milioane de euro). Pentru 2009, valoarea lucrarilor contractate se ridica deja la peste 100 de milioane de lei, potrivit datelor prezentate de companie.
 
Parteneriat cu firmele straine. Metoda Bitufor se aplica de peste 10 ani in tari ca Belgia, Olanda, Germania, Austria sau Croatia, iar in ultimii
5 ani in Polonia au fost reabilitati prin aceasta metoda peste 2,5 milioane de metri patrati de drum. De altfel, metoda Bitufor apartine companiei belgiene Bekaert, activa la nivel international prin aplicatii bazate pe doua competente cheie, si anume, prelucrarea avansata a metalelor si a materialelor si acoperiri galvanice. Bekaert a inregistrat in 2007 vanzari totale de 3,4 miliarde de euro si un profit operational de 175 de milioane de de euro, fiind prezenta in peste 120 de tari.
Compania timisoreana SIRD a reusit sa incheie un parteneriat cu firma belgiala, alaturi de o alta companie, Janssen de Jong Infra - parte a grupului Janssen de Jong din Olanda. Compania olandeza proiecteaza, construieste si asigura mentenanta pentru proiectele de infrastructura, inregistrand in 2007 vanzari totale de peste 550 de milioane de euro.
Tratativele dintre compania romaneasca si cele doua companii straine au inceput in urma cu un an, prin vizionarea unor lucrari realizate prin metoda Bitufor, parteneriatul fiind semnat acum pe perioada nedeterminata. Parteneriatul este semnat in exclusivitate intre cele trei companii, insa acest fapt nu exclude posibilitatea ca si alti constructori din Romania sa fie atrasi in acest parteneriat. Printre obligatiile ce revin SIRD se numara obtinerea autorizatiilor necesare de la autoritatile competente din Romania, obtinerea certificatelor necesare, precum si executarea de lucrari pregatitoare, de asfaltare, care preced si urmeaza aplicarii metodei Bitufor.
Firmele straine se obliga insa sa acorde know-how-ul complet si asistenta pentru toate fazele care preced si urmeaza aplicarii metodei, si cel mai important, sa asigure executarea sistemului Bitufor.
"Parteneriatul cu companiile Bekaert si Janssen de Jons este indispensabil avand in vedere indelungata experienta a acestora in aplicarea acestei tehnologii", a apreciat in continuare directorul SIRD.
 
Planuri de viitor. In prezent SIRD asteapta autorizatiile necesare de la CNADNR pentru extinderea lucrarilor sau inceperea unor lucrari noi, insa termenele precise de agrementare a metodei nu au fost inca precizate din partea CNADNR. Cu toate acestea, oficialii SIRD mizeaza pe lucrarile de infrastructura rutiera, care vor cunoaste in urmatorii ani o dezvoltare importanta avand in vedere necesitatea reabilitarii de drumuri nationale si judetene, precum si de necesitatea construirii de autostrazi.
In urmatorii cinci ani, compania timisoreana doreste sa devina unul dintre cei mai importanti constructori la nivel national, in prezent SIRD fiind una dintre cele mai cunoscute companii de constructii de drumuri din zona Banatului.
Pentru a realiza acest obiectiv oficialii companiei au anuntat ca vor investi in urmatorii doi ani peste 15 milioane de euro. Investitiile vor viza in special modernizarea si extinderea parcului auto cu inca 25-30 de camioane de transport, achizitia de utilaje specifice de asternere a mixturii asfaltice, achizitionarea de alte statii de asfalt, precum si utilaje pentru cariere de piatra si balastiere.
De asemenea, compania intentioneaza sa formeze un numar cat mai ridicat de personal calificat, in prezent cea mai mare parte a angajatilor SIRD fiind in special tineri, in ani terminali de facultate. Programele care sunt in derulare sunt cursuri de calificare si eva-luare periodica a personalului, realizate cu fonduri PHARE, iar ca bonusuri se ofera bonificatii la finalizarea lucrarilor in functie de profitul obtinut si locuinte in conditii avantajoase pentru personalul din posturile de top si middle management.
Metoda Bitufor presupune asternerea pe fundatia drumurilor, chiar deteriorata, a unei armaturi din plasa de otel integrata intr-un strat de 1-2 centimetri de microasfalt peste care se astern covoarele asfaltice

Principalele valute BNR - joi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7383
Diferență: -0,1433
Ieri: 4.7451
Azi: 4.2016
Diferență: -0,1995
Ieri: 4.2100
Azi: 5.3832
Diferență: -0,3923
Ieri: 5.4044
Azi: 4.1734
Diferență: -0,0216
Ieri: 4.1743