♦ Bucureştiul concurează cu Varşovia, Sofia şi chiar Madrid, Milano sau Lisabona pe piaţa de birouri, însă lipsa de predictibilitate din Capitală dar şi infrastructura subdimensionată, mai ales pe partea de transport în comun, fac ca traficul auto să fie tot mai aglomerat.
Bucureştiul reuşeşte să atragă nume mari în clădirile de birouri dezvoltate, însă este tot mai greu de concurat cu pieţe din Europa Centrală, atât prin lipsa de predictibilitate, cât şi a unui transport în comun dezvoltat, reprezintă concluzia celei de-a noua ediţii a conferinţei ZF Birouri & Rezidenţial 2024 organizată alături de One United Properties, HILS Development, Nusco Imobiliara, Vantage Towers, Alesonor, Filip & Company, Iulius, Meta Estate Trust, North Bucharest Investments, Redport, AFI Europe România, bob IOT, Popovici, Niţu, Stoica şi Asociaţii şi Speedwell.
„Suntem în discuţii pentru proiecte similare cu cel pe care îl dezvoltăm pentru Infineon. Există cerere din zona de educaţie, există cerere foarte mare din zona medicală şi din segmentul de birouri tradiţionale, pentru clădiri foarte sustenabile, integrate ca facilităţi, cu acces la infrastructura de transport public“, a spus Mihai Păduroiu, CEO Office & Commercial Division, One United Properties.
„Din păcate, Bucureştiul nu are o strategie pe termen lung pentru atragerea de investiţii străine directe de această natură, deşi avem cel mai mare potenţial din Europa. Cred că ar trebui să ieşim din retorica zilnică cu autorizaţii, mafia dezvoltatorilor, lucruri care aduc doar defavoare oraşului şi să ne concentrăm mai mult pe crearea de bunăstare. La finalul zilei toţi dorim acelaşi lucru - locuri de muncă mai multe, infrastructură mai bună, proiecte care să aducă valoare adăugată şi care să crească nivelul de trai.“
Alex Skouras, cofondator şi managing partner Alesonor, care dezvoltă un proiect de vile în nordul Capitalei, explică faptul că infrastructura se îmbunătăţeşte, dar ce se face acum, trebuia făcut de ani sau zeci de ani.
"Dacă ne apropiem de Bucureşti, vedem multe lucrări care au fost făcute în ultimii ani. Vorbim despre autostrada A0. Despre Pipera-Tunari, A3, lucrurile se mişcă şi se mişcă bine. Lucrurile se întâmplă şi la nivelul transportului public, care da, ar fi trebuit dezvoltat cu mulţi ani în urmă sau chiar cu decenii în urmă, dar se întâmplă astăzi. Şi vedem ritmuri accelerate, cel puţin din exterior. Metroul se îndreaptă spre direcţii specifice, cum ar fi înclusiv spre Otopeni, unde există aeroportul. Mentalitatea oamenilor nu se schimbă peste noapte, cere timp. Aşa este şi în cazul folosirii transportului public. Pe termen scurt, majoritatea oamenilor vor utiliza maşina perosnală pentru a se deplasa, dar în timp, dacă va exista o infrastructură de trasport din ce în ce mai bună, oamenii vor alege transportul public. Este doar o chestiune de timp", a spus Alex Skouras.
Pe de altă parte, mediul privat nu are acces de a investi în infrastructura publică.
"În zona Dimitrie Pompeiu, unde va fi amplasată clădirea de birouri a Infineon, s-au făcut eforturi substanţiale de-a lungul anilor din partea dezvoltatorilor în primul rând pentru a renova staţia de metrou, care nu are nicio autorizare. Dezvoltatorii din zonă, împreună cu noi, am făcut eforturi foarte mari pentru a investi modernizarea acestei infrastructuri şi nu s-a găsit nicio soluţie. Sperăm ca administraţia locală să ia nişte decizii, în aşa fel încât zona să fie modernizată. Deşi sunt investiţii sustanţiale, zona a rămas foarte în urmă din punct de vedere al infrastructurii", a subliniat Mihai Păduroiu.