Business Hi-Tech

Achizitia Zapp il lasa pe Zoltan Teszari singur in lupta cu gigantii internationali din telecom

Achizitia Zapp il lasa pe Zoltan Teszari singur in lupta cu gigantii internationali din telecom

Miza achizitiei Zapp de catre Cosmote, cu o valoare totala de 207 mil. euro, a fost licenta 3G pierduta de greci in 2006, in timpul mandatului lui Nikolaos Tsolas. Cosmote era singurul operator de pe piata care nu putea oferi internet mobil, singurul segment de pe piata care a crescut si in 2009 si in care marjele de profit sunt inca foarte mari.

29.10.2009, 00:00 184

Achizitia Telemobil (Zapp) de catre grupul Cosmote aduce cotamarilor companii internationale de comunicatii la peste 80% dinveniturile generate pe piata locala de comunicatii, majorand astfelpresiunea pe singurul mare jucator local din telecom - companiaRCS&RDS, controlata de omul de afaceri Zoltan Teszari.

Potrivit datelor financiare publicate de companii pe 2008,RCS&RDS obtine mai putin de 10% din veniturile de pe piata, intimp ce peste 80% din acestea ajung la companiile locale alegigantilor Orange (France Telecom), OTE plus Deutsche Telekom,Vodafone si UPC (Liberty Global). Orange si Vodafone au cele maiconcentrate si eficiente afaceri de pe piata locala telecom, intimp ce grupurile OTE si Deutsche Telekom au impreuna cele mai marivenituri, dar au inca de rezolvat problema integrarii celor sasefirme separate prin care obtin aceste venituri.

Daca pentru RCS&RDS presiunea va deveni mult mai mare inconditiile noii consolidari de pe piata, clientii ar putea castigadin aceste schimbari, chiar daca vor avea mai putine optiuni dincare sa aleaga, crede Iulian Circiumaru, consultant al companieiA.T. Kearney.

"In general, pentru clienti este intotdeauna bine sa aiba maimulte optiuni din care sa aleaga. Prin achizitia Zapp de catreCosmote clientul de servicii telecom pierde oportunitatea de aalege dintr-o gama mai vasta de produse. Vorbind despre Zapp, acestaspect este cu atat mai important avand in vedere caracteristicileproduselor lor, care au anumite functii care le diferentiaza clarpe piata (spre exemplu posibilitatea de a suna utilizatori deYahoo! Messenger). Totusi, avantajul acestor miscari de pe piataeste acela ca presiunea pe preturi va fi mai mare, iar aceastadiferenta ar trebui sa se reflecte in buzunarele consumatorilor. Deasemenea, clientii Cosmote vor beneficia de accesul la unportofoliu complet de servicii, in loc sa-si externalizeze unelesolicitari catre alti operatori de pe piata", a spus Circiumaru.A.T. Kearney este una dintre cele mai mari firme internationale deconsultanta manageriala.

Integrarea dintre Zapp si Cosmote e doarinceputul

Consultantul A.T. Kearney spune, insa, ca integrarea dintre Zappsi Cosmote e doar inceputul unui proces mai dificil, care va ducela o unificare a operatiunilor cu cele ale celorlalte companii aleOTE si Deutsche Telekom in Romania: Romtelecom, Combridge siSunLight.

"Provocarea de a integra clientii Zapp in mediul Cosmote estemai complexa decat pare la prima vedere iar managerii trebuie saevalueze diferite optiuni si posibile obstacole legate deoportunitatea de a exploata la maximum pentru viitorul Cosmoteinaltul nivel de competenta in inovatie si creativitatetehnologica. Mai este de urmarit si complexitatea integrariimagazinelor avand in vedere ca exista deja Germanos, care are oretea nationala", spune Circiumaru. Zapp are o retea de 27 demagazine proprii in timp ce Germanos, cel mai mare retailer GSMlocal, are 250 de unitati.

Daca nu inghit repede Zapp, pierd cota depiata

"Complexitatea unei integrari sustenabile nu va lua inconsiderare doar Zapp si Cosmote, ci si viitoarea cale de integrareintre strategiile de piata si tehnologice ale Cosmote, Romtelecomsi Deutsche Telekom", insista reprezentantul A.T. Kearney, carespune ca un prim pas care trebuie facut este ca discutiileZapp-Cosmote sa se incheie cat mai repede. "In mediul actual de pepiata integrarea este in mod special o provocare intrucat forta devanzari si de operatiuni nu ar trebui sa fie blocata de o integrarelunga si complexa, ci ar trebui ghidata de un accent pus pe vanzaripentru a castiga cat mai repede noi procente profitabile din piatain noua organizare. Un studiu international al A.T. Kearney privindfuziunile si achizitiile a aratat ca in medie mai putin de 50% dincele mai importante tranzactii globale reusesc sa atingaobiectivele strategice si beneficiile operationale tintiteinitial".

Atuul RCS&RDS in lupta cu gigantii telecom este pozitia de lider detasat pe piata TV, cu 2,5 milioane de clienti pe cablu si satelit, si de numar unu pe internet fix, cu un milion de clienti. RCS are astfel un cash-flow puternic si a blocat pana acum intrarea Orange si Vodafone pe TV. RCS e si numarul doi pe telefonia fixa, cu peste un milion de clienti si are si 1,3 milioane de utilizatori pe telefonie mobila. Marile grupuri de comunicatii au insa grosul pietei de telefonie mobila - peste 20 de milioane de cartele sim si domina piata de servicii business, obtinand astfel cele mai mari venituri si avand in portofoliu serviciile cu cele mai mari marje de profit.Reprezentantiigrupului Cosmote au refuzat sa raspunda intrebarilor ZF privindimpactul tranzactiei asupra managementului, insa este foarteprobabil ca managerii numiti de Saudi Oger, in frunte cu directorulexecutiv Chris Bataillard, sa fie inlocuiti.

Stefanos Theocharopoulos, CEO-ul Cosmote si al Germanos Romania,va prelua probabil si conducerea Zapp, asa cum " cel mai probabilsi celelalte reposnsabilitati vor fi preluate de greci.

O dovada in acest sens este plecarea, imediat dupa tranzactie, adirectorului de marketing al Zapp - Adriana Ionescu, laproducatorul de lactate Tnuva Romania. Ionescu avea, de altfel,putine sanse sa ramana in echipa de top management a noii entitatiin conditiile in care "rivalul" de la Cosmote era CostasKapetanopoulos, 43 de ani, unul dintre putinii manageri de laCosmote Romania care si-au pastrat functia de la relansarea dindecembrie 2005. Unul dintre cei mai bine cotati manageri demarketing de pe piata, Kapetanopoulos este si un apropiat alCEO-ului grupului Cosmote, Michael Tsamaz, cu care a fost coleg,anterior in grupul Vodafone.

AFACERI DE LA ZERO