Business Hi-Tech

ANCOM: Suntem pregătiţi şi dacă unul dintre operatorii actuali pierde licitaţia

ANCOM: Suntem pregătiţi şi dacă unul dintre operatorii actuali pierde licitaţia

Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM

Autor: Adrian Seceleanu

15.03.2012, 00:07 1771

Licitaţia prin care statul scoate la vânzare spectrul radio care va permite unui număr de minim patru companii să ofere servicii de comunicaţii mobile până în anul 2029 a fost astfel gândită încât să acopere diferite situaţii, inclusiv cea în care unul dintre jucătorii actuali pierde competiţia, a declarat Cătălin Marinescu, preşedintele autorităţii de regle­mentare în comunicaţii (ANCOM), instituţia care gestionează întregul proces.

Având în vedere această situaţie - posibilă teoretic - ANCOM a introdus în licenţe obligaţii către ope­ra­torii câştigători - de a acoperi în 5 ani 60% din popula­ţie şi obligativitatea de a furniza servicii de roaming naţio­nal.

"Poate unul dintre operatorii exis­tenţi pierde lici­ta­ţia. Trebuie să îi dăm utilizatorului posibilitatea de avea acelaşi număr de oferte pe piaţă", a spus Marinescu. "Condiţia de a acoperi în 5 ani 60% din populaţie este deja respectată de operatorii actuali. Dar am pus obliga­ţia roamingului naţional în cazul în care un operator străin ar intra în România şi nu are reţea", a explicat el. Întrebat dacă un operator care ar pierde licitaţia ar fi protejat de ANCOM, în sensul că autorita­tea va obliga câştigătorul să preia la un preţ corect activele pierză­torului, Marinescu a spus că nu. "Opera­to­rii prezenţi acum pe piaţă au licenţe în mai multe frecvenţe, pot continua să ofere servicii".

Operatorii se bat pe o piaţă de 40 de miliarde de euro pe următorii cincisprezece ani ani.

Caietul de sarcini a fost întocmit intern de echipa ANCOM, fără suportul unor avocaţi sau consultanţi externi. Mecanismul de licitare nu este unul sofisticat, deci operatorii nu au nevoie de luni de zile pentru a se familiariza cu el, a punctat Bogdan Iana, director exe­cutiv la direcţia de reglementare a ANCOM.

Prima variantă a documentelor necesare licitaţiei, publicate ieri, va ajunge într-o formă finală la începutul lunii mai, estimează ANCOM. Din momentul publicării caietului de sarcini şi a anunţului de participare şi până la momentul lansării licitaţiei vor trece 7 săptămâni, esti­mează arbitrul telecom. În luna noiembrie deja statul ar trebui să încaseze banii pentru licenţele tempo­rare, cu o valabilitate de 15 luni. Iar în iulie 2013 opera­torii câşti­gători ar trebui să plătească deja licenţele pe 15 ani.

Preţul de pornire al celor 56 de blocuri de frecvenţă pentru comunicaţii mobile însumează o valoare minimă de 726,8 mil. euro în ipoteza că toate vor fi vândute. Preţul pe fiecare bloc în parte variază între 800.000 şi 40 mil. euro, în funcţie de perioada de valabilitate, de 15 luni sau 15 ani, vânzarea acestora prin licitaţie urmând să înceapă la 1 mai. Pentru a se asigura că pe piaţă vor fi cel puţin patru operatori, ANCOM a impus operatorilor limite maxime la spectrul pe care îl pot deţine în frecvenţa de sub 1 GHz. Practic, dacă niciun operator nou nu va intra în competiţie, RCS&RDS va avea şansa de a cumpăra o licenţă în frecvenţa de 900 MHz pe un "spaţiu" eliberat de Orange şi Vodafone.

Licitaţia are un preţ minim de pornire pe fiecare bloc, iar procedura de vânzare duce la creşterea în etape a preţului pentru acele blocuri de ofertă pe care există cea mai mare competiţie. Preţul creşte până când cererea şi oferta se "reglează".

"Spre exemplu dacă pe frecvenţa de 800 MHz cererea este de 10 blocuri în timp ce oferta este de 6, atunci valoarea creşte. Dacă la noua rundă sunt 9 oferte, valoarea creşte iar cu un pas până se ajunge în situaţia în care cererea de blocuri pe 800 MHz este egală cu oferta, sau mai mică", a explicat Marinescu.

"Licitaţia este cea mai bună soluţie pentru maximizarea beneficiilor economice şi sociale pentru utilizatorii români, prin alocarea şi utilizarea eficientă a cât mai multor frecvenţe disponibile, respectiv creşterea ofertei de servicii de acces la internet în bandă largă. Autoritatea şi-a propus ca prin licitaţie să stabilească şi să obţină valoarea reală a acestei resurse limitate a statului român şi să stimuleze concurenţa, investiţiile şi inovaţia pe piaţa de comunicaţii. În plus, mecanismul a fost gândit astfel încât să ofere condiţii perfect egale atât tuturor jucătorilor actuali din piaţa românească de comunicaţii, cât şi potenţialilor nou-veniţi, şi va fi consultat la nivel intern şi internaţional cu maximă transparenţă şi deschidere", a declarat Marinescu.

Şeful ANCOM a declarat că preţurile de pornire au fost calculate luându-se în considerare diferiţi factori, printre care nivelul veniturilor medii pe utilizator. "ANCOM apreciază că nivelurile propuse sunt justificate prin prisma caracteristicilor tehnico - economice ale frecvenţelor care fac obiectul licenţelor, permit recuperarea costurilor eliberării (evaluate de MapN la 234 milioane euro) şi sunt proporţionale în raport cu dinamica competitivă şi circumstanţele pieţei de comunicaţii din România. În mod particular, valorile propuse ţin cont în cel mai înalt grad de criterii obiective precum dimensiunile pieţei interne şi de veniturile medii pe utilizator (ARPU)".

Preţurile de pornire au fost propuse de ANCOM, dar vor fi stabilite în final de către Executiv şi aprobate printr-o hotărâre de Guvern.

Odată cu această licitaţie, statul va obliga operatorii să acopere zone unde anul trecut nu exista acces la servicii de comunicaţii mobile. "Astfel, operatorii care vor câştiga blocuri în banda de 800 MHz şi/sau 900 MHz vor avea obligaţia de a asigura, până la data de 5 aprilie 2015, acoperirea cu prioritate a unui număr de 107 localităţi pentru fiecare bloc câştigat. Lista acestor localităţi va fi furnizată de ANCOM şi ea conţine localităţile din România care nu au aveau nicio acoperire cu servicii de comunicaţii mobile anul trecut. În plus faţă de această obligaţie, până la data de 5 aprilie 2019, aceşti câştigători vor trebui să asigure acoperirea unor zone locuite de cel puţin 60% din populaţia României cu servicii de comunicaţii mobile, prin intermediul infrastructurii proprii.

Operatorii care vor câştiga blocuri doar în benzile de frecvenţe de 1800 MHz şi/sau 2600 MHz au obligaţia de a asigura acoperirea unor zone locuite de cel puţin 30% din populaţia României cu servicii de comunicaţii mobile, prin intermediul infrastructurii proprii, până la data de 5 aprilie 2019, cel mai târziu".

Proiectele documentelor licitaţiei pot fi consultate pe pagina ANCOM, persoanele interesate fiind invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la 17 aprilie.

În prezent, benzile de frecvenţe cuprinse între 880 şi 960 MHz sunt utilizate de Cosmote România, Orange România şi Vodafone Românie pentru furnizarea de servicii de telecomunicaţii de generaţia a doua (2G) prin tehnologia GSM.

Primele două licenţe 2G au fost câştigate la finele anului 1996 de companiile care funcţionează în prezent sub denumirile Vodafone România (fost Mobifon) şi Orange România (fost Mobil Rom) şi au expirat la 31 decembrie 2011. Fiecare din cei doi operatori a achitat 75 milioane de dolari (în două tranşe) pentru utilizarea licenţei în ultimii 15 ani.

Guvernul a decis anul trecut să prelungească perioada de valabilitate a licenţelor 2G cu un an, până la 31 decembrie 2012. Taxa de prelungire a licenţelor a fost de 6,4 milioane de euro pentru fiecare operator.

A treia licenţă 2G este operată de Cosmote România (fost Cosmorom) şi expiră la 5 aprilie 2014. Operatorul a achitat 53 milioane de dolari (în două tranşe) pentru utilizarea licenţei.

Cei trei operatori furnizează servicii 2G şi în benzile de frecvenţe cuprinse între 1.710 şi 1.840 MHz.

Vodafone şi Orange mai deţin drepturi de utilizare a frecvenţelor şi în banda de frecvenţe de 2.100 MHz pentru furnizarea de servicii de comunicaţii mobile de generaţia a treia (3G) prin intermediul tehnologiei UMTS.

Cele două licenţe 3G au fost acordate în anul 2005, prin procedură de selecţie comparativă, şi au o valabilitate de 15 ani. Taxa de licenţă s-a ridicat la 35 milioane de dolari, pentru fiecare operator.

Celelalte două licenţe 3G în banda de frecvenţe de 2.100 MHz au fost acordate la începutul anului 2007, tot în urma unei proceduri de selecţie comparative, operatorilor RCS&RDS şi Telemobil.

Perioada de valabilitate a ultimelor două licenţe 3G expiră în anul 2022. Şi în acest caz, taxa de licenţă s-a ridicat la 35 milioane de dolari, pentru fiecare operator.

Licenţele 3G nu fac obiectul licitaţiei pe care ANCOM o va demara la mijlocul acestui an.

Cătălin Marinescu (foto),preşedintele ANCOM, despre…

Eventualitatea ieşirii unui jucător de pe piaţă: Poate unul dintre operatorii existenţi pierde licitaţia.

Trebuie să îi dăm utilizatorului posibilitatea de avea acelaşi număr de oferte pe piaţă. Condiţia de a acoperi în 5 ani 60% din populaţie este deja respectată de operatorii actuali. Dar am pus obligaţia roamingului naţional în cazul în care un operator străin ar intra în România şinu are reţea.

Cum creşte preţul pe frecvenţe: Spre exemplu, dacă pe frecvenţa de 800 MHz cererea este de 10 blocuri în timp ce oferta este de 6, atunci valoarea creşte. Dacă la noua rundă sunt 9 oferte, valoarea creşte iar cu un pas până se ajunge în situaţia în care cererea de blocuri pe 800 MHz este egală cu oferta sau mai mică.

Stabilirea preţului de pornire: ANCOM apreciază că nivelurile propuse sunt justificate prin prisma caracteristicilor tehnico-economice ale frecvenţelor care fac obiectul licenţelor, permit recuperarea costurilor eliberării (evaluate de MApN la 234 milioane euro) şi sunt proporţionale în raport cu dinamica competitivă şi circumstanţele pieţei de comunicaţii din România. În mod particular, valorile propuse ţin cont în cel mai înalt grad de criterii obiective precum dimensiunile pieţei interne şi de veniturile medii pe utilizator (ARPU).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO