Business Hi-Tech

Andrei Pitiş, un "guru" al investiţiilor în IT din România: UiPath a creat deja 100 de milionari români. Unii dintre aceştia devin la rândul lor investitori în noi proiecte de pe piaţa locală

Andrei Pitiş: Oamenii din UiPath în particular sunt foarte activi, cu unii dintre ei sunt coinvestitor în unele dintre proiecte

Andrei Pitiş: Oamenii din UiPath în particular sunt foarte activi, cu unii dintre ei sunt coinvestitor în unele dintre proiecte

Autor: Adrian Seceleanu

23.01.2020, 00:08 16206

Ecosistemul de start-up-uri de IT din România se află în plin boom, care se va accentua în anii următori pe măsură ce pe piaţă vor intra şi mai multe fonduri de investiţii, iar generaţiile de antreprenori care deja au avut succes în alte afaceri vor începe să-şi reinvestească pe piaţă, a declarat într-un interviu pentru emisiunea ZF IT Generation Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi investitori în IT-ul românesc, profesor asociat la Universitatea Politehnică şi vicepreşedinte al companiei americane Fitbit, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa globală de ceasuri inteligente şi gadgeturi purtabile.

Urmăriţi aici emisiunea ZF IT Generation cu Andrei Pitiş

Doar UiPath, un start-up pornit în Româ­nia care a devenit liderul global al furnizorilor de roboţi software care preiau din sarcina oa­menilor realizarea sarcinilor repetitive din com­panii, a creat deja 100 de milionari români, după ce compania a obţinut o evaluare de 7 mi­liarde de dolari, iar aceşti bani se vor întoarce pe piaţa locală.

Până acum Simple Capital, vehiculul înfiinţat de Andrei Pitiş pentru a-şi gestiona investiţiile, a intrat în 15-16 start-up-uri, suma totală alocată proiectelor fiind de o jumătate de milion de euro. „Toate proiectele au şanse de a-i transforma pe fondatori în milionari.“

Simple Capital, vehiculul creat de Andrei Pitiş - unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori şi investitori în IT din România, ca parte a programului său de a contribui la crearea a încă 100 de milionari în euro din proiecte de IT pe plan local, a investit deja în 15-16 proiecte.

Andrei Pitiş a povestit în cadrul emisunii ZF IT Generation că planul său de a crea 100 de noi milionari în euro din proiecte de IT, anunţat la finele anului 2018, în preajma aniversării a 100 de ani de la Marea Unire, în cadrul unei emisiuni ZF Live, a generat o reacţie peste aşteptări.

„Ştirea care a apărut în ZF pe prima pagină după emisiunea ZF Live din noiembrie 2018 a avut o mega audienţă şi am început să primesc telefoane din toate colţurile ţării, lumii aş putea spune, de la antreprenori, de la fonduri de investiţii, de la oameni care voiau să ajute, deci pur şi simplu se pare că am declanşat cu acel anunţ o energie mai mare decât doar a mea şi decât doar cea pe care o anticipam şi a prins viaţă programul în sine. Nu a fost foarte clar cum, la început primeam şi telefoane şi mesaje de la oameni care credeau că vreau eu să investesc milioane de euro în ei, ceea ce nu era cazul pentru că nu sunt chiar aşa de milionar ca să pot face eu 100 de români milionari“, a spus Pitiş. El este cunoscut pe piaţă atât pentru implicarea în programele de susţinere şi descoperire a start-up-urilor, cât şi pentru proiectul ceasului inteligent Vector Watch vândut către gigantul american Fitbit şi investiţiile sale în proiecte precum Clever Taxi, achiziţionat de gigantul german Daimler.

Ecosistemul este într-o plină efervescenţă, adaugă el. „Apar foarte multe start-up-uri. Acum un an când am făcut acea declaraţie la ZF Live nu-mi imaginam că o să fie aşa de tare, adică în ce am spus eu atunci, acel 100, a fost foarte multă speranţă atunci. Foarte multă. Acum mi se pare realizabil. Este adevărat că nu într-un an, doi, trei, aşa cum se aştepta lumea - gata în doi ani. Probabil că în zece ani ca să dau un orizont de timp cât de cât, dar mi se pare chiar realizabil. Atunci nu credeam că o să descopăr oameni noi din interacţiunea asta deschisă cu publicul, dar chiar am descoperit start-up-uri noi.“

Pentru a-şi duce mai uşor la îndeplinire planul, Pitiş a luat decizia de a crea o companie prin intermediul căreia să-şi administreze participaţiile. „Mi am dat seama că intrând în diferite firme semnam tot felul de acte şi era destul de complicat de administrat o participaţie de genul acesta, minoritară, în mai multe start-up-uri. Mi-am dat seama că trebuie să înfiinţez o companie, şi mi-a venit ideea să aleg numele Simple Capital, este un nume la care ţin pentru că eu cred că lucurile bune şi frumoase sunt simple. Şi când spun capital nu gândesc neapărat la bani, ci mă gândesc la noţiunea aceea frumoasă de capitalism în care sunt oameni liberi care interacţionează între ei şi fac schimburi libere, reciproc avantajoase. De aceea Simple Capital pentru mine este un nume foarte bun şi plin de semnificaţii. După care am început să îmi creez o structură, am cooptat-o director executiv pe Valerica Dragomir cu care lucrasem la ANIS şi lucrez şi cu alţi consultanţi, cu avocaţi astfel încât să creez această structură prin care să investesc în alte firme.“

Procesul de transfer al acţiunilor către noua structură nu este încă finalizat, a adăugat Pitiş, care a dezvăluit apoi şi numărul de proiecte în care este implicat. „E încă un proces care nu este finalizat. Văd Simple Capital tot ca un start-up până la urmă. Chiar dacă există o mulţime de reţete de fonduri mici de investiţi, eu nu cred în reţete eu cred că acele reţete trebuie adaptate tot timpul şi eu vin cu o reţetă proprie. Din momentul noiembrie 2018 şi până acum - aveam şi atunci participaţii în vreo 3 companii, acum sunt prezent în 15-16 proiecte şi am investit cam 500.000 de euro“.

El a precizat că Simple Capital vizează trei tipuri de companii. „Sunt trei tipuri de companii în care am investit prin Simple Capital: sunt companii de servicii - cum este firma mea de headhunting mai veche - Techmind, este o agenţie de marketing - Perceptum, este o firmă de servicii de IT, de dezvoltare de software - Softbinator. Sunt nişte firme de servicii care generează şi care alimentează într-un fel Simple Capital cu profitul respectiv.

Citiţi mai multe în secţiunea ZF IT Generation

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO