Companiile româneşti de comerţ electronic nu pot concura în condiţii echitabile cu platformele din afara UE, în special cele asiatice, care introduc pe piaţă un volum tot mai mare de produse neconforme şi adesea nu respectă legislaţia fiscală sau pe cea privind protecţia consumatorilor, a avertizat Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO) în cadrul Zilei Naţionale a Comerţului Electronic. Avertismentul este susţinut de datele ANAF, care arată o creştere masivă a sumelor cheltuite de români la comercianţi din afara ţării.
Evenimentul, organizat de ARMO în parteneriat cu mai multe comisii parlamentare, a reunit reprezentanţi ai mediului de afaceri şi ai autorităţilor, concluzia generală fiind că România are potenţialul de a deveni un lider regional în e-commerce, dar acest lucru necesită un cadru fiscal predictibil, concurenţă loială şi o digitalizare reală a serviciilor publice.
Creştere explozivă a achiziţiilor din afara României
Potrivit datelor prezentate de George Dumitrache, inspector general adjunct al Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală – ANAF, TVA colectată prin sistemele OSS (ghişeu unic) şi IOSS (ghişeul unic pentru importuri), aferentă achiziţiilor online făcute de români de la comercianţi din afara ţării, a crescut exponenţial.
„În 2025, avem în primul semestru aproximativ 316 milioane de euro TVA aferentă acestor operaţiuni înregistrate în IOSS şi OSS, o creştere de 87% faţă de 2023 şi de 34% faţă de 2024, pentru aceeaşi perioadă de raportare”, a declarat George Dumitrache.
În acest context, Mihai Savin, vicepreşedinte al Autorităţii Vamale Române, a subliniat că rolul instituţiei este de „a facilita comerţul legal” şi de a găsi, împreună cu alte instituţii, soluţii pentru a stopa comerţul cu produse neconforme sau contrafăcute.
Nevoia de predictibilitate fiscală şi digitalizare reală
Discuţiile au vizat şi problemele interne cu care se confruntă mediul de afaceri local. Senatoarea Gabriela Horga, preşedinte al Comisiei pentru buget din Senat, a criticat impozitul pe cifra de afaceri, afirmând că acesta „trebuie regândit” pentru a nu deveni „o frână pentru cei care investesc, inovează şi creează locuri de muncă”, afectând în final consumatorii.
Pe de altă parte, Viorel Băltăreţu, secretar de stat în Ministerul Economiei, a atras atenţia asupra modului defectuos în care statul înţelege digitalizarea. „Avem o problemă cu ce înţelege statul când vorbim de digitalizare. Noi digitalizăm birocraţia. Adică mulţi consideră că, dacă am copiat un document pe care cineva l-a semnat de mână şi l-au trimis pe mail l-am digitalizat. Nu, nici nu încape discuţie”, a spus acesta. Totuşi, el a adăugat că suma de 256,5 milioane de euro, disponibilă prin PNRR pentru digitalizarea IMM-urilor, a fost transformată din împrumut în grant, iar aproximativ 4.600 de firme au semnat deja contractele de finanţare.
„Ecosistemul comerţului electronic românesc se dezvoltă rapid, dar pentru a menţine acest ritm este esenţial un cadru fiscal care stimulează inovaţia şi nu penalizează performanţa”, a declarat Cristi Movilă, preşedintele ARMO.
În final, Cristian Pelivan, directorul executiv al asociaţiei, a menţionat că, după acest dialog cu autorităţile, magazinele online intră pe ultima sută de metri a pregătirilor pentru Black Friday, de la care se aşteaptă rezultate spectaculoase.