Aproximativ 77% dintre firmele româneşti se aşteaptă ca în următoarele 12 luni activitatea comercială să le fie afectată de platformele internaţionale în principal prin scăderea vânzărilor, arată un studiu de piaţă al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO), realizat în rândul firmelor de comerţ româneşti, offline şi online, privind efectele extinderii marilor platforme internaţionale de comerţ electronic asupra mediului de afaceri autohton.
„Mesajul antreprenorilor locali consultaţi prin acest studiu este clar: vrem condiţii nediscriminatorii pentru toţi jucătorii. Atât timp cât comercianţii români plătesc integral TVA, taxe vamale, taxe pe muncă şi respectă standardele UE şi legislaţia naţională, nu putem accepta ca aceleaşi reguli să fie opţionale pentru platformele din afara Uniunii”, a spus Cristi Movilă, preşedintele ARMO.
Potrivit studiului, 75% dintre respondenţi avertizează că micii producători români riscă falimentul din cauza presiunii exercitate de Temu, AliExpress, Trendyol şi Shein, 73% dintre respondenţi anticipează diminuarea profitului, iar 43% confirmă scăderea numărului de clienţi. În acelaşi timp, 71% semnalează o posibilă creştere a produselor de slabă calitate pe piaţă, afectând experienţa consumatorilor şi imaginea întregului sector de comerţ online românesc.
„Pentru noi, România este o piaţă strategică de creştere şi ne angajăm pe deplin să contribuim pozitiv la ecosistemul local de comerţ electronic. Viziunea noastră pe termen lung este să creştem împreună cu afacerile româneşti, nu să concurăm împotriva lor. Ne propunem să sprijinim antreprenorii locali, retailerii şi brandurile româneşti prin oferirea de noi oportunităţi de dezvoltare şi prin construirea de parteneriate durabile — totul cu scopul de a oferi consumatorilor o selecţie atractivă de produse şi relevantă local. În loc să înlocuim sau să subminăm canalele de vânzare existente ale acestora, Trendyol urmăreşte să completeze şi să extindă aria de acoperire a comercianţilor locali, indiferent de dimensiunea sau prezenţa lor pe piaţă, atât în România, cât şi în regiune. Din decembrie 2024 şi până în prezent, am integrat pe platforma noastră 1.000 de afaceri româneşti, multe dintre ele întreprinderi mici şi mijlocii, şi ne propunem să atingem un număr de 5.000 de comercianţi şi branduri locale până la finalul anului. Acest proces nu este doar tranzacţional; le oferim acestor retaileri acces la o bază largă şi în continuă creştere de clienţi, precum şi un sprijin complet care include oportunităţi de marketing şi promovare, instrumente avansate de analiză a datelor şi soluţii logistice optimizate, printre alte resurse, toate concepute pentru a-i ajuta să se dezvolte sustenabil. Această abordare asigură o creştere comună cu comercianţii parteneri şi menţine accentul pe succesul reciproc. Aşa cum am sprijinit peste 250.000 de afaceri să prospere în Turcia, ne dorim să replicăm acest succes şi în România”, au transmis reprezentanţii Trendyol ca poziţie oficială.
Conform ARMO, în 2024, comerţul electronic a generat în România o cifră de afaceri echivalentă cu 3,4 % din PIB, cu potenţial de convergenţă spre media europeană de 4,2%.
„Peste 72% dintre internauţi au cumpărat online anul trecut, evoluţie susţinută de creşterea conectivităţii în mediul rural (67,3% rată de adopţie). Pentru ca acest motor de digitalizare şi venituri fiscale să continue să funcţioneze, este nevoie de un „level playing field” real, nu doar declarativ.”
Antreprenorii români se aşteaptă la continuarea declinului: 32% din totalul comercianţilor afectaţi previzionează scăderea vânzărilor şi în acest an, iar aproape 1 din 4 producători locali care îşi comercializează produsele acuză concurenţa neloială a platformelor asiatice prin preţurile de „dumping” practicate şi neplata taxelor datorate bugetului naţional.
Cercetarea arată că peste jumătate dintre companiile româneşti consultate aşteaptă măsuri concrete de la autorităţile naţionale şi europene: 65% cer programe dedicate IMM-urilor pentru adaptarea la transformarea digitală şi inovare; 62% solicită obligarea platformelor asiatice să respecte integral legislaţia naţională şi UE de protecţie a consumatorilor; 61% vor aplicarea aceloraşi impozite pe care le achită firmele româneşti; 55% susţin introducerea taxelor vamale pentru toate bunurile importate din afara UE, indiferent de valoarea coletului.
„Fiecare euro pierdut prin neplata taxelor de către platformele non-UE este un euro pe care statul îl recuperează de la antreprenorii români corecţi. Dacă nu închidem aceste portiţe, riscăm să pierdem un ecosistem digital care astăzi contribuie decisiv la modernizarea economiei româneşti”, a mai spus Cristian Pelivan, Director Executiv ARMO.