Business Hi-Tech

Bill Gates: Viitorul inseamna muzica, filme si fotografii. Toate digitale

07.01.2005, 00:00 39

In fata unei sali din Las Vegas intesate cu 1.000 de fani ai tehnologiei digitale, Bill Gates si-a confirmat intentia de a investi timp, bani si energie in proiectul pe care il sustine de cativa ani buni si despre care spune ca reprezinta viitorul: "stilul de viata digital".
In seara deschiderii targului anual Consumer Electronics Show, presedintele Microsoft, asezat comod intr-un fotoliu, a vorbit cu entuziasm despre tendintele IT ale prezentului. "A fost un an grozav in ceea ce priveste evolutia catre stilul de viata digital. De fapt, cred ca lucrurile se misca mai repede decat ne asteptam", a spus Gates, citat de presa internationala.
Dupa ce in urma cu trei ani a prezentat o strategie pe termen lung, menita sa faca din platforma software Windows "inima" divertismentului digital consumat la domiciliu, seful Microsoft i-a incurajat permanent pe producatorii de electronice si companiile din mass-media sa distribuie muzica, fotografii si filme optimizate pentru Windows, scrie USA Today.
Chiar toamna trecuta, Microsoft a scos pe piata ceea ce a fost numit de catre analisti "piatra de temelie" a noii strategii de business: PC-ul Windows Media Center, cu tuner TV integrat, care se conecteaza la programele de televiziune si le permit utilizatorilor sa vada filme, sa asculte muzica si sa "rasfoiasca" fotografii digitale cu telecomanda.
Vanzarile de PC-uri Media Center au crescut substantial catre sfarsitul lui 2004, in perioada sarbatorilor, ducand totalul vanzarilor la 1,5 milioane de unitati, a spus Gates. "Suntem foarte incantati de progresul facut".
El a vorbit si despre tehnologiile care sunt "pe val", si care au dus la aparitia necesitatii de a face disponibila oricand si oriunde comunicarea intre diversele echipamente electronice.
"Daca ne uitam la ce s-a intamplat cu jocurile, e-mailul, mesageria instant, blog-urile (n.r. jurnale personale publicate online), divertismentul - daca putem face ca toate acestea sa fie accesate oricand si oriunde, putem crea ceva cu adevarat fenomenal", a spus Gates, citat de BBC. El a vorbit despre un asa-numit "ecosistem de tehnologii", care sa includa televizorul de inalta rezolutie, programe TV transmise prin Internet de mare viteza si video recorderul digital, ce ar da utilizatorului acces nelimitat la programe de televiziune de inalta calitate.
Totusi, Microsoft trebuie sa sustina progresul prin deciziile viitoare pentru ca rivalii Sony si Apple sa fie depasiti, iar acestia nu vor sta cu mainile-n san, comenteaza analistii.
Deocamdata, Sony PlayStation 2 este regina consolelor de jocuri, iar playerul iPod si magazinul virtual iTunes ale Apple privesc de sus clasamentul mondial al veniturilor aduse de muzica digitala.
Rivalitatea dintre Bill Gates si Steve Jobs, seful Apple, inceputa in urma cu 25 de ani cand Jobs a produs primul computer personal, se continua si in business-ul muzicii digitale. Desi Apple este lider absolut atat pe segmentul melodiilor descarcate de pe Internet cat si pe cel al playerelor muzicale, Bill Gates are o idee diferita despre aceasta afacere.
Intervievat de USA Today, Gates a sustinut oportunitatea vanzarii de muzica pe baza de abonament, in dauna solutiei "la bucata", preferata de Apple. "Sunt foarte optimist in privinta modelului prin abonament, pentru ca iti da foarte multa libertate". Abonamentul permite unui utilizator accesul la intreaga colectie de melodii a providerului, atata timp cat taxa lunara este platita. "Uitati-va la capacitatile de stocare ale playerelor de astazi, in care incap cate 9.000 de melodii", a adaugat seful Microsoft. "Cati oameni ar fi dispusi sa plateasca 9.000 de dolari? (n.r. o melodie digitala costa aproximativ 1 dolar). Poate eu si inca cativa". Concluzia lui Gates este simpla: "Fie oamenii vor avea playere care nu sunt prea pline, fie vor avea muzica pentru care n-au platit (n.r. piratata), fie vor apela la abonament. Chiar cred ca oamenii prefera sa fie cinstiti". In schimb, cand vine vorba despre continut video, Gates spune ca modelul care va avea succes este cel cu plata la bucata.
Presedintele Microsoft a vorbit si despre succesul jocului video Halo 2, lansat in noiembrie, si care a ajutat vanzarile de console Microsoft Xbox sa creasca suficient de mult pentru a depasi rivala PlayStation 2, pentru prima data in 2004, in noiembrie si decembrie, scrie BBC.
Jocul a fost vandut in 6,23 milioane de copii. "Oamenii sunt online si se joaca impreuna, iar asta e un indiciu important despre viitor", a spus el.
Intrebat daca Microsoft are in plan si fabricarea unei console portabile, segment pe care lideri sunt Nintendo si Sony, Gates a negat. "Nu pregatim un dispozitiv dedicat segmentului de console portabile. Muncim din greu la consola Xbox si la Xbox Live (n.r. serviciu care asigura accesul la jocuri online) si ne concentram pe viitorul acestora".
Declaratiile lui Bill Gates au fost facute in deschiderea targului Consumer Electronics Show, cel mai mare din lume, care va gazdui anul acesta lansarea a peste 50.000 de produse noi precum si discursurile unor personalitati din domeniu. Aproximativ 120.000 de vizitatori sunt asteptati la eveniment, care se desfasoara intre 6 si 9 ianuarie.



Samsung: primul celular care transpune vorbele in text
Producatorul sud-coreean de echipament electronic Samsung a prezentat la CES 2005 primul telefon mobil care poate transforma vorbele proprietarului in mesaje text, pentru a usura trimiterea de SMS-uri. Aparatul utilizeaza o tehnologie botezata VoiceMode, care prin functia QuickPhrase poate trimite si o serie de mesaje text prestabilite, doar printr-o simpla comanda verbala. "Acest aparat va revolutiona modul in care utilizatorul comunica cu aparatul sau", a declarat un oficial al companiei. Specialistii din domeniu sunt insa retinuti si amintesc de tehnologia apelarii prin comanda vocala, care nu a avut succesul scontat de producatorii de terminale.
Samsung a lansat la Consumer Electronics Show 2005 nu mai putin de 20 de noi terminale mobile, in incercarea de a-si conserva pozitia a doua la nivel mondial pe piata celularelor. Pe trimestrul al treilea al 2004, compania a urcat in pozitia a doua dupa Nokia, depasind principalul sau rival, compania americana Motorola.



Camerele digitale invata WiFi si intra pe Internet
Producatorul american Kodak, care a reusit sa-si redreseze activitatile dupa ce s-a orientat de la camerele cu film spre tehnologia digitala, a prezentat la CES o camera foto care se poate conecta la Internet prin tehnologia fara fir (WiFi) pentru a realiza propria galerie de poze.
Botezata EasyShare-One, camera va fi lansata pe piata americana in varam la un pret de aproximativ 599 de dolari (454 euro) si inca 99 de dolari (75 euro) pentru tehnologia WiFi. In plus, aparatul digital va avea un ecran color cu diagonala de 3 inci (aproape 8 cm), cel mai mare de pana acum pentru astfel de camere. Senzorul este de 4 megapixeli, iar memoria inclusa de 256 MB (aproape 1500 de poze). Desi se poate conecta la Net, camera nu va putea fi folosita pentru a vizita alte site-uri in afara de portalul realizat de Kodak, EasyShare Gallery.



Casa digitala: reteaua fara fir care ocoleste obstacolele
O companie start-up, Video54, a prezentat la Las Vegas o tehnologie botezata BeamFlex, care ajuta la realizarea retelelor de apartament, fara fir, acolo unde mobila sau peretii bruiau semnalul echipamentelor standard. Semnalul antenelor realziate de Video54 "ocoleste" obstacolele, asigurand astfel o mai buna conexiune intre echipamentele IT si electronice din apartament. Abia lansata, tehnologia BeamFlex are dejan un client extrem de important, producatorul american de echipamente convergente pentru living room, NetGear.
Tehnologia produsa de Video54 permite de asemenea unui utilizator sa mareasca raza de actiune a emitatorului de semnal, pentru a putea beneficia de exemplu de accees la Internet in gradina, sau de semnal TV pe laptopul aflat pe marginea piscinei. Semnalul este controlat cu ajutorul unor aplicatii software, care "invata" apoi sa directioneze acest semnal spre zonele in care proprietarul petrece mai mult timp, pentru a asigura o conexiune mai buna.



Acord HP - Panasonic pentru fabricarea de DVD-uri
Hewlett-Packard (HP) si Panasonic au semnat un acord prin care vor introduce in produsele lor tehnologie compatibila pentru formatele DVD rivale pe care le suporta fiecare companie. Decizia a fost anuntata la CES si are ca scop usurarea accesului clientilor celor doua companii la aceste formate rivale pana acum. Astfel, HP va introduce in echipamentele sale formatul DVD-RAM utilizat de Panasonic, iar compania japoneza, detinuta de Matsushita, va introduce in produsele sale formatul DVD+R utilizat de HP. Noile tehnologii vor fi introduse atat pentru DVD-playere, dar in special pentru produsele de inregistrare.
Reprezentantii celor doua companii au recunoscut ca diferitele formate de DVD au creat neplaceri in special consumatorilor neavizati, iar aceste probleme au de fapt la baa faptul ca marii producatori nu s-au putut pune de acord asupra unei singure tehnologii. In acest moment exista pe piata cinci standarde diferite, DVD-R, DVD-RW, DVD-RAM, dar si veriunile DVD+R si DVD+RW.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO