Business Hi-Tech

Bogdan Putinică, Microsoft România: Doar 40% dintre companiile din România au o strategie de securitate cibernetică funcţională

Bogdan Putinică, Microsoft România: Doar 40% dintre...

Autor: Alex Ciutacu

27.05.2022, 13:20 148

Peisajul securităţii cibernetice se complică din ce în ce mai mult odată cu migrarea angajaţilor spre munca de la distanţă, dar şi cu războiul declanşat de Rusia în Ucraina, întrucât toate acestea au dus la o creştere a numărului de atacuri cibernetice.

„Mai bine de jumătate din companiile din Europa Centrală şli de Est nu au o strategie de securitate cibernetică. În România, doar 40% dintre companii au o strategie de securitate cibernetică funcţională”, a declarat Bogdan Putinică, country general manager al Microsoft România, într-un mesaj transmis, joi, la debutul evenimentului  „Stop Malware – Siguranţa ta online depinde de tine”

El subliniază că sunt „costuri mai mici pentru prevenţie decât în cazul în care atacatorii au pus stăpânire pe business”.

Antreprenorul Mihai Matei, care ocupă funcţia de preşedinte al ANIS (Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii), a povestit că şi compania lui – Essensys Software – a fost vizată de un atac cibernetic de tip ransomware în urmă cu un an.

„Dacă acum 5-10 ani auzeam din poveşti de atacuri ransomware, undeva acum un an am păţit şi noi în compania noastră. Din fericire, s-a întâmplat în zona de oaspeţi să spunem aşa, unde nu aveam mare lucru. Dat fiind că suntem o companie de tehnologie aveam toată infrastructura securizată. Când afli că nişte servere din reţeaua ta sunt criptate şi nu mai ai acces la nimic este un moment de mare gol în stomac pentru că te gândeşti care sunt consecinţele de aici”.

În cazul lui, atacatorii i-au trimis un mail prin care îi cereau să plătească 100.000 de dolari sub formă de BTC (Bitcoin), însă nu s-a ajuns la plata „recompensei”.

„Dar am văzut atacuri în companii cunoscute, care timp de o lună au fost puse pe butuci, au rămas fără absolut niciun fel de informaţie şi, din păcate, ieşirea pe care au avut-o la îndemână a fost să cedeze şantajului. Este îngrozitor fenomenul şi are impact în vieţile noastre, fie că vorbim de companii, fie că vorbim de vieţile noastre. M-aş concentra pe a explica impactul real, consecinţele sunt majore, fie că vorbim de curăţarea banilor noştri de pe un card, fie că vorbim de businessuri care sunt puse pe butuci 2-3 săptămâni”.

Declaraţiile vin în contextul evenimentului organizat pentru lansarea unei noi etape a campaniei de informare şi educare Siguranţa Online, derulată de Microsoft România, Inspectoratul General al Poliţiei Române, Asociaţia Română a Băncilor, Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii (ANIS), BitSentinel şi AttackSimulator.

Datele arată că Poliţia Română a primit sesizări privind comiterea a 1.899 de infracţiuni de securitate cibernetică în 2021 în creştere cu peste 37% faţă de anul anterior. Dintre acestea, peste 92% au însemnat accesul ilegal la un sistem informatic.

Campania a rezultat şi într-un videoclip de educaţie digitală şi vrea să discute cu CNA (Consiliul Naţional al Audiovizualului) pentru ca acest spot să fie considerat mesaj de interes public şi difuzat ca atare.

„Am realizat un clip pe care sperăm să îl putem promova ca mesaj de interes public, urmând a face demersuri către CNA în acest sens”, a declarat comisar-şef Sorin Stanica, şef birou Prevenire, Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, Poliţia Română.  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO