Business Hi-Tech

Business Magazin. Ce cărţi recomandă Florin Talpeş, şeful Bitdefender, o companie care se aproprie de 1 miliard de dolari. Ce spune despre literatura motivaţională: E bună, dar ajută prea puţin dacă nu ai cunoştinţe profesionale adânci. Care sunt platformele cu cursuri online recomandate

Autor: Andra Stroe

25.10.2020, 12:22 1664
Au un parcurs antreprenorial impresionant, conduc unele dintre cele mai puternice businessuri din România şi sunt modele şi surse de inspiraţie pentru tinerii aflaţi la începutul carierei şi nu numai.
Într-un proiect dezvoltat alături de Libris.ro – #BookSOfLeaders – ne-am propus să aflăm ce rol au jucat cărţile în formarea personală şi profesională a celor mai admiraţi lideri din mediul de business românesc, dar şi în dezvoltarea companiilor pe care le conduc. Primul pe rafturile căruia ne uităm este Florin Talpeş, fondatorul Bitdefender.

Absolvent al Facultăţii de Matematică-Informatică, Florin Talpeş, CEO şi fondator al Bitdefender, a pornit pe calea antreprenoriatului încă din 1990, când a pus bazele Softwin, compania mamă a Bitdefender, alături de soţia sa, Măriuca Talpeş. Primul produs propriu creat a fost Antivirus Expert, dezvoltat în 1995. După şase ani a fondat Bitdefender, unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti hi-tech la nivel internaţional şi cel mai mare producător local de software, ale cărui soluţii protejează peste 500 de milioane de sisteme în peste 150 de ţări, fie că vorbim de utilizatori persoane fizice sau angajaţi ai marilor corporaţii. Anul trecut, compania a ajuns la venituri de peste 617 milioane de lei, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.

„Când noi am început, nu am luat cărţi de referinţă în business/marketing (care existau în Vest dar nu prea erau cunoscute în România), nici nu am fost la cursuri în afara României. De aceea, traseul nostru a fost mai lung, învăţarea s-a produs mai încet şi cred că şi dezvoltarea întreprinderilor nu a fost acolo unde ar fi putut să fie”, povestea executivul într-un interviu acordat Business MAGAZIN, axat pe rolul cărţilor în evoluţia profesională. „Am avut însă şansa unei competiţii mai mici, a multor pieţe la început de drum, mediu care ne-a permis să învăţăm într-un timp mai lung. Astăzi nu mai ai acest lux”, adaugă el. În opinia sa, astăzi este imperios necesar să ai un bagaj minim de cunoştinţe pe un portofoliu întreg de teme de business, „altfel, la tot pasul ai şanse mari de a greşi fatal”.

Antreprenorul îi sfătuieşte pe tineri să nu uite că pe piaţă sunt aţintite multe priviri care au în spate forţă financiară şi competenţe foarte competitive de marketing, de vânzări. „Cu ei concuraţi.”

Potrivit lui, unul dintre elementele cheie în succesul unui întreprinzător este „învăţatul în echipă, mult mai important decât învăţatul individual”. Antreprenorul subliniază că în echipă înveţi mult mai repede, iar un asemenea proces poate fi accelerat prin dezbateri regulate cu echipa asupra problemelor întâlnite, făcând apel la cărţi, articole, bloguri şi chiar la cei mai învăţaţi.

În paralel cu acest sfat, fondatorul Bitdefender are şi o serie de recomandări de lectură pentru cei aflaţi la început de drum sau aflaţi în căutarea unor noi surse de inspiraţie în carieră, „cărţi esenţiale de business cu care să îşi alcătuiască o mică bibliotecă – 10-20 de titluri – pe teme profesionale, câte o carte în fiecare mare sertar/temă de business”, pe care spune că o poţi construi cu o investiţie nu foarte mare, de circa 250 de dolari.

Printre acestea, el enumeră: cărţile de management ale clasicului Peter Drucker (de exemplu cartea Classic Drucker), cele de marketing, ale scriitorului Philip Kotler (Marketing 3.0), cărţile lui David Meerman Scott (The New Rules of Marketing and PR sau The New Rules of Sales and Services); literatura de inbound marketing (de pildă: Inbound Marketing de Brian Hulligan), literatura de content marketing (cum să generezi leaduri de vânzări) şi mai ales, pentru cei care se adresează pieţei de consumatori casnici, neuromarketing; cartea Annei Beall – Strategic Market Research, despre cum să înţelegi piaţa; „Biblia” despre outbound sales – Predictable Revenue – de Ross & Tyler, precum şi cărţi despre metrics şi analytics (de pildă Marketing Metrics, de Paul Farriss et al.).  

Despre literatura motivaţională, executivul spune că este foarte bună, dar subliniază că cel puţin la fel de importantă e învăţarea legată de profesie, pe materii care fac parte din business. „Literatura motivaţională ajută prea puţin dacă nu ai cunoştinţe adânci profesionale”, crede Florin Talpeş.

În paralel cu formarea acestui bagaj de cunoştinţe literare minime, el recomandă şi o serie de platforme cu cursuri pe internet: „Coursera, Edx, Udacity sau Udemy”.

 

 

Ce ar trebui să citească un tânăr antreprenor, potrivit lui Florin Talpeş?

Classic Drucker – Peter F. Druker


Marketing 3.0 – Philip Kotler & Iwan Setiawan


The new rules of marketing and PR – David Meerman Scott


INBOUND MARKETING – BRIAN HALLIGAN, DHARMESH SHAH


The new rules of sales and services – David Meerman Scott


Strategic Market Research – Anne Beall


PREDICTABLE REVENUE: TURN YOUR BUSINESS INTO A SALES MACHINE – AARON ROSS & MARYLOU TYLER


Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

 
AFACERI DE LA ZERO