Inteligenţa artificială (AI) atrage din ce în ce mai mult interesul companiilor şi al autorităţilor din România, având un potenţial şi un impact semnificativ asupra performanţelor acestora. În acest context, diferenţele şi rolurile complementare dintre AI tradiţional şi AI generativ devin esenţiale pentru înţelegerea aplicabilităţii lor în diverse domenii. Deşi au funcţii distincte, ambele tehnologii contribuie la dezvoltarea mediului de afaceri, explică Adrian Niga, head of channel & alliances - South East Europe în cadrul SAS - furnizor de software de analiză avansată a datelor.
AI-ul tradiţional este orientat pe sarcini concrete şi lucrează pe baza unor reguli fixe şi a datelor istorice, fiind capabil să analizeze tipare şi să facă predicţii exacte bazate pe trecut”, explică Adrian Niga, pentru BUSINESS Magazin. El dă un exemplu: AI-ul Generic poate produce predicţii sau decizii - luând în calcul anumite procese şi istoricul acelor procese - practic se comportă asemenea unei persoane responsabile cu stabilirea unei strategii, care ia decizii pe baza unui set de reguli bine definite, luând în calcul informaţiile pe care le are la dispoziţie (cea mai bună predicţie a viitorului este trecutul). Prin comparaţie, AI-ul generativ este o tehnologie mai nouă, capabilă să creeze conţinut original - texte, imagini, muzică - pornind de la un set de date iniţial. Practic, AI-ul generativ funcţionează similar unui povestitor care umple golurile în informaţie cu noi idei. „Tu eşti cel care începe povestea şi dă câteva detalii: «A fost odată ca niciodată un prinţ care locuia peste mări şi ţări» şi «trebuia să îl găsească pe zmeu» şi «trebuie să o salveze pe Ileana Cosânzeana» - iar povestitorul umple golurile şi creează povestea luând în calcul acele informaţii pe care le are, creând conţinut complet original. Acest tip de AI este din ce în ce mai utilizat, nu doar pentru automatizare, ci şi pentru a crea conţinut creativ necesar în marketing, design sau chiar pentru generarea de cod. AI-ul Generativ – este o subcomponentă a AI-ului Generic”, spune Adrian Niga.
Pentru companii, diferenţa dintre AI şi generative AI este esenţială. „AI-ul tradiţional aduce eficienţă operaţională, pe când AI-ul generativ extinde posibilităţile creative şi de inovare, deschizând noi canale de interacţiune cu clienţii. Astfel, AI-ul generativ vine să completeze AI-ul tradiţional, nu să îl înlocuiască, oferind un plus de valoare în scenarii de business creative şi complexe.” Adrian Niga spune că România este o piaţă deschisă la inovaţie, în special în mediul privat, unde există o tendinţă puternică de integrare a tehnologiilor de AI în diverse industrii, inclusiv energie, utilităţi şi sectorul bancar.
„Companiile româneşti sunt receptive la implementarea soluţiilor de AI, motivată şi de afilierea multor organizaţii locale la corporaţii internaţionale care impun standarde globale şi integrează componente de AI în operaţiuni”, explică executivul. Tot el adaugă că în sectoare ca retailul şi energia, AI-ul este utilizat pentru a anticipa cererea sau consumul pe baza unor factori precum sezonalitatea şi datele istorice. Spre exemplu, există companii care folosesc soluţii de inteligenţă artificială ce iau în calcul sezonalitatea vânzărilor sau condiţiile meteorologice şi anumite date istorice, pentru a face o predicţie a consumului de energie în următoarea perioadă, pentru a estima fie necesarul de producţie a energiei, fie necesarul energiei achiziţionate.
Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro