Business Hi-Tech

Ce aşteptări au jucătorii din IT-ul românesc, pe o piaţă pe care "orice trece de 2.000 de lei se vinde foarte greu"

Ce aşteptări au jucătorii din IT-ul românesc, pe o piaţă pe care "orice trece de 2.000 de lei se vinde foarte greu"

Autor: Adrian Seceleanu

06.04.2012, 14:59 1323

Orice computer cu un preţ mai mare de 2.000 - 2.200 de lei (450-500 de euro) se vinde "foarte greu" în prezent pe piaţa din România, în condiţiile în care consumatorii rămân foarte atenţi la buget, a declarat pentru ZF Bogdan Iftemie, directorul de vânzări al Acer România.

"Trimestrul 1 este cu siguranţă mai bun faţă de cel de anul trecut. Estimăm o creştere de aproximativ 10% a vânzărilor faţă de anul precedent. Totuşi, se resimte şi un oarecare blocaj pe piaţă. Tot ce are un preţ peste 2.000 - 2.200 de lei se vinde foarte greu, ce merge pe piaţă sunt produsele cu preţ mic, consumatorii sunt foarte atenţi la buget." Piaţa avansează cu frâna de mână trasă şi pe un segment de la care există aşteptări mari, cel al ultrabook-urilor, a declarat Iftemie, fără a oferi date concrete însă. "Şi vânzările de ultrabook-uri merg mai greu şi mai dificil decât ne-am fi aşteptat, inclusiv din cauza preţurilor. Este practic o nouă categorie, este nevoie de ceva timp până se vor impune." Ultrabook-urile, o nouă categorie de computere portabile cu procesoare Intel care a apărut pe piaţă în bună parte ca urmare a presiunilor făcute de producătorul american de procesoare, se diferenţiază de restul portabilelor cu Windows printr-un set de caracterisici obligatorii, precum un design deosebit, o grosime mai mică de 18 mm, o autonomie a bateriei de cel puţin 5-7 ore, o durată de pornire a sistemului de operare Windows de circa 12 secunde şi o greutate de aproximativ 1,5 kg sau mai mică.

La finele anului trecut Tomasz Klekowski, directorul pentru Europa Centrală şi de Est al Intel, declara într-un interviu pentru ZF că se aşteaptă la vânzări bune de ultrabook-uri în România, o piaţă pe care oamenii pun un accent "surprinzător" de mare pe modă şi design. "România este o piaţă foarte bună pentru ultrabook-uri. De fiecare dată când vin aici sunt surprins că oamenii se concentrează foarte mult pe felul în care arată şi că îşi aleg cu atât de multă atenţie hainele sau maşinile. Ultrabook este un produs la modă, care se potriveşte foarte bine cu aceste cerinţe", spunea el.

Întrebat care este explicaţia pentru cifrele de vânzări, Bogdan Iftemie a spus că răspunsul trebuie căutat şi în faptul că nu toate companiile implicate în procesul de vânzare depun eforturi de a prezenta clienţilor produsele noi. "Deşi vendorii forţează şi încearcă să împingă piaţa, lucrurile nu avansează cum ne-am aştepta şi pentru că nu se fac toţi paşii necesari pentru a genera aceste vânzări. Spre exemplu, nu poţi să vinzi ultrabook-uri doar dacă le arăţi într-un pliant sau pe un site. Acesta este prin excelenţă un produs care se vinde printr-un proces consultativ, în care clientul trebuie să vadă, să simtă produsul, să vadă care e diferenţ a de look, de design. În acest caz nu contează doar cât RAM şi ce hard disk are computerul.

Dar pentru ca acest lucru să se întâmple, trebuie ca şi jucătorii care interacţionează cu clienţii să investească în stoc, să poată arăta cum sunt echipamentele pe care vor să le vândă şi cum merg." Această situaţie e generată de un "blocaj" în care au intrat unii reselleri, adaugă Iftemie.

"Vedem în zona tradiţională de reselleri multe companii, unele poate de 10-15 ani în piaţă, care nu reuşesc deloc să se adapteze contextului actual. Jucătorii asistă pasiv la migrarea volumelor către online, care este un segment de fulfillment, tranzacţional, şi în care este dificil să vinzi produse cu valoare adăugată mare. Nu se fac activităţi elementare de comunicare, un website, un newsletter sau promovare pe Facebook sau Google - la costuri foarte avantajoase. Oamenii au rămas blocaţi la nivel tranzacţional, şi acum dacă tranzacţ ia merge către online şi nu mai aduce decât o marjă de 2-3%, ei nu prea mai ştiu ce să facă. Oamenii se plâng că nu există forţă de muncă calificată disponibilă, dar nimeni nu investeşte să crească oameni." Anul trecut în România s-au vândut 678.000 de PC-uri (laptop, desktop şi staţii de lucru), în creştere cu 10,6% faţă de anul precedent, când s-au comercializat 613.000 de unităţi, potrivit datelor colectate de compania de analiză IDC România. Cel mai bun an pentru piaţa de computere din România a fost 2008, când s-au vândut un milion de unităţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO