Business Hi-Tech

Cine poate rezilia fără taxe contractele cu operatorii telecom?

Cine poate rezilia fără taxe contractele cu operatorii telecom?
22.07.2010, 23:31 36897

Utilizatorii care au încheiat contracte cu furnizori de serviciiaşa cum sunt operatorii telecom pot renunţa, în anumite condiţii,la abonamente, fără a plăti o taxă de reziliere chiar dacă iniţialau fost de acord să plătească penalităţi pentru întrerupereacontractului înainte de termenul agreat, potrivit Legii 161 pe 2010promulgate de preşedintele României pe data de 9 iulie.

Actul normativ, iniţiat de senatorul PD-L Iulian Urban, modificăLegea 296/2004 (Codul consumului) şi Legea 193/2000 (privindclauzele abuzive din contracte) şi îi vizează pe toţi comercianţiişi furnizorii de servicii chiar dacă senatorul Iulian Urban spunecă a iniţiat acest proiect în primul rând pentru a stopa un sistem"incorect de pretindere a taxelor de reziliere a contractelorîncheiate de consumatorii români în domeniulinternet-telefonie".

Schimbarea introdusă în Codul consumului blochează eventualetentative ale furnizorilor de a limita dreptul clienţilor de arezilia un contract, însă le lasă companiilor dreptul la "justadespăgubire". Practic, companiile vor avea astfel posibilitatea dea le cere astfel clienţilor care denunţă contractul înainte determenul agreat iniţial eventuale reduceri aplicate la preţul unuitelefon mobil, sau contravaloarea instalării unui serviciu precumteleviziunea prin satelit. În condiţiile competiţiei dure de pepiaţa telecom, majoritatea operatorilor au permanent în desfăşurarepromoţii, astfel că este posibil ca numărul clienţilor care se aflăîn situaţia de a nu fi obţinut o reducere sau un serviciu gratuiteste limitată, potrivit estimărilor de pe piaţa telecom. Spreexemplu, 70% din clienţii retailerului ProGsm, prezent în Moldova,îşi prelungesc abonamentele de telefonie cumpărând un mobil latarife mai mici în schimbul semnării unui contract pe un an saudoi. În acest caz, chiar şi în noile condiţii, operatorii vor puteacere despăgubiri, iar clienţii nu vor putea rupe contractul mairepede fără a plăti nimic.

Senatorul Iulian Urban, iniţiatorul legii, susţine că odată cuintrarea în vigoare a documentului competiţia între furnizorii deservicii va creşte. "Nu este adevărat că nu vor mai exista promoţiila telefoanele mobile. Dimpotrivă, acestea vor fi mai mari pentrucă operatorii telecom vor intra pe o piaţă concurenţială şi vorînvăţa să ofere servicii de calitate pentru clienţii lor", adeclarat Urban pentru ZF. Companiile vor oferi astfel un raport"corect" între calitatea şi preţul serviciilor prin dorinţa de a-şimenţine clienţii, pe care până la adoptarea legii "i-au ţinut înfrâu în propria reţea".

Legea 161 completează şi lista clauzelor abuzive pe carecomercianţii nu le pot include în contracte. Astfel, spre exemplu,clienţii pot solicita rezilierea contractelor fără a plătipenalităţi dacă furnizorii impun prin contract o taxă fixă derenunţare la contract. Însă operatorii pot găsi căi de a cereclienţilor bani. Orange, spre exemplu, solicită o taxă egală cuvaloarea abonamentului înmulţită cu numărul de luni rămase până laexpirarea contractului - prevedere care, conform operatorului, nuîncalcă legislaţia actuală. Vodafone cere o taxă de 150 de euro dela clienţii care "au beneficiat de o promoţie" şi reziliazăcontractul înainte de perioada minimă agreată. Clienţii Vodafonecare nu au obţinut o reducere, dar cer rezilierea contractuluiînainte de termen trebuie să achite o taxă egală cu valoareaabonamentului înmulţită cu numărul de luni rămase până la expirareacontractului. Orange şi Vodafone au împreună aproximativ 20 demilioane de clienţi, dintre care câteva milioane au contracte deabonament.

Clienţii pot cere, de asemenea, rezilierea contractului fărătaxe dacă furnizorul de servicii nu îşi îndeplineşte condiţiilecontractuale - situaţie care are potenţialul de a genera numeroasedispute în ce priveşte segmentul serviciilor de date. Teoretic, unclient ar putea solicita rezilierea unui contract dacă viteza deacces la net nu este cea din ofertă, însă ultimii ani au arătat căîntre clienţii români şi furnizori există numeroase dispute peaceastă temă. Astfel, utilizatorii se aşteaptă ca viteza de accesla net să fie cea maximă menţionată în oferte, în timp cecompaniile precizează că piaţa încă nu este educată să înţeleagă căpe segmentul consumer viteza depinde de numărul de clienţiconectaţi într-o anumită zonă la reţea. Chirs Bataillard, fostulşef al Zapp, explica într-un interviu acordat anterior ZF care estesituaţia: în teorie, în reţeaua în tehnologie CDMA se vor puteaatinge viteze de la 2,4 Mbps la 3,6 Mbps. Dar dacă ai o reţea cu oviteză de 6-7 Mbps cu un număr de trei ori mai mare de utilizatoriactivi, viteza medie va fi mai mică decât cea din reţeaua CDMA.

În acest context, asemenea prevederi ar putea genera disputeîntre clienţi şi furnizori, dar nu este clar cum se va putea dovedică un operator nu şi-a respectat condiţiile din contract.

Operatorii de telecom, care au criticat, în marea lormajoritate, Legea 161/2010, se aşteaptă ca sentinţa în primulproces care va fi intentat pe baza actului normativ să devinăreferinţă în interpretarea noului cadru legislativ.

Ce s-a modificat în Codul consumului şi în legea privindclauzele abuzive

  • "Dreptul consumatorului la denunţarea sau reziliereacontractului nu poate fi anulat sau restrâns de nicio clauzăcontractuală sau înţelegere între părţi, în cazurile prevăzute delege, aceasta fiind considerată nulă de drept. Drepturile părţilorreferitoare la o justă despăgubire nu vor fi afectate în cazuldenunţării unilaterale", potrivit noii variante a articolului 84din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului.
  • Anexa la Legea nr. 193/2000 a fost completată cu noi clauzecare sunt considerate abuzive în contractele încheiate întrecomercianţi şi consumatori. Astfel, sunt considerate abuziveclauzele care "restrâng sau anulează dreptul consumatorului de adenunţa sau de a rezilia unilateral contractul, în cazurile încare: comerciantul a modificat unilateral clauzele care îi permitsă modifice unilateral, fără acordul consumatorului, clauzeleprivind caracteristicile produselor şi serviciilor care urmează săfie furnizate sau termenul de livrare a unui produs ori termenul deexecutare a unui serviciu; comerciantul nu şi-a îndeplinitobligaţiile contractuale; comerciantul a impus consumatorului, princontract, clauze referitoare la plata unei sume fixe în cazuldenunţării unilaterale".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO