Business Hi-Tech

Cine sunt managerii pe umerii cărora apasă responsabilitatea câştigării licenţelor telecom vândute luna viitoare de ANCOM

Cine sunt managerii pe umerii cărora apasă responsabilitatea câştigării licenţelor telecom vândute luna viitoare de ANCOM

Autor: Adrian Seceleanu

22.08.2012, 21:39 1457

Cartierele generale ale Cosmote, Orange, RCS&RDS şi Vodafone sunt în tensiune înaintea licitaţiei din septembrie.

Pentru câteva zeci de per­soane din departa­mentele de reglementare, tehnic, fi­nanciar şi juridic de la com­paniile Cosmote, Orange, RCS&RDS şi Vodafone - cei mai mari jucători înscrişi în cea mai mare licitaţie de spectru radio organizată vreodată de statul român - vara aceasta a fost una fără concedii sau în care rarele minivacanţe au fost petrecute cu telefonul la ureche şi cu ochii aţintiţi în e-mail-uri şi orice posibilă ştire legată de "competiţie".

Miza licitaţiei este uriaşă pentru că în funcţie de câte "bucăţi" de spectru radio vor reuşi să câştige depinde şi ce servicii şi venituri şi profituri vor avea operatorii până în anul 2029. Cu cât vor reuşi să câştige mai mult spectru radio, cu atât vor putea operatorii să lanseze mai repede mai multe servicii, de o mai bună calitate şi viteză. De asemenea, şi un operator care ar avea în plan să facă un exit de pe piaţa din România are nevoie de cât mai multe blocuri de frecvenţă pentru a putea negocia un preţ cât mai mare. Piaţa potenţială pe care operatorii se bat are, potrivit estimărilor ZF, o valoare cumulată de aproximativ 40 de miliarde de euro pe întreaga durată acoperită de licitaţie.

În aceste condiţii în fiecare gigant telecom participant la licitaţie s-a creat câte o echipă care se ocupă de acest pro­iect, în care au fost implicate aproa­pe toate departamentele, dar în care ro­lurile principale sunt deţinute de cele de reglementare, tehnic, financiar şi juridic.

Pentru oamenii prinşi în aceste echi­pe concediile au fost înlocuite de zeci de şedinţe, teleconferinţe cu acţio­narii şi creionarea a zeci de scenarii de evo­luţie a licitaţiei în prezentările Powerpoint.

Tensiunea care înconjoară licitaţia este enormă nu doar din cauza perioa­dei lungi pentru care se fac acum jo­cu­rile, ci şi pentru că miza financiară este una semnificativă - un singur operator poate ajunge la o notă de plată de peste 200 de milioane de euro la finele competiţiei.

În aceste condiţii, o presiune su­pli­men­tară pe echipele de proiect vine din par­tea cartierelor generale ale acţio­narilor Cosmote, Orange şi Vodafone: ma­nageri de la headquarter sunt cu ochii de la distanţă pe ce se întâmplă în România, dar sunt prezenţi şi la Bucureşti pentru şedinţe şi evaluări ale situaţiei. Probabil una dintre cele mai mari presiuni este resimţită de echipa Cosmote, care are în spate două headquartere în faţa cărora răspunde: cel al OTE - din Atena, şi cel din Bonn, al Deutsche Telekom.


Tensiunea care înconjoară acest subiect a fost amplificată şi de amâ­narea licitaţiei cu câteva luni, în contex­tul schimbării guvernului din luna mai. Noul executiv condus de Victor Ponta a adoptat cu întârziere hotărârea care dădea undă verde licitaţiei, iar pentru o vreme pe piaţă a existat şi întrebarea dacă noua putere nu are în plan să îl schimbe din funcţie pe Cătălin Marinescu, şeful instituţiei care gestionează întregul proces de vânzare.

În acest context, dar şi pentru că ANCOM a impus participanţilor - prin caietul de sarcini - reguli draconice în ce priveşte comunicarea publică pe acest subiect, operatorii evită să ofere detalii inclusiv despre oamenii care răspund de aceste proiecte. Totuşi, în mare parte, numele celor care răspund de aceste proiecte sunt cunoscute.

La Orange, liderul pieţei locale tele­com, managerul care răspunde de acest proiect este Dorin Odiaţiu - care ocu­pă funcţia de Public Affairs, Part­ner­ships And Wholesale Director. El lu­crează pentru Orange încă din anul 1997.

La Vodafone, persoana care se ocupă de proiect este Florina Tănase, care este Senior Director Regulatory, Legal & Corporate Affairs al compa­niei. Ea a fost recrutată în acest an de Vodafone de la A&D Pharma Group, unde a deţinut poziţia de vicepre­şedinte, Legal, fiind responsabilă de acti­vităţile din zona juridică şi guver­nanţă corporatistă pentru Grupul A&D Pharma, pentru zona Europei Centrale şi de Est.

Anterior ea a deţinut, pentru 3 ani, funcţia de Legal şi Regulatory Com­pliance Director al UPC - unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de cablu.

La RCS&RDS - o companie fondată de la zero de omul de afaceri Zoltan Teszari din Oradea care a ajuns la afaceri anuale de peste 700 mil. euro - managerul care se ocupă de licitaţie este Valentin Popoviciu - directorul de dezvoltare al companiei. El s-a angajat la RCS&RDS în 1998 ca branch manager în Constanţa.

Ce paşi urmează în licitaţie

  • După acceptarea pe 20 august a candidaturilor venite din partea Cosmote, Orange, RCS&RDS, Vodafone şi 2K Telecom, ANCOM urmează să comunice fiecărei firme în parte că a fost acceptată şi astfel statutul lor s-a schimbat, devenind din candidat ofertant.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO