Business Hi-Tech

Condiţiile infernale de lucru din fabricile chineze care asamblează iPhone şi iPad, puse în discuţie

Condiţiile infernale de lucru din fabricile chineze care asamblează iPhone şi iPad, puse în discuţie

Compania Foxconn, unul dintre cei mai importanţi furnizori ai Apple, este în centrul scandalului mediatic privind condiţiile inumane de muncă din fabricile sale

Autor: Adrian Seceleanu

31.01.2012, 00:05 1904

O serie de articole publicate de cotidianul american New York Times despre condiţiile infernale în care sunt nevoiţi să lucreze muncitorii din fabricile furnizorilor chinezi care au contracte cu Apple pentru asamblarea unor produse precum iPhone sau iPad - dintre care cel mai cunoscut exemplu este Foxconn - au determinat jurnalişti ai altor publicaţii din SUA, printre care Los Angeles Times, Newsweek sau Forbes să se întrebe dacă utilizatorii elegantelor gadgeturi nu ar trebui să boicoteze produsele firmei, scrie The Guardian.

Articolele din New York Times şi apelurile la un boicot al produselor Apple sunt "un dezastru de PR" pentru companie, scrie publicaţia britanică.

Media a prezentat şi în trecut date despre condiţiile dificile de muncă din fabricile cu care Apple lucrează în China, însă articolele din New York Times, care prezintă pe larg noi date, citează mai multe surse şi arată că alte companii de IT americane au abordări diferite - care încurajează oferirea unor condiţii mai bune de muncă - au provocat un val de reacţii şi au atras atenţia asupra acestui subiect.

"Ar trebui ca Apple să fie boicotat de consumatori?", sună un editorial publicat de Los Angeles Times. Dan Lyons, un influent colaborator al DailyBeast şi Newsweek, scrie de asemenea un text devastator pentru Apple. "Este o barbarie", scrie el despre situaţia angajaţilor care lucrează pentru Apple în China.

"În cele din urmă vina nu este a Apple şi a celorlalte companii de electronice, ci a noastră, a consumatorilor. Şi în cele din urmă noi suntem cei care trebuie să cerem o schimbare." Şi Peter Cohan, care scrie pentru Forbes, îşi începe un articol punând în discuţie ideea unui boicot al produselor Apple. "Numărul celor care au murit pentru a asambla iPhone sau iPad este şocant de ridicat", spune el.

Una dintre cele mai îngrijorătoare probleme este desconsiderarea sănătăţii angajaţilor. Cu doi ani în urmă, 137 de angajaţi ai unui furnizor al Apple din estul Chinei au fost răniţi după ce li s-a ordonat să folosească o substanţă otrăvitoare pentru a curăţa ecranele iPhone pentru că aceasta se usca mai repede decât alcoolul şi astfel creştea productivitatea anga­jaţilor. Pe durata a şapte luni din 2011 două explozii la fabrici în care se lucrează pentru iPad au omorât patru oameni şi au rănit alţi 77.

Apple este adesea cea care descoperă şi cere oprirea abuzurilor din China şi compania a făcut progrese în impunerea unor reguli către furnizorii săi, însă problemele persistă.

"Companiei Apple nu i-a păsat niciodată decât de creşterea calităţii produselor şi de reducerea costurilor de producţie", a declarat Li Mingqi, care a lucrat până în luna aprilie pentru Foxconn, unul dintre cei mai importanţi parteneri ai Apple. Li, care a dat în judecată Foxconn pentru că a fost dat afară, lucra la fabrica din Chengdu atunci când a avut loc explozia care a ucis mai mulţi angajaţi.

După ore în şir de stat în picioare, muncitorii abia merg. Dar banere amplasate pe pereţi avertizează: "Lucrează din greu astăzi la locul de muncă sau lucrează mâine din greu să îţi găseşti un alt loc de muncă".

Apple a refuzat să ofere comentarii pentru articolele din New York Times, însă ulterior apariţiei CEO-ul Tim Cook le-a scris un lung e-mail angajaţilor care a ajuns şi în presă. Cook le-a scris angajaţilor că Apple ţine la "fiecare angajat din întregul lanţ de furnizori" şi că "orice sugestie că nu ne pasă este falsă şi ofensatoare; ... asemenea acuzaţii sunt contrare valorilor noastre".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO