Visa a investit 11 mld. dolari în infrastructură şi tehnologie în ultimii cinci ani, în sisteme care se uită la tipare de fraudă, astfel încât să poată identifica un anumit comportament al clienţilor şi să poată să interveni în cazul unor comportamente atipice, spune Alexandru Mihalache, head of product go to market, Romania, Croatia, Slovenia and Bulgaria, VISA.
„Noi am investit 11 mld. dolari în infrastructură şi tehnologie în ultimii cinci ani, în sisteme care se uită la tipare de fraudă. Este foarte important să ne uităm la grupurile infracţionale, tehnologia le permite acum să atace peste tot, în orice limbă. Vedem atacurile de uzurparea identităţii, fraudele de investiţii, tehnologia facilitează un atac foarte puternic. Clienţilor le este ruşine să raporteze atacurile. Este foarte uşor să vină un atacator acum. Este foarte important să dezvoltăm mecanisme care identifică tipare, care văd ce face consumatorul, să semnaleze un anumit comportament şi instituţia financiară să poată să intervină”, a spus el în cadrul conferinţei ZF Digital '24 Cum trece industria IT&C din România prin „furtuna” AI?
Ce a mai declarat Alexandru Mihalache în cadrul evenimentului ZF:
•Este foarte uşor să ne uităm la tranzacţiile cu cardul, vedem o scădere semnificativă, avem mai puţin de 0,1% fraude din totalul tranzacţiilor. Sunt mult mai atacate canalele de transfer de la cont la cont, asociat cu canale de plăţi instant. Ţările care sunt foarte avansate aici, la tranzacţii cont la cont, ele au procent mai mare de fraudă pe zona aceasta.
•În ultimii 15 am lucrat la instrumente care verifică în timp real tranzacţiile. Aceste instrumente pot fi aduse în tranzacţiile din cont în cont şi să o aplicăm şi pe transferurile non-card.
•Toate instrumentele de AI care se uită la comportamente frauduloase trebuie hrănite cu informaţie corectă. În general, frauda este redusă în România, dar se întâmplă parţial şi pentru că raportarea fraudei nu este corectă. E foarte importantă o raportare corectă a fraudei, făcută de către instituţiile financiare, pentru că această raportare hrăneşte algoritmul. Şi atunci şi algoritmul o să fie mult mai puternic şi o identifice mult mai uşor fraude.
•Tokenizarea, un proces de securitate prin care datele sensibile ale cardului sunt înlocuite cu un cod unic numit "token", este foarte importantă. Atunci când cineva salvează datele unui card, salvează un cod unic în relaţia cu un comerciant. Dacă baza este spartă, atacatorul are acces doar la cod, la token. Asta este foarte important. Tokenizarea este importantă pentru că reduce frauda.
•Prin tehnologia de tokenizare Visa a prevenit fraude in valoare de 650 de milioane de dolari la nivel global în ultimul an.
•Din punctul de vedere al adopţiei de plăţi mobile, România este la cel mai ridicat nivel din ţările pe care le reprezint. În regiune este pe locul al doilea, după Cehia.
•La fraudă şi risc ne situăm la un nivel foarte scăzut de fraudă comparativ cu regiunea. Dacă ne uităm la plăţile de la IBAN la IBAN observăm o creştere a fraudei. O foarte mare parte a tranzacţiilor frauduloase sunt acolo.
•Zona aceasta va fi din ce în ce mai atacată, trebuie ca întreg sistemul financiar să acorde o importanţă ridicată în zona aceasta, pe măsură ce tranzacţiile vor creşte. Atacatorii vor începe să ţintească din ce în ce mai mult.
•Pentru noi, de mai mulţi ani nu doar tranzacţiile cu cardul sunt importante. Ne-am dus mult în zona de wallet, de transfer către conturi. Acesta este focusul, precum şi dezvoltarea produselor de gestionare a riscurilor.