Business Hi-Tech

Conferinţa ZF Mobilio ’22. Companiile nu mai pot aştepta să lanseze produse noi după un semestru sau un an, ci trebuie să le lanseze şi să le îmbunătăţească din mers

Clienţii nu vor renunţa la obiceiurile digitale câştigate în pandemie au spus reprezentanţii marilor jucători din telecom la ZF Mobilio. De la stânga la dreapta: Mircea HaŢegan- Telekom Romania Mobile, Florin Popa - Orange, Nedim Baytorun - Vodafone şi CÂtÂlin TÂnase - Vantage Towers

Clienţii nu vor renunţa la obiceiurile digitale câştigate în pandemie au spus reprezentanţii marilor jucători din telecom la ZF Mobilio. De la stânga la dreapta: Mircea HaŢegan- Telekom Romania Mobile, Florin Popa - Orange, Nedim Baytorun - Vodafone şi CÂtÂlin TÂnase - Vantage Towers

Autor: Alexandra Cepăreanu, Ramona Cornea

19.04.2022, 00:08 1274

După experienţa celor doi ani de pandemie consumatorii nu se mai uită în primul rând la viteza conexiunilor la internet atunci când îţi aleg furnizorul ci mai degrabă la capacitatea companiilor de a furniza conexiuni stabile la nivel naţional, şi în mediul rural şi în cel urban, disponibile prin pachete simple, uşor de înţeles, au declarat reprezentanţii companiilor de telecomunicaţii prezenţi la conferinţa ZF Mobilio ’22.

„Există schimbări semni­ficative ale aşteptărilor din partea consumatorilor. Cea mai importantă este despre fiabilitate, despre siguranţă. În ceea ce priveşte reţelele, când mi-am început eu cariera era vorba despre acoperire şi viteză, ce pondere din ţară acoperi şi care este viteza maximă pe care o oferi. Odată cu pandemia, acest lucru s-a schimbat. Toate cercetările de ultimă oră arată că cea mai importantă parte este cea de fiabilitate a reţelei. Această fiabilitate este o combinaţie între viteză şi o reţea durabilă. Acest lucru este foarte important“, a declarat Nedim Baytorun, consumer business unit director, Vodafone România. „Al doilea lucru pe care îl vedem foarte clar este despre experienţele clienţilor şi ce am văzut aici este că simplitatea este foarte importantă aici. Clienţii vor să aibă aceste experienţe în timp real, în un mod simplu şi rapid. Aici intervin operaţiunile agile. În trecut, ideea era că IT-ul va veni şi va dezvolta un produs în şase luni – un an, apoi compania începe să-l vândă. Acum acest lucru s-a schimbat, acum pui produsul pe masă şi îl îmbunătăţeşti în fiecare zi cu ajutorul tehnologiilor agile“, a adăugat Baytorun.

„Studii recente despre comportamentul clientului arată că în jur de 70% dintre oameni au cumpărat online.  În pandemie, clienţii Orange România au folosit mai des decât înainte - cumpărături pe internet, circa 72%; aplicaţii digitale pe telefonul mobil - 71%; internetul fix de acasă (wi-fi) -  70%; plăţile digitale - mobile/ internet banking/ plăţi direct în aplicaţii - 68%; platforme digitale pentru comunicare (precum Zoom, Teams, Skype) - 53%, în timp ce 21% au început să le folosească în pandemie. Clienţii Orange România intenţionează să păstreze obiceiurile dezvoltate în ultimii doi ani în legătură cu plăţile şi cumpărăturile online, home office, platforme online de conferinţă, diverse aplicaţii mobile (exemplu, platforme pentru programări la salon, pentru cosmetică, pentru masaj, service auto şi alte reparaţii)“, a precizat şi Florin Popa, director B2B, Orange România.

Clienţii vor şi pachete convergente fix-mobil a adăugat Baytorun. „Acum, clienţii vor totul într-un singur pachet, iar aici intervine partea de convergenţă. România este o piaţă foarte interesantă pentru că, odată cu schimbările din această piaţă, suntem trei operatori din piaţă pe acest drum al convergenţei, iar acesta este un punct de plecare foarte bun. Vom creşte accelerat în ţară. În trecut vorbeam cu clienţii noştri la nivel individual despre cartelele SIM, dar acum discuţiile trebuie să fie la nivel de gospodărie sau de business. Fie că eşti gospodărie, fie că eşti un business, trebuie să ai un portofoliu complet de soluţii. De aceea convergenţa este importantă aici. Mai este un trend, odată cu lucrul remote şi toate aceste lucruri: vedem o migraţie inversă acum, clienţi care se mută din oraşe în zone rurale. Dacă vrei să fii partenerul lor în tehnologie, trebuie să fii acolo. De când a apărut pandemia, ne uităm la fel la mediul rural şi la cel urban şi poate un pic mai mult spre mediul rural pentru că este o creştere mai mare a cererii acolo.“

„Au fost paşi acceleraţi spre digitalizare“ în această perioadă“, a subliniat şi Cătălin Tănase, managing director, Vantage Towers România. „Această pandemie şi nevoie a conectivităţii a scos la iveală că există un decalaj între digitalizarea din mediul urban şi cel rural. Asta e un lucru care trebuie abordat pentru a oferi o egalitate de şanse ambelor medii“.

„Consider că în această perioadă cel mai important pas a fost prioritizarea strategiei“, a spus Mircea Haţegan, business sales director, Telekom Romania Mobile Communications, adăugând că una dintre priorităţile perioadei a fost securitatea cibernetică. „Odată cu trecerea la modul de lucru online, o companie avea nevoie de securitate, avea nevoie de protecţie a datelor“).

„Companiile au investit – atât operatorii şi ceilalţi jucători -, au început multe traininguri cu angajaţii şic olaboratorii pe partea de securitate, au fost instalate reţele securizate. Şi au fost şi companii care au trebuit să reducă impactul unor atacuri cibernetice. O altă prioritate este cloud-ul. Acesta a fost ca o casă pentru toate aplicaţiile folosite de operatori şi clienţi. O companie privată de mărime medie foloseşte circa 500 de aplicaţii răspândite în diverse cloud-uri. Acelaşi lucru ar trebui să se întâmple la toate companiile mai mici sau mai mari dar şi în mediul public. Pentru că va trebui să gestionăm afacerile pentru ca la final să se termine totul cu bine. Acestea sunt cele două priorităţi care ne-au ajutat să fim siguri în dezvoltarea soluţiilor care ne-au susţinut continuitatea afacerilor.“

Consumul de servicii de date a crescut şi în urban şi în rural pe durata pandemiei, a mai spus Nedim Baytorun, consumer business unit director, Vodafone România. „În ceea ce priveşte reţelele, a fost o schimbare foarte clară în pandemie între rural şi urban. Pe partea de mobil a fost la fel. Consumul de date de internet a crescut foarte mult imediat şi nu a fost doar pentru că oamenii organizau întâlniri online, ci şi din prisma streamingului. De atunci investim mult să ţinem pasul cu această cerere în creştere. După cum ziceam, pe partea de mobil a fost la fel, am văzut imediat în pandemie o creştere pe partea de voce pe mobil, apoi a încetinit. Cu toate acestea, datele folosite sunt în creştere de atunci, un semn că acest trend este unul care va rămâne pentru că intră în obiceiurile de zi cu zi ale oamenilor. Aceste trenduri nu sunt diferite în mediul urban faţă de cel rural. Din contră, această transformare digitală arată democratizarea oportunităţilor, având în vedere că se elimină limitele geografice. Toată lumea este egală în această lume digitală, nu contează dacă eşti un student din mijlocul Bucureştiului sau de undeva din nordul ţării. Acum, cu aceste tehnologii, toată lumea are aceleaşi oportunităţi. Vedem că cererea este peste tot, aşa că trebuie să fii peste tot cu o reţea de încredere şi cu servicii foarte bune“, a spus reprezentantul Vodafone.

 

Nedim Baytorun, Consumer Business Unit Director, Vodafone România

În ceea ce priveşte reţelele, înainte era vorba despre acoperire şi viteză, ce pondere din ţară acoperi şi care este viteza maximă pe care o oferi. Odată cu pandemia, acest lucru s-a schimbat. Toate cercetările de ultimă oră arată că cea mai importantă parte este cea de fiabilitate a reţelei. Această fiabilitate este o combinaţie între viteză şi o reţea durabilă.

În ceea ce priveşte experienţele clienţilor, am văzut că aceştia vor să aibă experienţe în timp real, într-un mod simplu şi rapid.

 

Cătălin Tănase, managing director, Vantage Towers România

Noua normalitate a preluat din beneficiile şi nevoile apărute în pandemie. Vorbim de un mod de lucru hibrid, de o solicitare a conectivităţii în creştere, de o capacitate de conectivitate în creştere, viteze ridicate şi latenţe scăzute. Asta înseamnă că investiţiile din industria telecom trebuie să continue.

Acum vedem că este o presiune mare în industrie, ca urmare a creşterii preţurilor din zona de echipamente şi materiale, dar şi din cauza inflaţiei care afectează şi partea de servicii.

 

Florin Popa, director B2B, Orange România

Clienţii îşi doresc de la operator viteză cât mai bună la internet, acoperire cât mai bună a reţelei, diversificare continuă, calitate şi profesionalism.

În pandemie, clienţii Orange au folosit mai des decât înainte cumpărături pe Internet -72%; aplicaţii digitale pe telefonul mobil - 71%; internet fix (wi-fi) - 70%; plăţi digitale - mobile/Internet banking/plăţi direct în aplicaţii - 68%; platforme digitale precum Zoom, Teams - 53%, în timp ce 21% au început să le folosească în pandemie.

 

Doina Vîlceanu, CMO, Content Speed

Au crescut aşteptările clienţilor extraordinar de mult. Potrivit unor sondaje, sunt circa 27% dintre români pe portofelele cărora comercianţii online se luptă.

Ţinând cont de tot climatul economic, şi de faptul că în România sunt puţini cumpărători online, fidelizarea celor 27% dintre români care acum sunt activi în e-commerce va fi importantă pentru că achiziţia de clienţi este costisitoare şi trebuie să aducem din nou acelaşi client în magazin pentru a împărţi costul de achiziţie.  

 

Mircea Haţegan, Business Sales Director, Telekom Mobile România

Consider că în această perioadă, cel mai important pas a fost prioritizarea strategiei şi securitatea cibernetică.

O altă prioritate este cloud-ul, care a fost ca o „casă” pentru toate aplicaţiile folosite de operatori şi clienţi. O companie privată de mărime medie foloseşte circa 500 de aplicaţii răspândite în diverse cloud-uri. Acelaşi lucru ar trebui să se întâmple la toate companiile mai mici sau mai mari, dar şi în mediul public.

 

Elzbieta Wrobel, Business Development Manager, Blik

Lucrăm la extinderea pe pieţele din Europa Centrală şi de Est pentru că am vrea să ieşim din graniţele Poloniei. Vrem să susţinem băncile din regiune şi din România pentru a accelera dezvoltarea comerţului electronic şi a plăţilor mobile.

Cred că schimbările de comportament ale consumatorilor din Polonia nu sunt foarte diferite de cele din România. Din ce în ce mai mulţi oameni au început să cumpere online, iar cei care nu erau online până atunci au început să aibă o prezenţă online.

 

Răzvan Acsente, Chief Marketing Officer, Tazz  

Cea mai mare schimbare este de la nevoie la valoare adăugată. Vorbesc despre tot ecosistemul din marketplace, de la clienţi, curieri, până la business-uri, restaurante. Atunci când a apărut pandemia, toată lumea s-a mutat pe aplicaţiile de livrare. Apoi, timp de doi ani s-au obişnuit cu genul acesta de produse, iar în momentul de faţă ne uităm împreună cu restaurantele la noi modele de business.

În plus, am creat o meserie nouă, cea de livrator, care nu exista.

 

Mihai Bisnel, managing partner, PriceFlux

În primele două luni de pandemie a fost bătălia stocurilor, iar toată lumea se lupta să aibă produse. După primele două luni în care au fost găsite soluţii alternative, a venit lupta pentru cine oferă cele mai bune servicii, cine ajunge cel mai repede la client.

Am înţeles de la comercianţi, de la clienţii noştri, că în ultimii ani consumatorul final a devenit dornic să primească respect şi servicii de calitate, nu doar cel mai mic preţ.

 

Ciprian Cazacu, cofondator, easySales  

Din punctul nostru de vedere, observăm un trend accelerat de a muta activitatea nu doar în zona de magazine online, ci în zona de marketplace. Odată cu ele, utilizatorii încep să folosească din ce în ce mai mult şi aplicaţii de ridesharing.

Eu credeam că vom avea mai mult comenzi cu cardul, însă revine uşor-uşor trendul de a plăti cash, undeva la 36% sunt plăţile cu cardul. Există un trend destul de accelerat de revenire la zona offline.

 

Dana Gate, Chief Commercial Officer al Frisbo

Tendinţa pentru anul 2022 este că tot mai mulţi comercianţi vor să se extindă în alte pieţe, iar cea mai simplă variantă este să înceapă să vândă pe marketplace-uri pentru că este dificil să lansezi site-ul tău într-o ţară nouă. Este un trend la nivel global, toţi comercianţii încearcă să se extindă.

Şi mai este un trend de a vinde prin social media. Încercăm să găsim parteneri şi soluţii prin care să avem acest canal de vânzare automatizat, vrem să ne asigurăm că integrările sunt făcute în timp util.

 

Hortensia Năstase, VP MullenLowe România

Este un trend legat de creşterea accelerată a livrării de mâncare, singurul segment din HoReCa care a crescut în ultimii doi ani. Apoi este o preocupare tot mai mare a consumatorului faţă de tot ce înseamnă sănătate, ceea ce înainte nu era aşa de evident.

Există o foarte mare atenţie a oamenilor pentru localizare, mai ales în zona de groceries, am observat. Astfel, este foarte mare atenţia oamenilor către provenienţa ingredientelor, pe trasabilitate. 

 

Alina Mitrică, director comercial, Retargeting Biz

În piaţa de e-commerce şi marketing digital devine din ce în ce mai scumpă achiziţia de noi clienţi şi acest lucru duce la o atenţie mult mai mare la clienţii deja existenţi din platformă sau bazele de date.

Anul 2022 este un an de stabilizare. Vom vedea care dintre trendurile din 2020 şi 2021 se vor menţine şi care vor suferi modificări. Spre exemplu, fashionul a suferit foarte mult în perioada 2020 – 2021, iar în 2022 a început bine, dar războiul din Ucraina a dus la scăderi majore.

 

Mihai Drăgan, cofondator şi COO, Oveit

Ce am observat în ultimii doi ani a fost că vechiul mod de a prezenta comerţul online începe să dispară. A funcţionat o vreme să dăm preţuri bune şi accesibilitate, dar generaţiile de 20 – 25 de ani vor mai mult decât atât, vedem social shopping, video shopping, live shopping.

Un magazin online nu este inovator în anul 2022, este necesar. În piaţa din România există apetit pentru lucruri noi. Ultimii doi ani au accelerat ideea de adopţie a unor unelte inovatoare pentru a vinde online.

 

Alexander Stoica Marcu, cofondator, ProductLead

În 2014 – 2015, un consumator din online se uita la un produs, iar dacă îi plăcea îl cumpăra. Nu erau atâtea opţiuni ca acum.

În prezent, oamenii nu mai interacţionează atât de mult cu reclamele care sunt făcute de branduri. Am observat inclusiv la noi, când organizăm campanii cu influenceri şi promovăm anumite produse, nu se mai dau review-uri pe pagina magazinului online, ci influencerilor. Consumatorul se schimbă mult şi trebuie să îi oferim un mesaj digital unitar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO