Business Hi-Tech

Cosmote îşi atinge ţintele privind profitul, Romtelecom se luptă să crească pe TV şi net

Cosmote îşi atinge ţintele privind profitul, Romtelecom se luptă să crească pe TV şi net

Cosmote îşi atinge ţintele privind profitul, Romtelecom se luptă să crească pe TV şi net

Autor: Adrian Seceleanu

11.11.2011, 00:08 1688

Piaţa telecom din România este în continuare afectată de com­petiţia "exacerbată" şi de "mediul economic care nu arată niciun semn de îmbunătăţire", situaţie care a afectat performanţele Romtelecom şi Cosmote, potrivit datelor din raportul financiar pe al treilea trimestru al grupului elen OTE, acţionarul majoritar al celor doi operatori.

Veniturile Romtelecom, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de comu­nicaţii, au scăzut în al treilea trimestru cu 11,8%, la 160,1 milioane de euro, în timp ce profitul operaţional înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare (EBITDA) a scăzut cu 5,6%, la 36,9 mil. euro.

Veniturile Cosmote România, numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă, au crescut cu 2,6% în al treilea trimestru, la valoarea de 120,6 mil. euro, iar profitul operaţional înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare (EBITDA) a urcat cu 26,6%, la 29,5 mil. euro.

Romtelecom a înregistrat o pierdere ope­raţională înainte de dobânzi şi taxe (EBIT) de 3 mil. euro, un rezultat mai bun faţă de pierderea de 13,9 mil. euro înregistrată în urmă cu un an.

Rezultatele financiare au fost influen­ţate de schimbări efectuate de companie în modelul de evidenţiere al veniturilor în strategia comercială legată de echipamentele instalate la sediul clien­ţilor (modemuri, receivere, antene etc.), conform datelor prezentate de grupul elen OTE, acţionarul majoritar.

Excluzând impactul acestor doi factori, veniturile Romtelecom ar fi scăzut cu 8,7% faţă de anul precedent, potrivit datelor din raportul grupului elen OTE, ac­ţionarul majoritar.

Scăderea veniturilor a fost influenţată şi de evoluţia negativă a telefoniei fixe, care continuă să fie cea mai mare sursă de venit pentru Romtelecom.

Numărul de clienţi pe telefonie fixă a scăzut cu 4,5%, la 2,527 milioane, însă veniturile din această linie de business au scăzut mai puternic, cu 17% - influenţate atât de pierderea de clienţi, cât şi de veniturile mai mici pe abonat. Pe segmentul de servicii de date numărul total de abonaţi (prin linii fixe şi reţele mobile) a crescut cu 16,8%, la 1,106 milioane, continuând astfel evoluţia pozitivă din trimestrele anterioare. Această cifră include şi clienţii de internet ai companiei de cablu NextGen. Din această cifră 82.000 de clienţi folosesc serviciile de date mobile ale Romtelecom, furnizate printr-o reţea în tehnologie CDMA.

Pe segmentul de servicii TV numărul de clienţi a crescut cu 20,4%, la 1,208 milioane, în special pe fondul achiziţiilor. Însă numărul de clienţi servicii TV a scăzut cu 14.000 faţă de trimestrul doi, conform datelor OTE.

Situaţia economică generală din România este "incertă", iar în aceste condiţii operatorii de telecomunicaţii sunt nevoiţi să reacţioneze prin "oferte îndrăzneţe" cu impact asupra rezultatelor financiare, a comentat Anastasios Tzoulas, directorul executiv financiar al Romtelecom rezultatele companiei în al treilea trimestru. Şi grupul elen OTE arată în raportul financiar trimestrial că "mediul economic din România nu arată niciun semn de îmbunătăţire" iar competiţia rămâne "exacerbată".

"Romtelecom a înregistrat o scădere în venituri de 3,6% în trimestrul 3 faţă de trimestrul al doilea din 2011, în timp ce numărul de linii de voce a scăzut cu numai 1% (1,23) în trimestrul 3 faţă de cel anterior din 2011. Această scădere a veniturilor a fost însă parţial generată de o modificare a politicilor contabile de recunoaştere a veniturilor anticipate şi de o schimbare în politicile comerciale. Dacă excludem aceşti doi factori, veniturile similare au scăzut cu 0,26%, rezultat aproape similiar cu cel din trimestrul anterior. Aceste influenţe non operaţionale au afectat şi profitabilitatea, îmbunătăţirea performanţei trimestriale crescând de la 2% la 12,8% în trimestrul 3 faţă de trimestrul al doilea 2011, această reprezentând o creştere substanţială a profitabilităţii", a declarat el.

Pe fondul contextului economic şi de piaţă dificil, Romtelecom şi-a redus cheltuielile operaţionale cu 11%, a declarat directorul financiar al operatorului.

"Îmbunătăţirea EBITDA proforma rezultă din măsurile de reducere a costurilor generate de trecerea la un nou model operaţional, mai flexibil şi mai eficient. Cheltuielile operaţionale au scăzut cu 11% în trimestrul al treilea 2011 comparativ cu anul anterior (excluzând amortizarea şi cheltuielile de restructurare şi luând în calcul chetuieli incrementale pe client, cum ar fi programele TV şi costurile de chizitie de noi clienţi)".

În al treilea trimestru compania a mai dat afară 312 oameni, ajungând la 7.421 de angajaţi. În acest context cheltuielile salariale ale Romtelecom pe primele nouă luni din 2011 au fost de 96,4 mil. euro, faţă de 120,7 mil. euro în anul precedent. Numărul de angajaţi Romtelecom a scăzut cu 20% faţă de anul precedent. Compania de telefonie fixă a realizat investiţii de 19 mil. euro în al treilea trimestru, conform OTE.

Veniturile Cosmote România, numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă, au crescut cu 2,6% în al treilea trimestru, la valoarea de 120,6 mil. euro iar profitul operaţional înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare (EBITDA) a urcat cu 26,6% la 29,5 mil. euro, a anunţat grupul elen OTE, acţionarul majoritar al companiei. "Cosmote şi-a îndeplinit ţintele privind profitul pe fondul îmbunătăţirilor semnificatiove ale performanţelor operaţionale după integrarea cu succes a Zapp şi a economiilor realizate în chetuielile cu distribuţia şi reţeaua", conform OTE.

Numărul total de clienţi ai Cosmote România, inclusiv Zapp, a fost de 6,5 milioane la sfârşitul lunii septembrie 2011, dintre care 22,8% (aproape 1,5 milioane) abonaţi.

Numărul de clienţi a scăzut cu 7,3% faţă de anul precedent. Numărul de clienţi Zapp a scăzut aproape la jumătate, la 170.798, potrivit datelor OTE.

"Extinderea constantă a segmentului business, precum şi performanţa foarte bună pe segmentul de servicii de date, au generat o creştere semnificativă a veniturilor. Numărul abonaţilor a crescut, de asemenea, în ciuda competiţiei acerbe pe acest segment. Ca urmare, veniturile din servicii au crescut cu aproximativ 7% în T3, comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut. ARPU (venitul mediu pe utilizator), cu o valoare de 5,4 euro pentru T3 2011, a crescut cu 15% faţă de T3 2010", potrivit datelor comunicate de operator.

"Suntem deosebit de încântaţi de realizările celui de-al treilea trimestru. Performanţa EBITDA a rămas la cote ridicate în pofida mediului economic imprevizibil şi a competiţiei acerbe, precum şi in contextul investiţiilor semnificative în reţeaua de internet în bandă largă şi în serviciile de date", a declarat Konstantinos Apostolou, Chief Financial Officer al Cosmote România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO