Business Hi-Tech

Cum a devenit Facebook rivalul e-mailului tradiţional

Cum a devenit Facebook rivalul e-mailului tradiţional

Autor: Roxana Cristea

24.11.2010, 23:05 63

"Nu mai folosesc e-mailul ca să comunic cu prietenii de vreopatru ani, prefer Facebook sau Yahoo!Messenger", spune pentrurevista BUSINESSMAGAZIN Monica Popa, o tânără absolventă a Facultăţiide Drept din Bucureşti. "E-mailul mi se pare demodat şi lent", maizice ea, arătându-ne mândră pozele şi numărul de prieteni dinreţeaua de socializare virtuală. În fiecare zi, prin intermediulFacebook sunt trimise mai mult de patru miliarde de mesaje de cătreaproximativ 350 de milioane de utilizatori din cei circa 500 demilioane ai reţelei, susţine Mark Zuckerberg, fondatorul reţelei.Reţeaua pregăteşte însă acum nivelul următor: săptămâna trecută,Zuckerberg a dezvăluit într-o conferinţă la San Francisco ceea ceel numeşte "sistem de mesaje modern", care aduce sub aceeaşiumbrelă diferite tipuri de "texting" - e-mail, mesaje instant,chat, SMS.

Serviciul "Facebook Messages" va presupune, într-adevăr, adresede e-mail tip @facebook.com, însă asta nu înseamnă că va fi unserviciu de e-mail, a spus Zuckerberg. Pentru dezvoltarea a ceea cea devenit cunoscut drept "Project Titan" (sau "Gmail killer",pentru optimişti) au fost necesare 18 luni şi munca unei echipe de15 ingineri de software. La ce bun? Nu era de ajuns e-mailul? "Nu evorba că e-mailul nu e bun, doar că e prea formal", a replicatZuckerberg. "Au fost zvonuri că vom lansa un sistem care sădistrugă e-mailul tradiţional. Vreau să menţionez că nu este aşa.Este un sistem de mesaje, iar e-mailul este doar o parte din el. Nucred că oamenii se vor trezi mâine şi vor spune: «Gata, de azi osă-mi închid contul de Yahoo sau Gmail!»."

"Inboxul social", pentru prietenii cu care comunici celmai des

Noul sistem de mesagerie va integra toate celelalte forme decomunicare scriptică permise de reţea şi va păstra o arhivă atuturor conversaţiilor. Utilizatorii pot ataşa şi trimite fişiereşi pot folosi sistemul şi prin aplicaţia Facebook pentru iPhone.Andrew Bosworth, inginer de software la Facebook, a rezumat naturanoului serviciu astfel: "Ar trebui să am nevoie doar de douălucruri: un om şi un mesaj. Nu avem de-a face cu un serviciu dee-mail; l-am modelat mai curând după chat". Concret, când un mesajsoseşte, el va fi vizibil la baza browserului, aşa cum se întâmplăacum în cazul chatului Facebook. Pentru moment, numai mesajelevocale lipsesc din gamă, în rest orice altceva poate fi integrat înFacebook Messages: "Dacă vrei să îmi trimiţi un e-mail, iar euvreau să îl primesc ca mesaj text pe telefon, va trebui săfuncţioneze".

Inboxul va fi împărţit în trei: de la prietenii cu care secomunică cel mai mult, mesajele vor veni în "inboxul social";nivelul inferior de importanţă aparţine companiilor care îicontactează pe utilizatori, grupurilor sau persoanelor căroradestinatarul le-a dat "Like" sau prietenilor cu care contactelesunt mai rare, iar în ultimul vor intra mesajele considerate deFacebook ca spam.

"Nu mi se pare normal ca un e-mail de la prietenul tău cel maibun să se afle între un e-mail cu factura de la telefon şi unul dela o bancă", a spus Zuckerberg.

Toate conversaţiile cu un prieten anume vor fi afişate peaceeaşi pagină, indiferent pe ce cale au venit mesajele de la el(Google Chat, e-mail, SMS, dar deocamdată nu şi Skype sau MicrosoftOutlook). Tot Facebook va ierarhiza după importanţă mesajele şinotele încă nedeschise pe care le consideră mai urgente sau maipuţin urgente. "Pentru că noi ştim cine sunt prietenii voştri", aspus cu sinceritate Mark Zuckerberg. "Noi putem să facem foartebine operaţiunea de filtrare a mesajelor pentru voi."

Dacă avem în vedere şi faptul că sistemul de mesaje nu îiexclude pe cei care nu au cont de Facebook, adică un mesaj trimisde cineva care nu are cont este scanat şi inventariat la fel ca şicele schimbate între membrii reţelei, îndrăzneala echipei luiZuckerberg de a stabili în locul posesorilor de conturi ce mesajesunt mai importante pentru ei pare obrăznicie de-a dreptul, iarfaptul că ea atrage repetarea acuzaţiei că Facebook intră cubocancii în viaţa personală a oamenilor nu miră pe nimeni.

"Cu cât Facebook se pune mai mult în postura de a găzdui, păstraşi păzi cele mai intime discuţii ale noastre, cu atât mai mult vatrebui să fie vigilent în a proteja confidenţialitatea şi săprevină furtul de date", a comentat Augie Ray, analist al ForresterResearch.

"Aplicaţii ca Facebook Groups, Messages sau Places fac necesarca reţeaua să facă mai mult pentru a proteja datele. Dacă nureuşeşte să păstreze private mesajele, reţeaua va pierde încredereautilizatorilor." Deja, luna trecută doi membri ai Congresului i-autrimis o scrisoare lui Mark Zuckerberg, punându-i problemaconfidenţialităţii în cazul aplicaţiilor făcute pentru reţea precumFarmVille, Texas HoldEm Poker şi FrontierVille, care au trimisinformaţiile personale ale utilizatorilor la zeci de companii demarketing şi monitorizare a internetului. Iar în luna augustdezvoltatorii Facebook a trebuit să rezolve o breşă de securitatecare le permitea spammerilor să ia numele şi fotografiileutilizatorilor de pe site. În permanenţă, reţeaua a fost criticatăpentru lipsa sa de scrupule în a comunica informaţiile personaleale membrilor către terţi şi pentru că le oferă membrilor o serieinterminabilă de setări de confidenţialitate, care sunt greu deurmărit şi de configurat.

Confidenţialitatea totală este împotriva modelului debusiness al Facebook

Cu un astfel de istoric în spate, a spus Rob Enderle, analist laEnderle Group, nu ar fi o surpriză dacă mulţi vor ezita să seîncreadă în Facebook şi să trimită mesaje nestingheriţi prinintermediul platformei.

Mai ales că la prezentarea Facebook Messages Zuckerberg n-a scosnicio vorbă despre protecţia datelor şi confidenţialitateamesajelor, preferând să pună accentul doar pe aspectele distractiveşi "tinereşti" ale noului sistem, care ar fi, susţine el, maiplăcut, mai simplu şi mai rapid de folosit decât e-mailul."Platforma socială face bani din publicitate şi din vânzarea deinformaţii despre utilizatorii săi, aşadar confidenţialitateatotală este împotriva modelului său de business", comenteazăEnderle.

"Dacă ei promit ceva ce nu pot oferi, îşi pierd credibilitatea,aşadar de aceea lasă deoparte subiectul confidenţialităţii. Pot săpromită că nu vor oferi nimănui acces la conţinutul mesajelor, nicimăcar angajaţilor lor neautorizaţi? Acest ultim lucru va fi foartegreu de realizat." Hadley Reynolds, analist al IDC, merge chiar maideparte, susţinând că dacă Facebook ratează încă o dată pariul cuprotecţia datelor personale, exploatând acest nou sistem demesagerie, atunci îşi riscă pur şi simplu toată afacerea.

Pe de altă parte, un succes al Facebook ar însemna o loviturăteribilă la adresa concurenţei şi un semn că Zuckerberg şi ai luiinterpretează corect semnele timpului şi nevoile clienţilor lui."Cineva m-a întrebat de ce a trebuit ca Facebook să intre înafacerea cu e-mailul şi i-am spus că are 500 de milioane de motiveexcelente", spunea un analist american.

Pe de altă parte, membrii Facebook s-ar putea să se plictiseascăde celelalte servicii de e-mail fiindcă nu le oferă aceeaşideschidere spre socializarea online şi aceeaşi uşurinţă de a-şimanevra toate mesajele (sau, în fine, de a le fi manevrate şiierarhizate de un Big Brother).

Mai ales că şi Microsoft, Yahoo şi Google au încercat deja săcombine reţelele sociale cu e-mailul, dar din cealaltă direcţie -de la contul de e-mail către socializare -, iar procesul s-adovedit a fi foarte dificil.

Oamenii n-au încredere în e-mailul care vrea să devină reţeasocială, mai ales atunci când vine vorba de confiscarea şipublicarea contactelor personale, iar asta a fost problema cu Buzz,reţeaua socială lansată de Google în acest an. Or, Facebook aînvăţat cu siguranţă din lecţia amară a Google.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO