Business Hi-Tech

Cum arata viitorul Internetului? Depinde pe cine intrebi!

12.01.2005, 00:00 40

Tehnologia este probabil una din temele care invita cel mai usor la pronosticuri despre viitor, in ciuda faptului ca cine se arunca prea departe cu previziunile risca sa ajunga repede subiect de glume pe la colturi.
Exemple de asemenea "accidente" sunt multe, scrie presa internationala. Dintre cele celebre, Ken Olson, fondatorul companiei cu nume post-modernist Digital Equipment Corporation spunea in 1977 ca nu vede nici un motiv pentru care cineva ar putea sa-si doreasca sa aiba acasa un computer. Iar Harry Warner, co-fondator al studiourilor de film Warner Brothers, a ramas celebru cu replica sa de la sfarsitul epocii filmului mut: "exista cineva care sa-si doreasca sa-i auda pe actori vorbind?!"
Cu toate acestea, 1.200 de persoane care lucreaza in domeniul IT pe toate meridianele globului si-au luat inima in dinti la finalul anului trecut si au acceptat sa completeze un chestionar cu intrebari despre cum va arata Internetul peste 10 ani. Mai mult, 66% dintre ei nu s-au sfiit sa prezica aparitia a "cel putin unui atac devastator asupra infrastructurii Internetului" in urmatorii zece ani. Chestionarul a fost conceput de compania americana de cercetare Pew Internet & American Life Project.
Insa, dupa cum era de asteptat, parerile sunt departe de a fi unanime, comenteaza The New York Times. De pilda, in privinta retelelor peer-to-peer, care le permit internautilor sa puna in comun fisiere, cei intrebati s-au divizat in doua tabere. Jumatate au spus ca aceste retele vor continua sa functioneze peste 10 ani ca si astazi, in ciuda eforturilor caselor de discuri si ale studiourilor de film care le acuza ca incurajeaza pirateria. In schimb, 33% au spus ca activitatea retelelor va fi limitata prin diverse metode.
42% dintre repondenti au fost de parere ca, datorita Internetului, gradul de implicare al oamenilor in activitatile civice va creste, pentru ca ei vor gasi online o mai mare varietate de organizatii carora li se pot alatura. Totusi, 30% n-au fost de aceeasi parere. 40% au spus ca informatiile de pe Internet vor contribui decisiv la imbunatatirea gradului de asistenta medicala, pe cand 30% nu s-au aratat increzatori in aceasta varianta.
Desi majoritatea celor chestionati au fost adeptii ideii ca Internetul va suferi un atac major in urmatorii 10 ani, chiar si aici au existat diferente de opinii. De pilda, un repondent a scris ca "Daca vreti sa spuneti ca atacul va provoca pagube insemnate, raspund afirmativ. Dar daca vreti sa spuneti ca se va ajunge la consecinte in cascada asupra altor domenii ale societatii, cu efecte dramatice si pierderi de vieti omenesti, atunci nu sunt de acord".
Cei chestionati sunt specialisti IT din cadrul unor companii precum Microsoft, Oracle, AOL, IBM, Gartner, iar tarile lor de provenienta includ Franta, Australia, Japonia, Canada, Nigeria si multe altele, se arata pe site-ul proiectului, www.elon.edu/predictions.
"Fiecare dintre noi stie ca lucrurile nu se vor intampla exact asa cum spunem", a declarat Barry Wellman, profesor de sociologie la Universitatea din Toronto si participant la proiect, citat de The New York Times. "Insa cel putin punem in evidenta cateva dintre posibilele variante".
Este adevarat ca in viitor specialistii s-ar putea sa-si regrete amarnic predictiile, dar la fel de posibil este si ca cei care-i critica acum sa pateasca la fel, comenteaza publicatia americana.
"Se pare ca n-are nici macar notiunile de scoala elementara", scria un editorialist al The New York Times intr-un articol celebru din anul 1920, criticandu-l pe omul de stiinta Robert Goddard care tocmai spusese ca zborurile rachetelor - si poate chiar o calatorie pe Luna - ar putea deveni posibile intr-o buna zi.
In 1969, dupa ce naveta Apollo 11 a plecat catre Luna, ziarul a tiparit o nota prin care isi cerea scuze: "The Times regreta eroarea facuta". mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO