Business Hi-Tech

Cum s-a pregătit eMag de Black Friday 2012, ziua cu până la 100.000 de vizitatori în acelaşi timp pe site

Cum s-a pregătit eMag de Black Friday 2012, ziua cu...

Autor: Adrian Seceleanu

16.11.2012, 14:20 48480

Compania eMag, cel mai mare retailer IT&C local, a investit doar în ultimele luni peste 200.000 de euro în software şi echipamente ca parte a unui program demarat încă de anul trecut şi care are ca ţintă, printre altele, ca infrastructura companiei să poată susţine numărul mare de accesări al site-ului, de comenzi şi de apeluri la call-center în ziua în care este organizat "Black Friday" şi în care vânzările re­tail­e­rului pot depăşi încasările dintr-un întreg an ale unui jucător mai mic din retailul online IT&C.

 

"Ne-am pregătit începând imediat cu a doua zi după ediţia Black Friday de anul trecut", spune Iulian Stanciu, directorul general al eMag, rememorând modul în care eMag a făcut faţă anul trecut evenimentului de shopping de o zi în cadrul căruia zeci de produse sunt disponibile la preţuri reduse şi cu câteva zeci de procente.

 

"Au fost 40.000-50.000 de utilizatori simultan pe site. Şi am avut la un moment dat 100.000. În mod normal ar fi trebuit să meargă site-ul, uneori mai greu. Dar a fost o combinaţie de erori greu de prevăzut pentru că s-a derulat practic o lună întreagă într-o singură zi, care a început la 5 dimineaţa." Anul trecut, site-ul eMag a fost blocat de mai multe ori pe fondul numărului mare de clienţi, care la un moment dat nu ştiau dacă reuşiseră sau nu să înregistreze comenzile şi să efectueze plăţile. Pe acest fond, la un moment dat s-a blocat şi call-center-ul. "Totul a fost de patru ori peste aşteptări anul trecut", punctează Radu Apostolescu, directorul de dezvoltare şi singurul fondator al magazinului online care a rămas în eMag după cele două schimbări majore de acţio­nariat prin care a trecut retailerul de la înfiinţarea din 2001 (preluarea pachetului majoritar de către Iulian Stanciu în 2009 şi tranzacţia cu Naspers din acest an).

 

Ce a făcut mai exact eMag pentru ediţia din acest an a Black Friday?

 

"După ediţia de anul trecut am definit 80 de proiecte şi am alocat resurse puternice pentru dezvoltarea lor", spune Stanciu, care adaugă că în acest context programatorii şi departamentul care se ocupă de infrastruc­tură au reuşit să obţină finanţare pentru proiecte care altfel ar fi putut fi ignorate. "Aşa ei şi-au prioritizat toate proiectele lor de infrastructură. Noi de obicei dădeam aceste proiecte de infrastructură la o parte, dar acum cu Black Friday le-au pus ei pe toate în faţă şi am investit mult. Numai în hardware şi software am investit peste 200.000 de euro în ultimele luni."

 

Schimbarea va fi şi una tactică, în sensul că toţi managerii eMag care sunt implicaţi în acest proiect se vor strânge într-un aşa-numit "war-room" de unde vor coordona războiul cu ceilalţi rivali de pe piaţă, pentru a câştiga cât mai mult din piaţă.

 

"Vrem să facem un fel de «war-room». Anul trecut am avut o pro­blemă şi de aici - pentru că umblam de la un birou la altul, de la un departament la altul, ne intersectam pe scări, ne spuneam - stai puţin, şi luam decizii târzii sau greşite şi de aici am ajuns la tot felul de decizii greşite şi am avut şi întârzieri (...). Anul acesta vom defini nişte indicatori, îi punem mare pe un ecran şi stăm toţi cei 10 oameni implicaţi în cameră toată ziua de dimineaţa până seara. Am învăţat multe din experienţa de anul trecut."

 

Anul trecut, calculează Iulian Stanciu, piaţa de profil din România a crescut cu 1,5% doar pe fondul vânzărilor obţinute de eMag şi Flanco. "Cu cât se vor face mai multe evenimente, cu atât piaţa va creşte", spune şeful eMag. Clienţii trebuie convinşi să cheltuie banii pe tehnologie, iar aceste evenimente le atrag atenţia asupra gadgetu­rilor şi creează cererea. "Este clar, unii clienţi aşteaptă şi alocă nişte bani pentru Black Friday, dar sunt şi mulţi utilizatori care cumpără din impuls. Ştim că există economii, că economiile populaţiei au cres­cut în ultimii ani. Ce dorim este unu - să scoatem banii oamenilor de la saltea pentru a-i investi în tehnologie sau entertainment şi doi - să-şi prioritizeze cheltuielile. Poate utilizatorul se gândea la o vacanţă la Paris, dar se duce mai aproape, la Istanbul şi din diferenţa de bani îşi cumpără o tabletă sau un televizor. Iar efectele acestor evenimente sunt pe termen lung. Cu ocazia «gălăgiei» care se face în jurul produselor de Black Friday utilizatorii află de produse noi, citesc, se documentează şi chiar dacă nu cumpără produsul, acesta urcă mai sus pe listă şi se creează o nevoie."

 

Ce produse vor fi anul acesta în oferta eMag de Black Friday? Câte gadgeturi vor fi disponibile la preţ redus - şi cât de mult? Toate sunt întrebări la care Stanciu şi Apostolescu nu vor să răspundă. Va fi "cel mai tare eveniment de shopping", "un spectacol", asigură ei, fără a oferi niciun detaliu.

 

Totuşi Iulian Stanciu sugerează că în acest an evenimentul va avea o amploare mai mare, pentru că de această dată şi producătorii au fost receptivi.

 

"Anul trecut producătorii au fost destul de distanţi şi spuneau - dar de ce să vând la reducere? - pentru că oricum este sezon acum şi o să vând bine. Anul acesta i-am convins că o să fie o valoare adăugată din acest eveniment şi o investiţie pe termen mai lung prin care şi educăm oamenii despre tehnologie. Ne batem pe buzunarul cumpă­rătorului şi luăm de la segmente precum turism sau de pe alte pieţe."

 
 
 

Şefii eMag despre...

 

Cifra de afaceri

 

Rezultatele la nouă luni sunt în linie cu ce ne-am propus. Nu am forţat peste... şi aşa piaţa este ultra-ultra-competitivă. Sunt ceilalţi playeri din piaţă care sunt şi ei foarte agresivi, hipermarket-urile sunt şi ele agresive şi folosesc produsele IT şi electronice ca produse cârlig pentru a atrage clienţii în magazin. E o competiţie foarte dură şi nu am vrut să intrăm pe minus. Din punct de vedere cash suntem mult peste aşteptări. Am reuşit să producem cash şi pentru perioada următoare, cred că suntem singura companie, singurul grup care are cash disponibil.

 

Structura vânzărilor

 

Acum raportul de vânzări este de o tabletă la trei laptopuri. Aşteptarea este să ajungă în doi ani o tabletă la două laptopuri, iar în patru ani de unu la unu. Produsele acestea cred că se vor dezvolta destul de mult. Produsele IT şi laptopurile sunt în continuare numărul unu la noi, dar o parte din focusul nostru este către produsele electrocasnice unde lucrurile nu se vor schimba, pentru că frigiderul va avea mereu aceleaşi dimensiuni. Produsele acestea sunt bune, este o piaţă stabilă, penetrarea a ajuns la un nivel ridicat, dar rata de înlocuire va creşte odată cu creşterea nivelului de trai. Electrocasnicele - şi cele mari şi cele mici - au ajuns în ultima perioadă la 15% din total business al eMag.

 

Vânzările eMag de smartphone-uri

 

Vindem smartphone-uri foarte bine, avem 50% din piaţa liberă. 70% din piaţa de telefoane mobile este controlată de operatorii de telefonie mobilă, care vând device-urile cu abonamente şi cartele prepay. Noi avem 15% cotă de piaţă, care înseamnă 50% din piaţa liberă. De notat este că în continuare se vând încă foarte multe telefoane mobile la negru şi sunt încă site-uri care au o platformă pentru vânzarea de mobile la negru, lucru care dăunează foarte mult pieţei. La smartphone-uri am făcut studii cât de mare este vânzarea şi 10% din piaţă este neagră, sunt telefoane aduse cu sacoşa, pentru care nu se plătesc TVA şi alte taxe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO