Business Hi-Tech

Dassault Systemes spera ca modelarea tridimensionala va deveni un nou YouTube in era Web 2.0

12.11.2007, 23:39 29

Dassault Systemes, companie franceza care timp de 25 de ani a dezvoltat software de proiectare aeronautica si auto pentru companii precum Volvo si Boeing, intentioneaza sa intre pe segmentul "Web 2.0" care acapareaza internetul: bloguri, partajare de fisiere sau retele sociale.
Prin lansarea unei noi divizii 3DVia, care se specializeaza in software de modelare tridimensionala (3D), Dassault Systemes, cu sediul in Paris, vizeaza un nou public, al consumatorilor finali, format in special din tineri cu varsta sub 25 de ani, scrie International Herald Tribune.
Vizitatorii site-ului 3DVia, care inca se afla in stadiul "beta" (de test - n. red.), deja au proiectat si "construit" virtual cladiri, avioane, mobila, caractere din Star Wars si numeroase alte produse.
Dassault a incheiat, de asemenea, un parteneriat cu Microsoft, cel mai mare producator de software din lume, pentru a lansa o versiune gratuita a unui software 3D, care permite utilizatorilor sa creeze modele si sa le partajeze cu alti utilizatori in cadrul comunitatilor online sau in cadrul portalului Microsoft Virtual Earth.
"Timp de 20 de ani am stat in umbra. Acum a venit si randul nostru", a declarat Bernard Charles, directorul executiv al Dassault.
Noua strategie a companiei se datoreaza si faptului ca ritmul de crestere al industriei de servicii profesionale se afla in declin in ultimii ani. Saptamana trecuta, compania si-a revizuit in scadere estimarile privind profitul si veniturile pentru anul curent, dupa ce rezultatele financiare in al treilea trimestru fiscal au ratat asteptarile initiale.
Oficialii Dassault estimeaza venituri de maximum 1,85 mld. dolari (1,27 mld. euro) pana la sfarsitul acestui an, comparativ cu nivelul de 1,87 mld. dolari (1,28 mld. euro) propus initial.
Insa Charles a precizat ca este increzator in impunerea software-ului de modelare 3D pe segmentul mainstream " conexiunile de mare viteza la internet sunt din ce in ce mai raspandite, capacitatea de stocare a hard discurilor PC-urilor permite salvarea unor cantitati uriase de date, iar procesoarele multicore (cu mai multe nuclee de procesare - n. red.) sunt din ce in ce mai puternice si mai accesibile, sustine el.
Lynne Wilson, directorul general al diviziei 3DVia, considera ca momentul de cotitura ar fi putut fi saltul tehnologic realizat de catre placile video pentru PC-uri in urma cu doi ani, care a coincis cu lansarea seriei GeForce 6 de la Nvidia. Aceeasi perioada a fost marcata de cresterea surprinzatoare a popularitatii clipurilor video online generate de catre utilizatori, care a propulsat in top site-ul de partajare YouTube, achizitionat de Google anul trecut pentru 1,65 mld. dolari (1,28 mld. euro).
Oficialii Dassault se asteapta ca in segmentul "user generated content" (continut generat de utilizatori) sa se impuna si modelele 3D realizate de catre vizitatorii site-ului 3DVia, care au libertatea de a-si proiecta propriile case sau de a inventa produse noi.
Stephen Lawler, directorul general al Virtual Earth in cadrul Microsoft, a precizat ca majoritatea tinerilor sunt deja familiarizati cu conceptul modelarii si randarii 3D datorita expunerii zilnice la jocuri. "Ei stiu la ce sa astepte de la creatii 3D pe computer si se simt comfortabil in lumi virtuale precum Second Life", a spus Lawler, adaugand ca persoanele neinitiate ar putea avea nevoie de antrenament.
In cativa ani, acesti tineri vor fi adulti, capabili de a incheia afaceri si cu putere de cumparare, sustine Charles, desi Dassault inca nu priveste segmentul de consumatori ca pe o potentiala sursa de profit. "Momentan o privim ca pe o investitie de marketing", a spus el.
In ciuda tehnologiei avansate pe care o detine, Dassault va avea adversari redutabili pe aceasta piata, atat jucatori cu experienta, cat si companii nou-infiintate. Printre aceste firme se numara si gigantul Google, detinatorul celui mai popular motor de cautare pe internet.
Anul trecut, Google a achizitionat SketchUp, o firma de dimensiuni reduse care dezvolta software de modelare 3D. Tehnologia preluata de Google se afla implementata in prezent in serviciul online cu nume omonim. Modele Google SketchUp, care pot fi realizate gratuit pe internet, pot fi importate, vizionate si stocate in programul Google Earth.
De asemenea, companiile americane Autodesk, dezvoltator software de produse CAD (Computer Aided Design), si EON Reality, care scrie aplicatii de realitate virtuale pentru platforma Windows, sunt cateva dintre firmele care mizeaza pe imbinarea segmentelor de design computerizat, internet si creativitate a utilizatorilor.
Dassault insa, are un parteneriat pe termen lung cu Microsoft, principalul rival al Google, din care "va obtine multe lucruri bune", a declarat Charles, fara a oferi mai multe detalii.
Un alt domeniu pe care mizeaza reprezentantul companiei este cel al SaaS (software as a service) " aplicatii gazduite si accesibile direct pe internet, in ideea ca ar fi mai avantajos ca firmele si consumatorii sa inchirieze uzul acestora, decat sa plateasca o singura data sume mari pe software traditional, care devine depasit si necesita upgrade-uri periodice.
Charles a declarat ca Dassault intentioneaza sa lanseze in curand un astfel de serviciu. "Credem ca acesta este viitorul " vrem ca eBay sa fie 3D", a adaugat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO