Business Hi-Tech

Decizie şocantă a Primăriei Capitalei: Taximetriştii din Bucureşti vor primi comenzile de la clienţi doar prin staţii radio de la dispecerate autorizate, indiferent dacă sunt transmise online sau prin telefon

Reglementarea ameninţă să scoată din business nu Uber sau Taxify - care oricum nu respectă reglementările privind taximetria susţinând că nu oferă un asemenea serviciu, ci aplicaţiile Clever Taxi şi Star Taxi, care agregă ofertele mai multor furnizori autorizaţi de servicii de taxi

Reglementarea ameninţă să scoată din business nu Uber sau Taxify - care oricum nu respectă reglementările privind taximetria susţinând că nu oferă un asemenea serviciu, ci aplicaţiile Clever Taxi şi Star Taxi, care agregă ofertele mai multor furnizori autorizaţi de servicii de taxi

23.12.2017, 11:00 6698

Bucureştenii vor putea comanda taxiuri la telefon sau online prin aplicaţii dar taximetriştii nu vor mai putea primi comenzile de la clienţi decât prin staţiile radio deţinute de dispecerate autorizate de Primăria Capitalei, conform unei decizii şocante adoptate de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, care practic ameninţă să scoată din business nu Uber sau Taxify - care oricum nu respectă reglementările privind taximetria susţinând că nu oferă un asemenea serviciu, ci aplicaţiile Clever Taxi şi Star Taxi, care agregă ofertele mai multor furnizori autorizaţi de servicii de taxi şi le permit clienţilor să comande o maşină direct de pe smartphone.

Reglementarea şocantă, care anulează aproximativ cinci ani de adopţie accelerată a tehnologiilor software şi a serviciilor de internet mobil în Bucureşti, le impune tuturor furnizorilor autorizaţi de servicii de taxi cu operaţiuni în Capitală să-şi autorizeze propriul dispecerat sau să semneze un contract cu un dispecerat existent şi să le transmită şoferilor comenzile primite de la clienţi prin staţiile radio de emisie - recepţie.

Noile reglementări, care au fost votate de 24 de consilieri PSD, 4 consilieri ALDE şi 4 consilieri PMP (şi respinse de 7 consilieri PNL şi 13 consilieri USR), prevăd următoarele:

* “Serviciile de dispecerat sunt obligatorii pentru toate taxiurile transportatorilor autorizaţi (…) şi nu se pot executa decât de către dispecerii taxi autorizaţi de autoritatea de autorizare a Primăriei Bucureşti, în condiţiile în care se asigură posibilitatea clientului de a apela la aceste servicii prin comenzi telefonice sau orice alte mijloace (aplicaţii informatice, comenzi online pe site-ul web al dispeceratului taxi) şi de a le transmite prin staţia radio de emisie recepţie către taximetrist”.

* ”Unui transportator nu i se poate atribui în gestiune executarea unui serviciu public de transport în regim de taxi , dacă nu îşi autorizează propria activitate de dispecerat sau dacă nu apelează la serviciile unui dispecer taxi autorizat, pe baze contractuale”

Primăria, care nu şi-a explicat decizia de a interzice utilizarea aplicaţiilor mobile în comunicarea dintre clienţi şi taximetrişti în favoarea comunicării prin staţii radio de emisie recepţie ca în perioada comunistă, va avea un impact semnificativ în Bucureşti, unde pentru sute de mii de utilizatori deschiderea unei aplicaţii pe smartphone a devenit gestul reflex pentru comanda unei maşini de taxi. Rata de adopţie a aplicaţiilor de comandă a taxiurilor este una extrem de ridicată în condiţiile în care aplicaţiile le permit utilizatorilor să vadă unde se află maşina de taxi, să obţină date de identificare ale maşinii şi şoferului, să îi indice taximetristului locul exact unde să vină sau chiar comunicarea prin mesaje.

Într-o mişcare ce pare gândită să distragă atenţia de la eliminarea aplicaţiilor Clever Taxi şi Star Taxi, reprezentanţii primăriei au împins în faţă în agenda publică alte teme legate de reglementarea activităţii de taximetrie, cum ar fi faptul că şoferii nu vor putea discuta despre politică şi sex (!) cu clienţii.

“Sub sancţiunea unor amenzi severe, taximetriştii nu vor avea voie să fumeze în maşină, să vorbească la telefonul mobil în timpul curselor, să asculte muzică dacă acest lucru îl deranjează pe client, să angajeze discuţii pe teme sensibile care pot aduce atingere convingerilor clientului, cum ar fi cele religioase, politice sau legate de sex”, a declarat primarul Gabriela Firea. Ea a mai menţionat, ca element de noutate, şi prevederi deja existente. “Nu în ultimul rând, taximetriştii nu vor putea refuza curse şi nici nu vor putea impune preţuri mai mari decât cele indicate de aparatul de marcat”.

Dacă reglementarea care loveşte în Clever Taxi şi Star Taxi a fost votată rapid, alte prevederi care ar duce la îmbunătăţirea serviciilor de transport cu taxiul - cum ar fi obligativitatea dotării cu POS-uri a autoturismelor pentru plata cu cardul, au fost împinse în viitor, urmând să fie dezbătute anul viitor.

Clever Taxi: Este o măsură anticoncurenţială care va creşte haosul în trafic din Bucureşti

Clever Taxi, companie care a fost achiziţionată recent de o firmă parte a gigantului Daimler (Mercedes), şi care are o jumătate de milion de clienţi în Bucureşti, s-a declarat şocată de deciziile Primăriei, susţinând că acestea vor duce la blocaje şi mai mari în trafic şi la reducerea concurenţei.

“Suntem profund dezamăgiţi de propunerea şi modalitatea în care a fost luată această decizie cu privire la transportul în regim taxi. Nu putem fi de acord cu acest regres tehnologic impus.

Se propune involuţia acestei pieţe cu cel puţin 20 de ani. Pare că se doreşte întoarcerea la chemarea unui taxi prin frecvenţă radio. (…) Pe lângă regresul propus de primărie, măsurile par anti-concurenţiale prin interzicerea de-facto oricărei platforme de tip agregator.

Acestea sunt responsabile, în principiu, pentru optimizări majore de trafic pentru că pun în legătură pasagerii cu cei mai apropiaţi şoferi, un serviciu complet diferit şi complementar dispeceratului. Clever Taxi este disponibilă în Bucureşti şi în alte 20 de oraşe din ţară din anul 2012.

Am procesat peste 80 de milioane de curse şi deservim peste 500.000 de pasageri din Bucureşti. Toţi aceşti oameni vor fi afectaţi direct de propunerea primăriei, pe lângă cele câteva mii de şoferi care utilizează aplicaţia în Bucureşti şi Ilfov. Haosul şi lipsa unei modalităţi moderne de a găsi o maşină au condus la dezvoltarea Clever Taxi, aplicaţie ce a adus o îmbunătăţire reală în trafic.

Ne propunem şi reuşim să fluidizăm traficul. Am ajuns la 600m distanţă medie de sosire a unui şofer şi la un interval de 3:17 minute, timpul mediu pentru sosirea unei maşini. Toate acestea sunt posibile exclusiv printr-o platformă-agregator. Interzicerea lor va anula aceste beneficii”, conform reprezentanţilor Clever Taxi.

Cine ar avea de câştigat în urma deciziei PMB - lista companiilor care au dispecerate autorizate de primăria Bucureşti şi care dintre ele deţine cea mai bună poziţie în online

Conform datelor de pe pagina web a Primăriei Capitalei la data de 25 aprilie existau 29 de companii care aveau autorizaţii în funcţiune pentru activitatea de dispecerat, respectiv companiile: Auto Cobălcescu, Cristaxi Service, Transvyl Car, Spped Taxi, Eurostil Com, Meridian Taxi, Apolodor Servicii Taxi, Taxi Total, Taxi real, Getax Servicii Com, Arsenal Logistic Euro Services, Pelicanul International Filiala Bucureşti, Meridian taxi Plus, Euroconstruct Trading ’98, Taxiplon, Milleniun Taxi 2000, Elegance car Taxi, Fly Taxi Business, Lion Quick Taxi, City Bucureşti, Compania de taxi Sheriff, AS Taxi 2003, Arsenal Transorient Logistic & Services, Sprinter Taxi Bucureşti, Street Taxi, Mondial Select, Pelicanul VIP, Compania de taximetre Speed Taxi, D’Artex Star.

Cea mai populară aplicaţie online de taxi din Bucureşti deţinută de o companie autorizată de Primărie pare a fi, din datele disponibile în magazinele de aplicaţii ale Apple şi Google, Speed Taxi, care s-a dezvoltat pe internet începând cu 2011. Aplicaţia are între 500.000 şi 1 milion de descărcări doar pe platforma Android a Google.

Compania Speed Taxi care deţine autorizaţie de dispecerat de la Primăria Bucureşti, şi care ar putea avea de câştigat în urma noilor reglementări, este deţinută de Andrei şi Cristina Gafiţa, şi a avut în 2016 o cifră de afaceri de 7,166 milioane de lei, într-o creştere explozivă faţă de perioada 2011-2015 când businessul a variat între 0 şi 0,12 mil. lei.

După cinci ani de pierderi, compania a înregistrat brusc anul trecut un profit net de 1,524 mil. lei, conform datelor de la Finanţe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO