Business Hi-Tech

Deloitte CFO Summit 2025. Carl Al Khawand, Orange România: Nu voi folosi termenul de reducere a costurilor. Una dintre provocările anului 2025 pentru noi este eficientizarea costurilor

Carl Al Khawand, directorul financiar al Orange România: În România avem probabil una dintre cele mai bune reţele din Europa în ceea ce priveşte latenţa şi eficienţa.

Carl Al Khawand, directorul financiar al Orange România: În România avem probabil una dintre cele mai bune reţele din Europa în ceea ce priveşte latenţa şi eficienţa.

Autor: Răzvan Botea

29.01.2025, 00:07 711

Deloitte România cu sprijinul media al ZF  a organizat recent ediţia din 2025 a CFO Summit, conferinţa care face parte din programul gobal Deloitte CFO Program, dedicat directorilor financiari şi specialiştilor din departamentele financiare ale companiilor.

Orange, liderul pieţei locale de telecomunicaţii, se va concentra în acest pe fuziunea operaţiunlor cu fostul Romtelecom şi va continua investiţiile având ca prioritate însă şi eficientizarea costurilor, a declarat Carl Al Khawand, directorul financiar al Orange România, la ediţia de anul acesta a Deloitte CFO Summit.

„Principalele provocări la Orange în 2025 vor fi, evident, fuziunea, dar şi eficienţa costurilor. Nu voi folosi cuvântul reducere a costurilor. Este mai degrabă eficienţă a costurilor. Întrucât suntem strânşi în ceea ce priveşte partea de venituri, găsim modalităţi de a ne optimiza cheltuielile prin valorificarea inovaţiei, a inteligenţei artificiale, cum putem livra mai mult cu mai puţin folosind aceste instrumente“, a spus Carl Al Khawand.

Julien Ducarroz, CEO al Orange, sublinia de altfel într-un interviu acordat anul trecut ZF importanţa fuziunii cu fostul Romtelecom. Odată cu fuziunea vom putea demara „unificarea sistemelor, vom putea face o campanie de marketing încrucişat în rândul clienţilor pe care îi au cele două companii. Odată ce entitatea juridică va fi înfiinţată atunci acest lucru va fi posibil. Pe partea comercială s-au făcut multe lucruri în ceea ce priveşte brandul. Marca este Orange în ambele companii, dar nu a fost posibilă unificarea sistemelor, deoarece a fost nevoie să păstrăm două companii independente, chiar dacă exista un contract intragrup. Fuziunea juridică ne va permite să facem aceste lucruri. Asta nu înseamnă că sistemele de IT vor deveni unul singur peste noapte. Dar vom putea accelera procesele“.

Orange a fuzionat pe data de 1 iunie 2024 cu fostul monopol din telefonia fixă Romtelecom - companie achiziţionată de la germanii de la Deutsche Telekom şi grecii de la OTE - noua entitate purtând numele Orange România, dar având şi statul român acţionar, cu un pachet de 20%.

Competiţia ridicată din România pune presiune pe companii, a explicat Carl Al Khawand. „Industria telecomunicaţiilor se confruntă în prezent cu propriile provocări, în principal având un peisaj foarte complex din cauza concurenţei foarte ridicate la nivelul preţurilor, menţinând în acelaşi timp investiţii importante, deoarece trebuie să menţinem şi să păstrăm o calitate foarte înaltă şi un serviciu foarte bun pentru clienţii noştri. Astfel, ne presează de fapt marja, dar nu este neapărat impactul direct al contextului economic. Este mai degrabă, aşa cum am spus, un peisaj competitiv. Aşadar, trebuie să găsim o modalitate de a ne menţine eficienţa şi de a contracara toate acestea.

În România, putem vedea, şi cred că toată lumea din panel poate vedea, avem probabil una dintre cele mai bune reţele din Europa în ceea ce priveşte latenţa şi eficienţa, în timp ce, în acelaşi timp, avem cu siguranţă cele mai mici preţuri pentru reţea din Europa. Astfel, face situaţia şi mai provocatoare în România decât în alte ţări europene. Şi, evident, nu beneficiem de inflaţia preţurilor în ceea ce priveşte partea de venituri“.

Chiar dacă mediul este unul plin de provocări, Orange nu îşi opreşte investiţiile în România, iar industria din care face parte investeşte constant, pe măsură ce apar tehnologiile noi, a mai spus Carl Al Khawand, directorul financiar al Orange.

„Nu ne oprim investiţiile în România. După cum am spus, industria telecomunicaţiilor este obligată să investească continuu pentru că tot timpul avem inovaţii noi. În prezent, este vorba despre implementarea 5G şi a fibrei optice. Şi suntem destul de avansaţi.“

„România, ca ţară, este destul de avansată în aceste două domenii.“

Carl Al Khawand a fost unul dintre speakerii CFO Summit 2025, eveniment anual organizat de Deloitte România, în cadrul căruia sunt prezentate rezultatele studiului CFO Survey. Al Khawand a vorbit în panelul dedicat directorilor financiari.

Principalii competitori ai Orange pe piaţa din România sunt Vodafone şi Digi, cel de-al patrulea jucător, Telekom România Mobile, fiind în discuţii de vânzare către Vodafone şi Digi. Cei patru operatori nu au publicat încă rezultatele pentru anul 2024.

Primul semestru al anului 2024 a fost marcat de scăderi ale veniturilor şi ale numărului de clienţi pentru majoritatea jucătorilor mari de pe piaţă, coonform rapoartelor financiare publicate de cele patru companii care domină piaţa: Orange, Vodafone, Digi şi Telekom România Mobile.

Din punctul de vedere al veniturilor liderul este unul clar - subsidiara francezilor de la Orange cu aproape 700 mil. euro, urmat de Digi cu aproximativ 530 mil. euro şi subsidiara britanicilor de la Vodafone. Grupul britanic nu mai publică datele financiare pentru România dar luând în calcul cifrele din trecut se poate estima că afacerile au fost în jur de 400 - 500 mil. euro în primul semestru.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels