Business Hi-Tech

Dial Telecom: experienta ceheasca in comunicatiile de business

12.02.2003, 00:00 25

Este deja un reflex: analistii vad ca principal castig in urma spargerii monopolului pe piata telefoniei fixe posibilitatea unor tarife mai scazute la convorbiri, mai ales la cele internationale. Lucru perfect adevarat, din moment ce au aparut, iata, oferte de pana in 4.000 de lei (telefonie prin Internet) pentru minutul cu Statele Unite. Florin Furdui, managing directorul unei foarte discrete companii de telecomunicatii, Dial Telecom, spune insa - referitor la tendinta unor nou intrati pe piata  - ca este o greseala de strategie sa oferi produsul tau la un pret neverosimil de mic fata de nivelul pietei, dintr-odata si fara nici o presiune din partea concurentei, mai ales cand portofoliul de clienti este cam subtire. "If you live by price, you will die by price", avertizeaza Furdui.Si cum ofera servicii numai pentru categoria business, Dial Telecom nu pune pe primul loc tarifele scazute, ci calitatea, explica directorul companiei.

Pe piata, din iunie 2001
Dial Telecom a fost mentionata in toate stirile difuzate in ultimele sase saptamani referitoare la companiile care au anuntat Autoritatea pentru Reglementari in Comunicatii ca vor sa ofere servicii de telefonie fixa. Mentionata si nimic mai mult, in presa nemaiaparand alte informatii.Totusi, Dial Telecom Romania furnizeaza servicii de comunicatii, mai ales telefonie fixa,  de la infiintare, din iunie 2001 , cand a castigat si primii clienti. Dial Telecom este sucursala unui holding central-european care mai activeaza in Slovacia, Republica Ceha si are reprezentante tehnice in  Varsovia, Budapesta si Viena. Holdingul este detinut de un grup de investitori privati din Cehia, are un portofoliu de 2.000 de clienti, 100 de angajati si a avut o cifra de afaceri de circa 15 milioane de dolari in 2002.
Cum politica holdingului nu permite publicarea rezultatelor financiare defalcate de catre filiale, directorul Furdui spune doar ca cifra de afaceri din 2002 a Dial Telecom in Romania poate fi exprimata in sapte cifre (in dolari) si ca veniturile companiei au provenit in proportie de 99% din telefonie fixa.
"Anul acesta speram sa ne diversificam sursele de venituri si corespunzator sa reducem aceasta proportie pana la 80%" , explica Furdui. Pentru 2003, obiectivele Dial Telecom sunt o crestere de trei ori a veniturilor si o sporire corespunzatoare a profitului operational.
Cateva au fost elementele care au permis intrarea Dial Telecom pe piata telefoniei fixe, cu sase luni inainte de liberalizarea deplina. In primul rand, a avut o autorizatie de furnizare de servicii de telecomunicatii cu valoare adaugata si de operare a unei retele independente in cadrul retelei internationale Dial Telecom. Analisti din piata apreciaza ca de astfel de autorizatii au beneficiat, inca din 1997, aproximativ 10-12 companii telecom. Apoi, lucrul cel mai important, Dial Telecom  si-a ales clientii exclusiv din zona business si institutional. Acesti clienti sunt caracterizati prin faptul ca nu sunt incantati de binomul pret scazut- calitate inconstanta; prefera sa cheltuiasca mai mult cu factura telefonica, dar sa fie siguri ca nu li se intrerupe convorbirea in mijlocul unei negocieri si ca reusesc sa stabileasca instantaneu legatura cu un partener extern. In plus, clientii din zona business prefera sa cumpere tot ce inseamna comunicatie(date, voce, Internet) de la un singur furnizor, la pachet, ceea ce Dial Telecom este capabila sa faca, definindu-se, de altfel, drept o companie one stop shop.
Asadar Dial Telecom nu s-a lansat in telefonia pe suport Internet, care permite tarife scazute dar care nu exclude aparitia unor  derapari calitative. "Telefonia prin Internet este un serviciu de nisa, pentru persoane fizice mai ales, care doresc o durata mare a convorbirii dar la tarife scazute", explica Furdui. Pentru ca are clienti  exclusiv din zona business, Dial Telecom a ales tehnologia TDM (retea cupru-fibra optica), ce permite oferirea de servicii de calitate PSTN, folosita si de RomTelecom si de toti marii operatori. Semnalul de voce este transmis digital, iar celor doua parti prinse in convorbire (apelanta si apelata) li se pune la dispozitie un circuit virtual in folosinta exclusiva, asigurandu-se astfel calitate de nivel inalt si constanta in traficul de voce.
Oferta Dial Telecom cuprinde apeluri internationale catre toate destinatiile, apeluri fix-mobil catre toti operatorii mobili din Romania, linii inchiriate internationale pentru transmisii integrate de date si voce catre orice destinatie europeana si nord-americana, acces Internet ( 64kbs-34Mbs) xDSL, servicii web.
Un client care apeleaza la serviciile companiei nu are nevoie de o perioada de adaptare; pentru a suna in strainatate procedeaza la fel ca atunci cand era abonat RomTelecom. Ipotetica defectare a echipamentelor Dial Telecom  nu are nici un efect asupra comunicatiilor clientului, pentru ca apelurile trec direct catre centrala internationala a RomTelecom pana la remedierea retelei, explica Furdui. 
Pentru acest an, Dial Telecom se pregateste sa acopere toata gama de servicii de telefonie fixa pentru sectorul business, inclusiv interurbana si locala. De asemenea, compania va oferi si numere de telefon (a facut deja cerere pentru 100.000 de numere).

Oameni scoliti la Cesky Telecom
Investitorii cehi nu au au adus in Romania numai investitia de aproximativ 1 milion de dolari necesara filialei Dial Telecom, ci si experienta. Piata telecom ceheasca  a fost liberalizata inca din 2001. O parte din angajatii Dial Telecom au lucrat la ex-monopolistul Cesky Telecom in perioada preliberalizarii si au trecut deja prin frecusurile dizolvarii monopolului. Totusi situatia din Cehia este diferita: pregatirea  liberalizarii s-a facut fara heirupuri, din timp si gospodareste. Arbitrul pietei (autoritatea de reglementare) a fost infiintata  cu cinci ani inaintea liberalizarii propriu-zise, la fel ca si asociatia viitorilor operatori-alternativi. Acum, la doi ani de la liberalizare, Cesky Telecom a ramas cu o cota de piata importanta. Explicatia: a fost deschis operatorilor nou-veniti, alegandu-si dintre ei parteneri strategici. Chiar daca Cesky Telecom a pierdut la nivelul abonatilor (retail) a castigat , datorita acestor parteneriate, la capitolul venituri, explica directorul Dial Telecom.
Pe piata romaneasca, Dial Telecom a incercat inca din 2001 sa stabileasca o colaborare cu RomTelecom, reciproc avantajoasa, insa abia de curand operatorul national manifesta mai multa deschidere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO