Business Hi-Tech

Dinu Dragomir, Vodafone: Circa 15,5% din firmele din România folosesc Cloud-ul. Sigur va fi în creştere, noi suntem pregătiţi să promovăm această tehnologie pentru că piaţa îi va împinge spre ea şi vor căuta soluţii pentru a fi competitive

Conferinţa ZF Digital ă24

Dinu Dragomir, Vodafone: Circa 15,5% din firmele din...

Autor: Mircea Nica

04.11.2024, 15:06 420

Circa 15,5% din firmele din România folosesc Cloud-ul, dar în continuare spaţiul este mare, iar această zonă cu siguranţă va fi în creştere, în special din dorinţa ca firmele să rămână competitive.

„Circa15,5% din firmele din România folosesc cloud-ul. Sigur va fi în creştere, noi suntem pregătiţi să promovăm această tehnologie pentru că piaţa îi va împinge. Vor căuta soluţii pentru a fi competitive. Este bine pentru că este cu 17% mai mult faţă de anul trecut, însă suntem sub jumătatea mediei europene, de 32-33%, acesta fiind procentul firmelor din europa care folosesc cloud. Ţinta UE pentru acest domeniu este ca în 2030, 75% din firmele din Europa să folosească cloud astfel încât afacerea lor să fie agilă şi în siguranţă”, a spus Dinu Dragomir, Director Strategic Customers and Public Sector, Vodafone, în cadrul Conferinţei ZF Digital ă24.

Ce a mai spus Dinu Dragomir, Director Strategic Customers and Public Sector, Vodafone:

În 2011 eram tot la Vodafone, eram strategic account management . Noi la Vodafone business în 2011 videam conectivitate, aveam o reţea foarte bună  de mobil, o reţea de fix care nu era aşa de mare ca şi astăzi şi vindeam doar conectivitate de iOT, nu şi conectivitate de iOT. Am evoluat foarte mult între timp.

În ultimii ani Vodafone a investit foarte mult în a fi un partener de încredere pentru toate firmele şi instituţiile din România. Ne dorim ca în călătoria lor digitală, valoarea pe care noi o aducem să fie mai mult decât conectivitate şi să venim cu consultanţă şi idei pentru a ajuta afacerile din România. Cred că deja am dovedit în segmentul strategic că putem aduce foarte multă valoare firmelor mari din România şi instituţiilor mari din România. Astfel, 80% din bănci, 80% din curierii din România şi 75% din distribuitorii mari de energie din România deja se bazează pe soluţiilor noastre şi sunt parteneri cu noi în afacerile lor digitale.

Experienţa din domeniul clienţilor foarte mari o vedem legată de oportunitatea din piaţa din România, de aceea ne-am gândit să lansăm servicii IT pe bază de abonament pentru firmele mici şi mijlocii. Credem că o firmă din România poate să se dezvolte, poate să extindă, să devină agilă, să beneficieze de piaţa europeană având mai multă grijă de strategia ei comercială decât de problemele şi dezvoltările IT.

Vrem ca aceste provocări din domeniul IT să le transfere către partenerul de încredere. În felul acesta am lansat serviciile pentru IMM-uri care pe de o parte transferă investiţiile foarte mari către investiţii de opex, deci sunt pe bază de abonament, acoperă partea de securitatea cibernetică, aceasta fiind la nivel de Vodafone şi este inclus în absolut orice soluţie pe care am lansat-o sau o vom lansa, suport 24/7, şi consultanţa specialiştilor noştri care au deja experienţă cu firmele cele mai mari din România. Această strategie deja ne-a adus succesul şi creşterile pe care le vedem în Vodafone Business an de an.

Deocamdată companiile mari vor să fie inovative şi vin împreună cu noi să încercăm lucruri peste tehnologia 5G, să vadă cum vor fi disruptive în pieţele lor, iar firmele mai mici sunt interesate de valoarea pe care orice soluţie o aduce. Pentru firmele mici, nu îşi aleg ei tehnologia. Noi încercăm să creăm valoarea şi să le arătăm cum o tehnologie poate ajuta sau nu businessul lor. Sunt un mare promotor al serviciilor 5G, în special în Vodafone Business unde reţelele private pot face o mare diferenţă într-un business, însă investiţia necesară pentru a dezvolta servicii peste 5G deocamdată nu permite accesul aceste tehnologii la firmele mici.

@Din ce în ce mai multe companii studiază piaţa, sunt curioase despre tehnologii, însă procentul din total piaţă a acestor companii este în continuare foarte mic, similar cu adopiţia de cloud. Adoptarea cloud-ului, fie că este de la Vodafone sau un hiperscaler trebuie întâi înţeles, apoi încercat, apoi văzut cum aduce valoare în businessul tău. În general discuţiile pe cea mai mică parte de piaţă sunt în continuare despre tehnologii, cum aducem valoare şi aşa mai departe.

Cred că este datoria noastră să contribuim la creşterea competenţelor şi educaţiei digitale în piaţa din România. De aceea, am lansat platforma „Deschis la nou, deschis la tehnologie” unde avem o paletă largă de acţiuni prin care încercăm evanghelizarea soluţiilor digitale şi să facem cât mai mulţi antreprenori din România să înţeleagă cu ce îi poate ajuta tehnologia. Avem evenimente prin care demonstrăm cum anumite soluţii pot ajuta afacerile. Avem cursuri şi content online gratuit, care nu au legătură cu soluţiile pe care noi le vindem, ci sunt competenţe digitale clasice, astfel încât dacă au nevoie de informaţii să le găsească cu uşurinţ. Facilităm întâlniri în care antreprenori care au încercat, au descoperit şi au avut succes în implementarea unei tehnologii împărtşesc cu alţi antreprenori cum i-a ajutat în afacerea lor adoptarea unei tehnologii sau nu.

Vineri am început înscrierile pentru un nou Bootcamp, care este un curs intensiv prin care încercăm să ajutăm piaţa antreprenorilor din România cu învăţare intensivă. Un juriu va alege 150 de companii care se vor înscrie şi vor fi 14 mentori din domenii diferite care vor vorbi nu doar de tehnologie, dar şi HR, cum să faci un plan de comunicare, cum poţi atrage fonduri europene, cum poţi atrage un investitor. Aceste tipuri de teme interesează foarte mult antreprenorii din România şi credem că ei au nevoie de acces la informaţie şi de aceea am deschis acest bootcamp. În luna noiembrie se fac înscrierile pentru această acţiune. Programul este complet gratuit, noi aducem mentorii şi îi punem în faţa lor, avem temele de discuţii deja stabilite pe care le vor găsi pe site.

Sunt mai multe zone care am văzut că au atras mai mult şi anume AI şi soluţia de monitorizare într-un call-center. Sunt deja mai multe implementări pe care le-am făcut la diverse firme prin care ajutăm call-centerurile din România să se optimizeze cu un AI. Apoi, zona de supraveghere video şi securitate fizică, de asemenea este o zonă în care din ce în ce mai multe soluţii pot ajuta businessurile şi nu într-un mod clasic. Vorbim despre soluţii de securitate fizică, de exemplu toată lumea are o cameră, dar camera aceea, dacă o dotezi cu un AI şi cu un motor care ştie să facă analiză video, poate aduce beneficii şi în securitate în muncă. O cameră într-un şantier sau fabrică poate să analizeze dacă lucrătorul are costumul de protecţie sau nu în momentul în care se duce la lucru. Este modul în care un antreprenor vede aplicat tehnologia.

La retail există o apetenţă foarte mare pentru astfel de servicii. Un exemplu este platforma cu AI care controlează camerele, ştie pe baza comportamentului unui consumator dacă sunt şanse mai mari sau nu să aibă intenţii rele. Un hoţ care intră în magazin, care intenţionează să fure de acolo, are un anumit comportament, îl recunoaşte şi practic paznicul se uită doar la alarmele pe care acea platformă le generează. Funcţionează în România şi o folosim noi Vodafone pentru uz intern şi la anumiţi clienţi.

Un alt exemplu, de asemenea în retail, care este un exemplu de integrare de mai multe soluţii, un retail îşi transporta marfa către magazine, nu neaparat cu camioanele lui. Noi am achiziţionat în România Evo GPS, este o companie de-a noastră şi suntem unul dintre liderii din România pe piaţa de GPS. Având în vedere că retailerul nu era proprietarul camionului, nu am putut monta camere GPS, atunci echipa a inventat un dispozitiv care se montează pe palet, care poate fi şi localizat prin GPS şi are şi o cameră de luat vederi care transmite în timp real imagini. Pierderile pentru aceste transporturi s-au redus considerabil, mai mult de 50%. Era un business plan a acelui retail prin care în doi ani trebuia să îşi amortizeze investiţia în acele dispozitive şi în 6 luni şi le-a amortizat.

Serviciile pe care le-am lansat şi pe care ne pregătim să le lansăm vin în întâmpinarea oportunităţilor pe care le vedem în piaţ. Anul acesta am lansat Vodafone Cloud, care este o tehnologie pe care noi am lansat-o din propriile data centeruri, de acolo avem serviciul de private server şi back-up cloud. O alt zonă este cea de cybersecurity. Soluţiile pe care noi le-am creat şi le vindem către antreprenorii din România au integrat soluţii cyber, însă ne pregătim să lansăm anumite servicii prin care toate sistemele IT a unei firme să fie protejate de securitate cibernetică de ultimă generaţie. O altă zonă în care ne uităm sunt soluţiile în parteneriat cu Microsoft pentru că avem un parteneriat strategic şi credem că putem ajuta firmele din România prin a avea servicii şi a implementa aceste servicii cu uşurinţă în activitatea lor.

Planurile pentru perioada următoare sunt complexe, dar suntem într-o poveste frumoasă de creştere. Din ce în ce mai multe firme vor avea nevoie de acces la servicii. Pentru firmele mijlocii angajăm. Credem că este nevoie de oameni care să înţeleagă cum tehnologia poate să ajute o afacere. Am crescut echipa în ultimul an şi în continuare cred că avem nevoie de şi mai mulţi oameni care să meargă în faţa unei firme şi să explice valoarea unei tehnologii.

Celebrul cloud este în implementare şi credem că va fi o contribuţie semnificativă  pentru Guvernul României şi pentru instituţiile publice din România. Eu văd din ce în ce mai multe instituţii care şi-au creat o strategie digitală şi care au proiecte de atragere de fonduri astfel încât să fie în secolul 21. Practic eu văd o apetenţă foarte mare în domeniul public de a construi infrastructuri, proiecte, de a lansa licitaţii şi a contribui la o Românie mai bună. Sunt proiecte interesante în multe domenii şi suntem gata şi pentru alte ministere care poate încă nu sunt gata cu proiectele.

Avem nevoie de specialişti. Odată ce se lansează aceste proiecte noi să putem prelua livrarea acelui proiect astfel încât să nu fie probleme.

Abonamentul viitorului va fi cu securitate integrată, dar în primul rând va aduce valoare în afacere. Ne imaginăm o infrastructură IT virtuală care stă în cloud-ul Vodafone. Un antreprenor care are câteva magazine şi vrea să se extindă cu încă un magazin îi va fi foarte uşor prin 3 click-uri sau prin a discuta cu consultantul de la Vodafone şi îi va fi foarte uşor să îi acorde în acel magazin conectivitate, orice echipamente de care are nevoie.

Avem în implementare mai multe soluţii prin care platformele vin cu inside-uri folosind AI.

Trebuie să continuăm proiectele de digitalizare în domeniul public, trebuie să creştem în proiecte pentru clienţii mari şi mijlocii, vom lansa din ce în ce mai multe soluţii pentru IMM-uri şi trebuie să ne mărim echipa pentru a face faţă cererii pe care o vedem în piaţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels