Business Hi-Tech

În doi ani multe companii vor avea mai mulţi roboţi software decât oameni în activităţile de back office. „Un robot poate face teoretic munca a cinci oameni. Poate lucra 24 de ore, 365 de zile, nu bea cafea, nu merge la toaletă, nu face erori şi realizează orice activitate cu 20-30% mai repede decât un om“

În doi ani multe companii vor avea mai mulţi roboţi...

Autor: Adrian Seceleanu

31.10.2017, 00:06 3017
Automatizarea activităţilor de birou prin utilizarea unor roboţi software (Robot Process Automation - RPA) este deja o tehnologie prezentă în cadrul unor companii mari din România, iar gradul ei de adopţie va creşte accelerat, astfel că în doi ani în multe firme de top vor exista mai mulţi „roboţi” decât oameni în cadrul departamentelor de back office, au declarat participanţii la cea de-a doua ediţie a conferinţei dedicate tehnologiilor de automatizare, care a fost organizată săptămâna trecută de compania de audit şi consultanţă EY în parteneriat cu ZF în Bucureşti.

 „Am evoluat foarte mult în acest spaţiu într-un an de zile. Atunci instituţiile financiare erau cele care adoptau în principal acest gen de soluţii. Am evoluat la o lume în care această tehnologie s-a extins în toate industriile”, a declarat Vargha Moayed, leading partner al centrului de excelenţă dedicat RPA al EY. „Acum 42% dintre cele mai mari companii din lume au un proiect RPA în derulare şi intenţionează să extindă aceste proiecte iar restul companiilor afirmă că vor demara un proiect RPA în următoarele 12 luni. Nu mai este vorba de o tehnologie futuristică, ci de o tehnologie care este aici, acum. Ce altă dovadă mai bună că adopţia tehnologiei se extinde putem avea decât faptul că Blue Prism, compania care a inventat acest termen - RPA, este acum evaluată la aproximativ 1 miliard de euro”, a adăugat reprezentantul EY.

Moayed a adăugat că în opinia sa firmele locale ar trebui să ia contact cât mai curând cu această tehnologie, mai ales în condiţiile în care EY are pe plan local un centru de excelenţă dedicat RPA, iar unul dintre liderii globali în domeniu este firma românească UiPath. „Aici în Bucureşti şi în România cred că avem motive să fim mândri pentru că unul dintre liderii RPA este o companie dezvoltată local pe nume UiPath şi pentru că EY România este centrul de excelenţă în RPA pentru Europa, iar experţii de aici oferă consultanţă la nivel global.”

Proiectele RPA au început să devină uzuale în cadrul marilor companii pentru că „roboţilor le place să facă aceleaşi lucruri zi de zi, în timp ce oamenilor nu”, a adăugat Mike Robinson, Senior Sales Consultant în cadrul BluePrism. „Proiectele de tip RPA au devenit a treia opţiune de externalizare a unor procese, pe lângă onshore şi offshore. Acum există şi o a treia variantă, de a aduce înapoi aceste activităţi, folosind o forţă de muncă digitală. Practic noi oferim un sistem de operare pentru forţa de muncă digitală”, a punctat Robinson.

Venu Kannan, Chief Solutions Officer în cadrul companiei locale UiPath, a declarat la rândul său că adopţia roboţilor se petrece într-un ritm exploziv în condiţiile în care companiile încep să descopere avantajele acestui tip de proiecte. „Credem că până la finele anului 2018, începutul anului 2019 vom asista la o schimbare. În momentul de faţă în companii lucrează mai mulţi oameni decât roboţi software. Noi credem că în 2018 / 2019 mai multe companii de top vor avea mai mulţi roboţi decât angajaţi în a realiza anumite activităţi de tip backoffice. Ce se va schimba? Astăzi un om cere unui robot să facă ceva, iar noi credem că peste 1-2 ani roboţii vor fi cei care vor începe să ceară oamenilor să execute anumite sarcini, este ceea ce noi definim ca interacţiune.”

Companiile ar trebui să ia în considerare şi utilizarea unor „chatbots” - aplicaţii care pot susţine o conversaţie cu un utilizator şi realiza anumite activităţi - pentru că astfel pot deschide un nou canal de comunicare cu clienţii, a declarat Răzvan Popescu, Senior Manager în cadrul Centrului de excelenţă pentru RPA al EY. Popescu a susţinut în cadrul conferinţei o demonstraţie live a tehnologiei cu un chatbot dezvoltat special de echipa EY.

„Cea mai importantă motivaţie de utilizare a unui chatbot este aceea că acesta creează un nou canal de comunicare cu clienţii. Imaginaţi-vă că un client poate cere unui chatbot să facă o plată simplă către o altă persoană sau să prezinte balanţa contului bancar. Un chatbot ajută şi la reducerea presiunilor operaţionale pentru că acesta poate fi programat să discute în mai multe limbi străine”, a declarat Răzvan Popescu.

Cât durează trainingul unui chatbot şi în cât timp poate fi lansat? „Trainingul chatbot-ului poate dura de la 1-2-3 zile până la câteva săptămâni, în funcţie de complexitatea proiectului. Dacă este conectat o singură aplicaţie a companiei un chatbot poate fi creat în câteva zile sau cel mult în 2-3 săptămâni. Dacă este vorba de un robot care trebuie să obţină informaţii din mai multe sisteme pe care să le consolideze şi care să ofere feedback unui chatbot, atunci ar putea dura un pic mai mult“.

Piaţa de licenţe software RPA are în prezent o valoare de 250 mil. dolari, dar va ajunge la 3 mld. dolari în patru ani în timp ce serviciile asociate vor genera o sumă de zece ori mai mare, conform estimărilor EY.

Un robot software poate face, teoretic, munca de birou a cinci oameni pentru că poate realiza fără oprire activităţile pentru care este programat şi nici nu are nevoie de timp de recuperare între executarea a diferite sarcini.

„Un robot poate face teoretic munca a cinci oameni. Spun teoretic pentru că în cele mai multe cazuri nu ai destul de multe lucruri pe care să i le dai robotului să le facă, pentru că el poate lucra 24 de ore, 365 de zile, nu bea cafea, nu merge la toaletă, nu face erori. De asemenea, el realizează orice activitate în sine cu 20-30% mai repede decât un om“, a explicat Vargha Moayed.

UiPath şi-a depăşit deja ţintele iniţiale pentru 2017: afaceri de aproape 25 milioane dolari şi peste 300 de angajaţi

UiPath, start-up-ul local specializat în soluţii software de automatizare a proceselor repetitive din diferite industrii, şi-a revizuit ţinta de creştere pentru anul în curs la afaceri de 35 milioane dolari, compania ajungând deja la venituri totale de aproape 25 milioane dolari.

„Estimăm că la finalul acestui an vom ajunge la afaceri de circa 35 milioane dolari, o creştere uriaşă faţă de 2016 când am avut afaceri de 6 milioane de dolari. Majoritatea veniturilor vin de pe piaţa din SUA, Europa şi Asia. Japonia este însă piaţa care creşte cel mai repede”, a declarat Boris Krumrey - Chief Robotics Officer în cadrul UiPath. Start-up-ul este specializat în dezvoltarea de soluţii de robotică, în principal pentru piaţa de automatizare a proceselor interne ale unei companii, produsele şi soluţiile dezvoltate de UiPath adresându-se companiilor mari şi foarte mari care externalizează anumite procese către firme specializate – BPO (business process outsourcing) şi IT outsourcing.

UiPath a obţinut o finanţare de 30 milioane euro la sfârşitul lunii aprilie, bani care au fost direcţionaţi în principal pentru extinderea forţei de vânzări externe şi deschiderea de noi birouri. „În prezent avem peste 10 birouri deschise în toată lumea, ultimele birouri deschise fiind în Australia, Hong Kong, Singapore, Franţa (Paris) şi Germania (München)”, a menţionat Bogdan Nedelcov, Product Director UiPath. Compania are deocamdată întreaga echipă de cercetare-dezvoltare pe plan local – peste 150 de specialişti IT, angajaţii din birourile din străinătate făcând în principal parte din echipa de vânzări. Astfel, în total echipa UiPath numără deja 300 de angajaţi. Ioana Niţă

„Am depăşit deja pragul de 300 de angajaţi, iar la finalul anului vom depăşi 450 de angajaţi dacă menţinem acelaşi ritm de creştere. La sfârşitul anului trecut în România erau sub 100 de salariaţi, iar acum sunt peste 150”, a punctat el.

În India, compania are însă şi o echipă de suport de nivel 1 şi 2 care numără în total circa 60 de persoane. Suportul de nivel 3 se asigură însă din România.

Printre clienţii UiPath se numără marile companii specializate în servicii de BPO şi giganţi precum BBC, JPMorgan Generali, Swiss Re şi Zürich.

„Pe plan local iucrăm cu toate cele mari companii de consultanţă prezente şi în România şi cu o bancă. La nivel global, majoritatea clienţilor sunt din industria financiară şi de asigurări, dar şi sănătate şi retail”, a subliniat Boris Krumrey.

În urmă cu patru luni, start-up-ul local a demarat discuţiile cu gigantul american Oracle pentru a colabora la nivel global, iar recent cele două companii au făcut public parteneriatul.

„Parteneriatul are o componentă tehnică, Oracle integrând roboţii noştri în cadrul tuturor serviciilor lor din cloud, şi una comercială cel care va presupune inclusiv vânzarea soluţiilor UiPath”, a explicat  Bogdan Nedelcov. El nu a estimat însă ce impact va avea acesta la nivel de vânzări, menţionând doar că în prezent vânzările directe UiPath înregistrează o creştere de peste 600%.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO