Business Hi-Tech

Doi foşti directori Microsoft România şi Claudiu Florică, control judiciar în dosarul "Microsoft"

Doi foşti directori Microsoft România şi Claudiu...

Autor: Gabriela Ghitcuta

21.11.2016, 15:14 212

Procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie i-au plasat, luni, sub control judiciar pentru 60 de zile pe fostul şef Fujitsu România, Claudiu Florică, fostul director general al Microsoft România, Silviu Hotăran, dar şi pe fostul general manager al Microsoft România, Ovidiu Artopolescu, acuzaţi de complicitate la abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată.

"Concret, în calitate de reprezentant al Fujitsu Siemens Computers GmbH, inculpatul Florică Claudiu Ionuţ, pentru a crea aparenţa că firma respectivă este unic distribuitor al produselor Microsoft şi pentru a se evita organizarea unei licitaţii publice, a semnat ofertele comune Fujitsu Siemens Computers – Microsoft România din data de 02.10.2003, respectiv 12.03.2004. Cele două oferte au fost semnate atât de Hotăran Silviu (cea din data de 02.10.2003) cât şi de Artopolescu Ovidiu Petrişor (cea din data de 12.03.2004), în calitate de reprezentanţi ai Microsoft România. Cele două oferte conţineau preţuri cu mult supraevaluate faţă de sumele cu discount pe care le cerea în realitate compania Microsoft", potrivit unui comunicat de presă al Direcţiei Naţionale Anticorupţie.

Prejudiciul în dosar a fost stabilit la aproape 67 de milioane de dolari.

"Prejudiciul total cauzat bugetului de stat ca urmare a încheierii şi derulării contractului cadru comercial de închiriere licenţe IT din data de 15.04.2004 şi a actelor adiţionale încheiate în noiembrie 2004 şi în anul 2008, se ridică la suma totală de 66.965.343 USD, compus din: 28.776.327 USD - prejudiciul cauzat ca urmare a încheierii contractului comercial de închiriere de licenţe 15.04.2004 ( reprezintă diferenţa dintre suma plătită de Guvernul României şi suma plătită de Fujitsu Siemens Computers companiei Microsoft);19.370.500 USD- prejudiciul cauzat ca urmare a încheierii Actului adiţional nr.1 la contractul comercial de închiriere de licenţe şi care reprezintă întreaga sumă plătită, adică 19.370.500 USD, deoarece nu era necesară extinderea contractului la licenţele educaţionale şi 18.818.516 USD - prejudiciul cauzat ca urmare a încheierii Actului adiţional nr.2/3 la contractul comercial de închiriere de licenţe şi care reprezintă diferenţa dintre suma plătită de Guvernul României şi suma plătită de Fujitsu Siemens Computers companiei MicrosoftŢ, potrivit doucmentului citat.

Potrivit procurorilor anticoupţie, în 15.04.2004 a fost încheiat un contract comercial de închiriere de licenţe IT Microsoft prin care compania Microsoft dorea să ofere Guvernului un acord special pentru obţinerea de licenţe pentru produsele Microsoft, la preţuri speciale guvernamentale.

În realitate însă, discountul de 47% acordat de compania Microsoft ar fi fost deturnat şi, implicit, banii au fost îndreptaţi către plata unor comisioane către persoanele implicate.

Astfel, acuză DNA, contractul comercial de licenţe IT s-a încheiat la un preţ dublu faţă de preţul real solicitat de compania Microsoft, invocându-se în mod nereal calitatea firmei Fujitsu Siemens Computers de unic distribuitor pe teritoriul României al licenţelor IT Microsoft, în condiţiile în care, la acea dată, existau cinci distribuitori.

Mai exact, compania Microsoft a facturat către Fujitsu Siemens Computers suma de aproape 26 de milioane de dolari, reprezentând preţul licenţelor cu discount, iar Fujitsu Siemens Computers a refacturat către Guvern aproape 55 de milioane de dolari.

Ulterior, spun procurorii, în 3 noiembrie 2004, contractul cadru guvernamental a fost extins în mod ilegal întrucât "obiectul contractului cadru viza licenţele pentru administraţia publică, Fujitsu Siemens Computers nu era distribuitor de produse educaţionale, iar de discountul acordat de firma Microsoft în considerarea Guvernului României au beneficiat firmele private".

De asemenea, potrivit DNA, nu a existat o analiză proprie a necesarului de licenţe Microsoft pentru produsele educaţionale şi nici a preţului, dat fiind că în cadrul programului privind Sistemul Educaţional Informatizat existau deja astfel de licenţe pentru toate calculatoarele din instituţiile şi unităţile de învăţământ de stat, iar începând cu anul 2006, a crescut numărul de calculatoare la nivelul administraţiei publice centrale care foloseau copii adiţionale ale produselor comandate în prealabil (în anul 2004).

Prin urmare au fost încheiate, în anul 2008, două acte adiţionale pentru achiziţionarea numărului suplimentar de licenţe (39.385 de licenţe necesare utilizării produselor software Microsoft).

Preţul acestor licenţe a fost cel stabilit în contractul cadru din 15.04.2004, încheiat între Guvernul României şi compania Microsoft, prin Fujitsu Siemens Computers, mai arată DNA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO