Vânzările de PC-uri de pe piaţa locală s-au situat anul trecut la circa 920.000 de unităţi, în scădere faţă de 2022, când s-au vândut în total 980.000 de unităţi, potrivit datelor companiei de analiză IDC, în condiţiile în care contextul economic şi politic a fost incert, dar şi pentru că multe dintre proiectele de digitalizare prin fondurile PNRR nu s-au realizat. Pentru anul curent însă, premisele sunt de creştere, piaţa de PC-uri urmând să ajungă din nou la pragul record de un milion de unităţi înregistrat în perioada pandemiei.
„Dacă ne uităm la anul 2023 faţă de anul 2022, practic a fost o uşoară scădere pe toate segmentele de pe piaţa de PC-uri. Şi când mă refer la segmente, mă refer la consumer, IMM-uri şi zona de enterprise şi sector public. Datele arată o scădere mai mare pe segmentul consumer şi pe segmentul enterprise, în ciuda faptului că aici aşteptările erau cele mai mari. În 2022, spre sfârşit, estimările erau optimiste pe enterprise şi sector public pentru că se aşteptau multe proiecte prin PNRR care nu au mai fost făcute. Pe segmentul IMM-urilor scăderea a fost mai mică, de circa 5.000 de unităţi, deci firmele mici şi medii au fost relativ stabile, au rămas pe acelaşi nivel de achiziţii“, a declarat pentru ZF Doru Ristea, directorul general al Lenovo România. Gigantul chinez este liderul pieţei de PC-uri la nivel global, dar şi local, unde a avut o cotă de piaţă de 25,12% în 2023, potrivit datelor IDC pentru România. Principalii săi competitori sunt companii precum Apple, Dell, HP şi Asus.
Doru Ristea a explicat că piaţa locală de PC-uri s-a contractat anul trecut atât pe fondul mediului economic incert, inflaţiei mari, restructurărilor de personal şi situaţiei geopolitice, cât şi a faptului că multe companii au făcut foarte multe achiziţii de echipamente în perioada pandemiei 2020-2021, deci aveau echipamente destul de noi.