Business Hi-Tech

Ediţie specială ZF Live. Cisco Networking Academy, 20 de ani în România. Dorin Pena, director general al Cisco România: 100.000 de studenţi au urmat cursurile NetAcad

Autor: Alexandra Cepăreanu

14.05.2018, 00:06 3181

Peste 100.000 de studenţi au urmat  cursurile Cisco Networking Academy (NetAcad) în cei 20 de ani care au trecut de la lansarea în România, programul contri­buind astfel semnificativ la dezvoltarea industriei de IT&C de pe piaţa locală şi la expansiunea reţelelor de comunicaţii, au declarat invitaţii unei ediţii speciale a ZF Live transmise de la Universitatea Politehnica din Bucureşti.

„Bazele acestui program au fost puse în decembrie 1998, discuţiile începuseră mai devreme, dar în decembrie a fost înfiinţată prima academie oficială la RoEduNet, iar în 1999 am avut primii 20 de instructori care au fost trainuiţi la această academie regională RoEduNet. De asemenea, Universitatea Politehnica din Bucureşti, cu Facultatea de Automatică şi Calculatoare, a devenit, prin RoEduNet, centrul regional pentru academiile din 15 ţări. Deci, într-un timp foarte scurt academia din cadrul Universităţii Politehnica a devenit o academie regională şi din anul 2000 aveam aici un centru modern care a fost construit împreună cu Cisco. Totul a început într-o instituţie faimoasă de învăţământ, în cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti”, a declarat în cadrul emisiunii Dorin Pena, directorul general al subsidiarei locale a gigantului american Cisco, şi el un absolvent al programului.

„Cisco a înfiinţat Networking Academy şi în România din dorinţa de a-i familiariza pe studenţi cu unul dintre cele mai interesante domenii IT: lumea reţelelor. Cu toate acestea, în prezent, NetAcad este mai mult decât o platformă de dezvoltare a competenţelor IT. Este o comunitate, ai cărei membri sunt studenţii, profesorii şi oamenii de afaceri, ale căror acţiuni şi cunoştinţe pot modela viitorul. NetAcad a fost gândit ca un program accesibil tuturor încă de la început. De aceea am colaborat cu mediul academic şi cu alte organizaţii, lucru care ne-a permis să ajutăm la îmbunătăţirea cursurilor de tehnologie predate în şcoli, colegii şi universităţi şi să contribuim astfel la dezvoltarea sistemului educaţional IT din România. Programul este disponibil la nivel naţional şi poate fi adoptat de orice şcoală şi universitate, nefiind dedicat elitelor. Mare parte din cei care au absolvit cursurile Cisco lucrează în industria IT&C din România, sunt specialişti care lucrează pentru diferite companii şi suntem mândri să spunem că am ajutat şi ajutăm în continuare la dezvoltarea acestui segment în România. De la înfiinţarea programului avem în jur de 100.000 de studenţi care  au absolvit acest program, aproximativ 12.000 de studenţi care participă la program în fiecare an. Avem 139 de academii, aproximativ 1.500 de instructori certificaţi şi am ajuns de la un curs, la începutul programului, la 20 de cursuri disponibile pe platformă, de la introducere în IT&C la programe avansate precum cybersecurity sau internet of things. De asemea, suntem mândri să observăm o balanţă foarte bună între bărbaţi şi femei în ceea ce înseamnă atât participanţi cât şi instructori şi suntem mândri să spunem că primul instructor Cisco cu certificat CCNP din Europa Centrală şi de Est a fost o femeie din România”, a adăugat Pena.

 

Ce au declarat invitaţii la ZF Live:

 

Dorin Pena, Cisco România

♦ Dacă ne uităm la ce se întâmpla în 1997 - 1998, au existat nişte puncte foarte importante în ceea ce înseamnă evoluţia tehnologiei. Atunci a fost înregistrat domeniul Google, iar Microsoft achiziţiona Hotmail. Se pregătea o explozie în ceea ce înseamnă lumea conectată şi ceea ce însemna partea de e-commerce.

♦ Cisco avea aproximativ 10 ani de la înfiinţare şi am văzut că are nevoie de cunoştinţe, de specialişti care să ştie cum să creeze aceste reţele. Astfel, am început prin donaţii la şcolile din Silicon Valley, asta s-a întâmplat în 1997 şi atunci a demarat oficial programul Cisco NetAcademy în lume. Astăzi, suntem mândri să spunem că avem cea mai mare sală de clasă virtuală şi 8 milioane de studenţi care învaţă în acest sistem de e-learning şi am vrut să facem un program care să fie accesibil tuturor. Am vrut să facem un program care să aducă oamenii în contact cu tehnologia indiferent de oraşul în care se află şi să micşoreze acest gap între skill-urile de care era nevoie şi capabilităţile care se află în piaţă.

♦ Proiectul NetAcademy a fost meritul mai multor oameni deosebiţi care, atât în Cisco dar şi local, au înţeles avantajele şi impactul pe care un astfel de program putea să le aibă în România.

♦ Programul oferă cunoştinţe care sunt în marea lor majoritate open standard, sunt oferite gratuit. Deci dacă facem o comparaţie cu învăţatul şofatului, practic înveţi să conduci pe o maşină, dar nu eşti obligat să o cumperi, poţi să conduci orice maşină. Cam asta este şi filosofia şi din aceşti 100.000 de oameni, marea lor majoritate lucrează cu tot felul de alte tehnologii, nu neapărat pe tehnologii Cisco şi programul în sine conţine tehnologii care nu sunt proprietatea Cisco.

♦ Credem că impactul se vede în creşterea gradului de cunoştinţe în general, nu în zona comercială.

♦ NetAcademy este programul care mi-a schimbat viaţa, am petrecut o perioadă foarte mare din viaţă în acest mediu. Am făcut parte din prima clasă care a absolivit în cele patru semestre de CCNA, în 2000.

 

Nicolai Sandu, IT senior consultant şi instructor la Academia Cisco

♦ Am fost implicat încă de la început în calitate de promotor al programului Cisco NetAcademy, nu numai în România ci şi în Sud - Estul Europei, Rusia, comunitatea statelor independente. Eu trebuia să vizitez aceste ţări şi să transmit mesajul Cisco.

♦ Reacţia a fost extaordinară, pentru că dacă ne referim la România, noi am lansat programul acum 20 de ani, iar internetul a fost lansat în 1993 în România, iar în acei cinci ani s-a dezvoltat foarte mult infrastructura de telecomunicaţii şi a reţelelor locale, inclusiv în sistemul educaţional. Ceea ce a dus la o lipsă acută de specialişti în domeniu.

♦ Atunci am decis să punem la dispoziţia celor interesaţi un curs, în urma căruia 50% din timp se petrecea în laborator, astfel încât elevii şi studenţii să fie pregătiţi să proiecteze, să instaleze şi să facă mentenanţă.

♦ În anii 1990 am colaborat cu Mihai Bătrâneanu, Radu Jugureanu de la colegiul Cantemir Vodă, cu Emil Onea de la colegiul Unirea din Focşani. Îmi amintesc că printr-un program s-a reuşit instalarea unui nod de acces la internet la PCNet la Palatul Copiilor. Era anunţat că pentru elevi şi studenţi se oferă acces gratuit la PCNet.

♦ Pe vremea aia nu discutam de calitate, ziceam mersi că facem un dial-up şi că reuşim să trimitem mesaje, era ceva fascinat. În acelaşi timp au fost programe în care s-au dezvoltat laboratoare de informatică în cele mai prestigioase licee din ţară, la care am fost director de program. Când a apărut oportunitatea aceasta cu programul Cisco NetAcad, aveam nevoie de conţinut şi aceasta a venit la momentul oportun.

♦ La început făceam prezentări, practic aveam câteva pagini care descriau în detaliu un curs care se numea Cisco Spotify Networking Associat, era un curs orientat către tehnologii de reţea, parte teoretică şi practică, avea patru module şi era singurul curs. Se preda şi în universităţi şi în licee, printre primele licee la care s-a lansat programul a fost Colegiul Cantemir Vodă.

♦ Când s-a terminat primul modul m-am dus să văd ce fac acolo, iar în laboratorul care se afla în curtea liceului, cursanţii erau peste tot şi instalau noua reţea. Entuziasmul a fost foarte mare, în sensul că în câteva luni România era în toate prezentările Cisco pentru parteneri şi clienţi, România ca număr de academii şi studenţi înscrişi era pe locul 2 în Europa după Marea Britanie şi pe locul 5 în lume.

♦ De aceea, Cisco a venit să facă un mic film de promovare în Asia, Europa şi Statele Unite, şi Europa a ales România, iar filmul s-a făcut în Cantemir, în 1999.

♦ În prezent, s-a diversificat foarte mult, în concordanţă cu aşteptările şi cu cerinţele din domeniul IT. Plecând de la cunoştinţele de bază în domeniul computerelor, astăzi, un tânăr care vrea să dezvolte o carieră în domeniul IT sau să aibă cunoştinţele necesare care să îl ajute într-o altă carieră indiferent de domeniu, în primul rând trebuie să cunoască noţiuni fundamentale de telecomunicaţii, apoi ar trebui să cunoască sistemele de operare şi mai ales Linux şi UNIX, de asemenea, ar fi extraordinar dacă ar cunoaşte un limbaj - două de programare.  Un dezvoltator de aplicaţii software, mă îndoiesc că este performant dacă nu cunoaşte cum funcţionează o reţea, în ziua de astăzi.

♦ Am contabilizat acum câteva zile şi erau aproximativ 20 (de cursuri), dar bănuiesc că acum sunt 21 sau 22 pentru că se adaugă în funcţie de informaţiile şi propunerile care vin partea comunităţilor de instructori, care vin din întreaga lume. Vă daţi seama că sunt o mulţime care sunt preocupaţi de acest lucru şi aşa se adaugă cursuri noi.

♦ Avem cursuri de reţele, care înseamnă tehnician în reţelele de calculator, CCNA, noţiuni fundamentale de reţele. Apoi avem cursuri de securitate de reţea, care înseamnă introducere în cybersecurity, noţiuni fundamentale în cybersecurity, certificare Cisco Spotify Networking Associate pentru securitate.

♦ Avem sisteme de operare care cuprind patru cursuri de Linux la niveluri diferite de pregătire cu certificările aferente. Internetul lucrurilor, care este un topping fierbinte şi de mare perspectivă. De ce? Pentru că Cisco s-a gândit că în clasa a 9-a un profesor trebuie să descopere talentul cursantului, nu mai este cazul transferului de informaţii. Şi atunci trebuie să îl expui.

♦ Eu nu aş lăsa niciun elev să intre într-un laborator de informatică cu conexiune la internet dacă nu citeşte o carte de noţiuni introductive de securitate înainte.

 

Cătălina Niculiţă, absolvent al programului NetAcad

♦ Când am intrat la facultate în 1999 am avut deosebitul noroc să văd un afiş cu Cisco Networking Academy. Pentru mine a fost o mare oportunitate, am intrat în prima clasă care s-a înfiinţat în cadrul Universităţii Politehnica, am absolvit apoi am devenit instructor, şi am descoperit cât de mult îmi place să predau şi să explic oamenilor aceste lucruri.

♦ Nu este suficient să ştii cum funcţionează lucrurile, modul în care explici şi în care transmiţi pasiunea şi interesul pentru tehnologie este un aspect cu totul diferit. Apoi am intrat într-un program Cisco Sales Associates, un alt program dezvoltat de Cisco pentru oamenii care vor să treacă de sfera tehnică şi să intre în zona de interacţiune umană, pentru a dezvolta soluţii de preseales. Apoi am luat şi certificatul CCIE, care este cel mai mare certificat în domeniul networking-ului, apoi am intrat în Cisco România unde coordonez departamentul tehnic.

♦ În cadrul NetAcad, pe lângă că am descoperit pasiunea de a preda, am descoperit cât de interesant este să dezvolţi şi să descoperi noi tehnologii.

♦ Lumea networking şi a IT-ului în general este fascinantă pentru că doar aici apar tehnologii noi, unele rezistă, unele nu. Este foarte furmos să vezi evoluţia tehnologică, cum apar diferite tehnologii care captează atenţia tuturor şi cum după câţiva ani acestea dispar. Este o dinamică fantastică. Am fost implicată în dezvoltarea şi în predarea cursurilor noi. Am fost primul instructor din România care a făcut Fundamentals of Voice and Data Cabling, un curs interesant prin care poţi să vezi cât de multe lucruri pot să meargă prost dacă cineva nu înţelege de ce trebuie să fie un cablu undeva şi nu în altă parte.

♦ În 1999 erau puţine oportunităţi, în principiu era doar facultatea şi atât, nu existau alte companii care să ţină cursuri adiţionale. Cisco a fost prima companie mare care a deschis cursuri de informatică.

♦ NetAcad începuse să fie o modă, cei care intrau în facultate ştiau că trebuie să facă NetAcad. Toţi intrau, nu toţi terminau, dar este un proces normal de învăţare, iar NetAcad ajunsese un must have în facultate.

♦ Foarte mulţi elevi fac cursurile NetAcad încă din timpul liceului şi atunci când ajung în băncile facultăţii mulţi dintre ei deja ştiu dacă asta este direcţia pe care vor să o urmeze sau nu. Ceea ce înseamnă că, cursurile care sunt de bază, precum CCNA 1 sunt deja făcute în liceu de foarte mulţi, iar atunci când inră în facultate se duc spre zone mai specializate.

 

Profesor Dr. Răzvan Rughiniş, facultatea Politehnica din Bucureşti

♦ Mie personal NetAcad mi-a schimbat viaţa, ştiu că asta sună dramatic, dar am avut şansa să termin facultatea exact în anul în care se lansa acest program.

♦ Această şansă, pentru mine a însemnat posibilitatea de a mă alătura colectivului didactic din cadrul facultăţii de Automatică şi Calculatoare, o facultate cu o tradiţie foarte lungă, dar care în 1999 nu era la fel de atractivă pentru tineri.

♦ Cisco a venit pe de o parte cu nişte resurse tehnice, vobim despre echipamente care trebuiau folosite, şi am avut dintr-odată acces la o tehnologie de vârf şi posibilitatea de a şcoli nişte oameni care au construit acest internet cu care ne lăudăm la nivel global. Toată chestia asta s-a întâmplat şi datorită Cisco, dar şi datorită deschiderii pe care am găsit-o în facultatea de Automatică şi Calculatoare.

♦ Politehnica a trimis instructori nu doar în regiunile apropiate, noi am instruit instructorii din Germania, din Uzbekistan, din Moscova, unde există o şcoală tehnică colosală, dar nu a reuşit să se cupleze la această ofertă, care a fost o ofertă deschisă.

♦ Programul a fost lansat la nivel global în 1999, dar într-un fel sau altul reacţia pe care a avut-o comunitatea din RoEduNet, comunitatea din facultatea de Automatică şi Calculatoare a făcut ca programul să se dezvolte într-un ritm în care niciuna din ţările Europene nu a ţinut pasul cu dezvoltarea, pe de o parte a literatului, pe de altă parte a reursei umane de calitate.

♦ Au fost şi sunt în continuare oferte din partea companiilor, şi nu vreau să spun că acestea nu au un impact, diferenţa este că mersul pieţe este atât de impredictibil, încât, foarte multe companii care pornesc cu intenţiile cele mai bune, după un timp, poate fi un an, trei ani, puţine depăşesc cinci ani, într-un fel sau altul îşi schimbă priorităţile, şi atunci noi rămânem cu echipamentele, cu o parte din resurse şi încercăm să le integrăm în curicula noastră. Diferenţa dintre Cisco şi celelalte companii a fost că ei au avut o abordare sustenabilă în care au investit în toţi aceşti ani şi nu doar într-o singură direcţie.

♦ La ora actuală există o curiculă de internetul lucrurilor, o curiculă globală pe care o avem şi noi în Politehnică, care a fost dezvoltată în Politehnică şi care a fost predată, de exemplu în San Francisco. Noi am putut să devenim, nu doar consumatori de educaţie, am devenit prin această colaborare producători cu proprietate intelectuală.

♦ A doua direcţie deschisă de Cisco este zona de securitate cibernetică. La nivel global sunt doar 50 de instructori, doi dintrei ei sunt în Europa, unul dintre ei este Mihai Chiroiu, care este coleg de-al nostru în facultate.

♦ Cu alte cuvinte încercăm să abordăm nu doar aspectele imediate, cum să comunicăm mai bine şi mai eficient, sunt lucruri care pot afecta în viaţa de zi cu zi atât aceste dispozitive inteligente care devin din ce în ce mai prezente în viaţa nostră, cât şi aspectele de securitate cibernetică unde trebuie să ne amintim, România are un profil global extraordinar, de aici a plecat atât Ravu cu ieşirea sa din anii 2000 către Microsoft, avem o companie românească încorporată în SUA, Bitdefender, care pune în valuare tehnica românească şi care reuşeşte că creeze valoare pe o piaţă globală.

♦ Eu călătorind din San Francisco până în America am întâlnit persoane care aveau acelaşi limbaj cu mine datorită programului Cisco NetAcademy. În zona de tehnologie acesta a devenit o limbă internaţională.

♦ Cisco investeşte acum în zona de securitate cibernetică, care mie mi se pare o oportunitate nemaipomenită pentru noi ca şi şcoală tehnică. Oi încercăm într-un mod cât mai practic, printr-o abordare alături de Cisco, să dăm tinerilor experienţa de a recunoaşte, a reacţiona prompt şi de a dezvolta unealte pentru combaterea acestor atacuri cibernetice.

♦ Al doilea program pe care l-am pornit de mai bine de cinci ani este în zona de internetul lucrurilor. Şi dacă în  urmă cu cinci ani automatica era printre primele 10 laboratoare pilot de produse IoT lucurile au crescut de acolo.

♦ Primii cursanţi, îmi aduc aminte că erau anul II, au trecut mai departe prin programe locale construite de noi alături de Cisco, un exemplu ar fi Flavia Oprea, o studentă la master anul I care pe o perioadă de şase luni este în Amsterdam la cel mai prestigios program pe zona de medicină, cu un dispozitiv pe care l-a dezvoltat cu tehnologii înţelese şi dobândite în cadrul acestor programe din academia Cisco. 

♦ Cred că noi oportunităţi vor fi create de noi reglementări legislative, precum GDPR-ul care ne bate la uşă, şi care foarte multă lume o vede mai de grabă ca pe o povară pentru companii. Eu o văd ca o oportunitate pentru companiile tinere, oportunitatea de a veni cu noi produse în piaţă care să poată să deschidă produse de securitate pe piaţa europeană.

♦ Lucrurile pe care le vedem ca pe nişte îngreunări ar trebui să le vedem ca pe nişte oportunităţi de business şi să ne concentrăm asupra tehnologiilor validate.

 

Profesor Dr. Ing. Nicolae Ţăpuş, la facultatea Politehnica din Bucureşti

♦ Politehnica a fost selectată de Cisco, de fapt a fost un consorţiu Politehnică RoEduNet şi Cisco datorită tradiţiei în informatică pe care o aveam. De altfel, este un eveniment foarte important pentru că sărbătorim 20 de ani de la lansarea programului NetAcad, însă, în acelaşi timp s-au sărbătorit 50 de ani de la înfiinţarea facultăţii de Automatică şi Calculatoare şi anul acesta 200 de ani de la înfiinţarea facultăţii Politehnica din Bucureşti.

♦ Cisco s-a adresat Politehnicii din Bucureşti pentru că a găsit un mediu în care se putea dezvolta. Pe lângă faptul că, puţin mai înainte, în anii 1975 – 1980, s-au făcut primele calculatoare bazate pe microprocesor proiectate în Politehnica din Bucureşti şi implementate la fabrica de calculatoare, producţie care s- a vândut în China în acea perioadă. În anii ‘90 s-a introdus primul curs de reţele de calculatoare şi, în acelaşi timp în Politehnică la Centrul de calcul Nini Popovici a făcut prima legătură cu Dan Ştatu pe linie telefonică şi catedra de calculatoare a beneficiat de e-mail.

♦ Era un e-mail pentru care noi stăteam la coadă să avem acces la a transmite şi a primi informaţie. Tot în acea perioadă la nivel naţional s-a creat o legătură între ICI şi Viena şi au fost două direcţii, una academică şi una de cercetare. Ulterior cele două direcţii s-au unit şi în 1998 RoEduNet s-a impus ca reţea academică naţională.

♦ Politehnica, în primul rând, a căutat să îşi formeze primii instructori şi primii dintre ei sunt Răzvan Rughiniş şi Emil Talpeş, care acum a făcut doctoratul în SUA , care au avut mulţi studenţi, dar în acelaşi timp Cisco a avut o poltică de dezvoltare atât geografică, cât şi pe mai multe niveluri.

♦ Întâi s-au format primii instructori în ţară şi la Birmingham, după aceea datorită faptului că în România numărul de studenţi a crescut foarte repede au reuşit să facă CATC-ul, care coordona şi instruia instructorii pentru Academiile Regionale. Academiile regionalele instruiau instructorii pentru Academiile Locale, iar Academiile Locale lucrau cu studenţii. Deci, s-a găsit această structură ierarhică numai pentru a accentua şi a face mai rapid accesul la aceste cursuri.

♦ În anii 1990 au început să fie utilizate reţelele. Prima reţea locală pe care am avut-o era bazată pe tehnologia nuvel, lumea deja cunoştea ce înseamnă nuvel, însă Cisco a venit cu o strategie care s-a referit la cele două aspecte, o dată la răspândire geografică şi la ierarhizarea pe diverse niveluri, adică s-a adresat tuturor. De la IT essential care înseamnă instruire despre ce înseamnă calculatorul, până la CCNA, CCNP pentru profesionişti şi CCE pentru superprofesionişti, deci a abordat toate nivelurile. CCE fiind în Politehnică unul dintre singurele centre din Europa de Sud-Est.

♦ Cisco a înţeles că pentru a-şi promova produsele care sunt de calitate trebuia să aibă şi specialişti. Si s-a adresat tuturor, de aceea găsim Cisco şi în Academii şi în Universităţi şi în  licee. Şi a încercat să acopere, de asemenea, toate nivelurile şi nu numai pe cele de reţelistică, şi de sisteme de operare, de programare, de internetul lucrurilor, de securitate şi diverse niveluri de pregătire.

♦ A fost şi un impact foarte mare pentru că era pentru prima dată când studenţii primeau un suport online, cursuri unice la nivel global. De altfel, şi certificările erau la nivel internaţional.

♦ Preocupările de cybersecurity şi intenetul lucrurilor existau la nivel de universitate, Cisco a venit cu partea practică. Deci este o conlucrare foarte bună între cele două entităţi.

♦ Personal, cred că partea de securitate se va dezvolta foarte mult, de asemenea, partea de inteligenţă artificială, toate obiectele vor deveni mult mai inteligente. Şi vor deveni mult mai utile. De asemeni, cred că social network va trebui să schimbe puţin modul de abordare şi să fie mai mult în folosul persoanei şi nu a instituţiei care dezvoltă aceste programe. 

 

Sorin Râbu, coordonator şi instructor CCAI Academia Cisco LearnNet

♦ Eu am participat la aceste cursuri încă de când au apărut ele în România. Pe vremea aceea, în 1998 eram clasa a X-a în liceul Cantemir Vodă şi învăţam limbaj de programare. Aveam calculator acasă, un model 286, nu aveam internet decât prin dial-up, telefon mobil nu aveam. Eram destul de pasionat de programare şi de tot ce însemna informatică, hardware şi software, nu auzisem prea multe despre reţele înainte.

♦ Profesorii noştri de informatică ne-au anunţat că urmează să meargă la o calificare în Marea Britanie şi se vor întoarce instructori de ceva ce se numea Cisco NetAcademy, noi nu ştiam cine este Cisco sau cine este Cisco NetAcademy şi am aşteptat să se întoarcă şi să strângă elevii care erau cei mai dornici şi cei mai interesaţi de a se dezvolta în zona de software, hardware şi telecomunicaţii şi să formeze prima clasă de Cisco NetAcademy din Cantemir.

♦ Am fost printre aceia care au făcut parte din prima clasă de Cisco NetAcademy din Cantemir, a fost o grupă de 30 de persoane. Primele lucruri pe care le-am auzit au fost teoretice, dar cu aspecte practice foarte bune. Se refereau la zona de definire a modelului funcţional ale reţelelor de telecomunicaţii.

♦ Cursurile se ţineau în weekend. Prima realizare practică pe care am avut-o a fost tot în cadrul liceului. Liceul avea o reţea de internet pe cablu coaxial şi prima temă a fost să înlocuim toată această reţea cu o reţea de tip evernet, o reţea nouă. Practic am transformat ceea ce era o reţea a deceniului 1990 într-o reţea a mileniului trei, pentru că aceste tipuri de reţele există şi acum la toate nivelele de operare. A fost prima mea realizare ca inginer de reţea la vremea respectivă.

♦ Fără NetAcad probabil aş fi fost un programator, ceea ce nu e un lucru rău, pentru că mi-a plăcut şi programarea. Practic am făcut parte dintr-o nouă generaţie de ingineri din România. Să nu uităm că oraşele din România sunt printre primele ca bandă de internet, acces şi disponibilitate la nivel mondial. Să nu uităm că aceste realizări au apărut unor reţele de cartier, care erau construite de nişte elevi, absolvenţi sau cursanţi ai academiei Cisco pentru că se pricepeau, pentru că pentru ei era ceva normal să construiască o reţea de internet.

♦ De asemenea, această evoluţie a reţelelor de cartier care a dus efectiv la dezvoltarea reţelei de internet la nivel de ţară şi la o calitate foarte bună în România a dezvoltat şi dorinţa de cunoaştere. Pentru că studenţii se duceau acasă şi povestea l apărinţi, la familie, la soţii şi automat lumea îşi dorea să afle şi să îşi dezvolte acele abilităţi.

♦ Noi în 1998 am avut de ales dintre CCNA şi CCNA, în prezent programul Academiei Cisco are aproape 30 de curicule individuale care acoperă cam toate elementele tehnologice, care la ora actuală sunt emergente. Mă refer la zona de cybersecurity, la cloud computing, internet of things.

♦ Am certitudinea că aceste tehnologii se dezvoltă mai repede decât le putem controla şi cred că fără noua generaţie de studenţi şi de elevi care să se implice activ în înţelegerea şi aprofundarea acestor tehnologii, o să fim luaţi puţin pe sus de tehnologie. Trebuie să învăţăm să folosim interconectarea tuturor elementelor şi entităţilor, adică oameni, maşini, senzori. Trebuie să înţelegem că puterea de calcul necesară acum este foarte mare şi trebuie distribuită în anumite centre de tip cloud computing, trebuie să înţelegem că toate aceste expuneri ale vieţii personale pe intrnet prezintă riscuri de securitate şi trebuie să înţelegem că trebuie să învăţăm cum să protejăm aceste informaţii, aceste reţele  de date care sunt foarte dezvoltate, dar nu sunt bine gestionate din acest punct de vedere.

♦ Vor dispărea anumite joburi şi vor apărea anumite tipuri de joburi, spre exemplu sunt din ce în ce mai puţini ingineri de reţea care tastează comenzi într-un router ca să îl configureze pentru a avea acces la internet.

♦ Sunt din ce în ce mai puţini care ansamblează pc-uri pentru că acum se folosesc mai mult tablete sau laptopuri, sunt din ce în ce mai puţini cei care scriu software pentru staţii de lucru independent, scriu software pentru reţele. Practic trebuie să ne pregătim pentru o nouă specie de ingineri, ingineri care sunt capabili să integreze hardware, software, reţele, securitate şi internet of things în acelaşi palmarez de cunoştinţe. Şi cred că Academia Cisco ne permit prin varietatea de programe  pe care le prezintă, fiecare îşi poate alege una sau mai multe direcţii de dezvoltare.

♦ Se vor dezvolta foarte mult zonele de securitate, internet of things şi cloud computing.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO