Business Hi-Tech

Experţii Karspersky trag un semnal de alarmă: Unul din trei atacuri ransomware vizează utilizatorii de business

Experţii Karspersky trag un semnal de alarmă: Unul din trei atacuri ransomware vizează utilizatorii de business

Autor: Laura Buciu

18.05.2020, 15:23 84

Unul din trei atacuri ransomware vizează utilizatorii de business, spun reprezentanţii Kaspersky, care, împreună cu INTERPOL recomandă copii de backup şi protecţie sporită împotriva atacurilor cibernetice.

Potrivit unui comunicat transmis, luni, de Kasperski, în mai 2017, cea mai mare epidemie de ransomware din istorie, WannaCry, a atins apogeul, iar trei ani mai târziu, aceasta, alături de alte ameninţări ransomware afectează în continuare oameni şi companii. Cercetările recente Kaspersky au relevat faptul că, în 2019, WannaCry şi-a menţinut poziţia în topul celor mai răspândite familii de ransomware, aproape o treime (30%) dintre cei vizaţi de ransomware fiind utilizatori corporativi.

„Anul acesta, Kaspersky şi INTERPOL îndeamnă organizaţiile să se gândească la efectuarea de copii de siguranţă a datelor lor şi să adopte protecţia relevantă, astfel încât să poată evita orice potenţial asediu ransomware şi o catastrofă similară cu WannaCry. Ransomware-ul a devenit o mare provocare pentru multe organizaţii. Chiar dacă nu este cea mai avansată ameninţare din punct de vedere tehnic, aceasta permite atacatorilor ciebrnetici să blocheze funcţionarea afacerilor şi să fure bani”, se arată în comunicat.

Compania de securitate cibernetică arată că în urma unui incident ransomware, organizaţiile pierdeau în medie 1,46 milioane de dolari în 2019; sumă în care erau incluse costurile pentru perioadele de oprire, amenzile şi prejudiciile reputaţionale.

Atacul WannaCry a devenit cel mai vizibil de acest gen, răspândindu-se cu ajutorul unei arme cibernetice avansate, EternalBlue, care atacă vulnerabilităţile din Windows.

„Putem spune că WannaCry a provocat o adevărată epidemie cibernetică la nivel mondial. Cu toate acestea, există puţine motive de resemnare, întrucât protecţia împotriva ransomeware-ului se poate face prin adoptarea unor măsuri de securitate fiabile. Kaspersky, împreună cu INTERPOL, încurajează organizaţiile să urmeze aceste practici de securitate şi să se asigure că au parte de protecţie fiabilă împotriva ransomeware-ului, mai ales că statisticile recente confirmă că ameninţarea este încă printre noi”, arată compania în comunicat.

Conform rezultatelor Kaspersky, un număr de 767.907 utilizatori au fost atacaţi de criptori în 2019 – aproape o treime dintre aceştia (30%) provenind din companii.

Dintre toate famiile de criptori, WannaCry a fost în continuare cea mai frecvent întâlnită – în 2019, a atacat 164.433 de utilizatori şi a reprezentat 21% din toate atacurile detectate.

În top, i-au urmat alte familii precum GandCrab (11%) şi Stop (4%). Primul este un cunoscut ransomware-as-a-service, dezvoltat de o echipă de criminali şi închiriat comunităţii infracţionale. Acesta s-a propagat ani de zile. Campania Stop ransomware este, de asemenea, o ameninţare bine-cunoscută răspândită prin software şi site-uri compromise, precum şi adware.

„De la izbucnirea WannaCry, atacatorii cibernetici şi-au diversificat vectorii de atac pentru a lansa atacuri ransomware. Focusul şi atacurile lor au devenit mai direcţionate şi s-au mutat către companii, organizaţii guvernamentale şi de asistenţă medicală, unde informaţiile sunt critice, astfel încât să poată să solicite recompense mai mari. Spitalele au fost cele mai vulnerabile pe fondul pandemiei COVID-19, întrucât cei atacaţi şi-au pierdut accesul la echipamentele medicale critice şi totodată la informaţiile despre pacienţi. INTERPOL Global Cybercrime Programme a sprijinit acele organizaţii victime să se redreseze în urma atacurilor şi să prevină alte daune. Acum, lucrăm îndeaproape cu ţările membre şi cu partenerii noştri din mediul privat, inclusiv Kaspersky, pentru a sensibiliza publicul cu privire la atenuarea şi prevenirea atacurilor cibernetice, printr-o campanie globală de conştientizare derulată în luna mai 2020. Campania, care încurajează publicul să pătreze o igienă cibernetică bună, #WashYourCyberHands se concentrează pe ransomware”, spune Craig Jones, Director, INTERPOL Cybercrime Directorate.

„Epidemia WannaCry, care făcut companiile să piardă milioane de dolari din cauza perioadei de oprire sau a costurilor legate de daunele reputaţionale, a demonstrat ce se poate întâmpla dacă ransomware-ul se propagă pe o scară atât de largă. Ameninţarea rămâne relevantă astăzi, întrucât există utilizatori care încă nu ştiu prea multe despre ea şi pot deveni victime. Vestea bună este că abordarea corectă de securitate şi măsurile relevante pot face ransomeware-ul o ameninţare non-critică”, spune Sergey Martsynkyan, Head of B2B Product Marketing, Kaspersky.

AFACERI DE LA ZERO