Business Hi-Tech

Cum explică Telekom România rezultatul surpriză al auditului făcut de nemţii de la P3, potrivit căruia au o reţea de net mobil peste cea a Orange şi Vodafone: este rezultatul investiţiilor din ultimul an

Autor: Adrian Seceleanu

19.10.2017, 15:34 37958

Rezultatul surpriză al unui audit al reţelelor de telefonie mobilă din România realizat de compania germană P3 în luna august, conform căruia cel mai bun scor pentru serviciile de internet mobil a fost obţinut de Telekom România şi nu de liderii pieţei Orange şi Vodafone este determinat de investiţiile făcute de grup în ultimul an de zile, a explicat la ZF Live Ovidiu Ghiman, director comercial pe segment business al Telekom România.

Rezultatul auditului P3 “este rezultatul investiţiilor din ultimul an în reţelele noastre de comunicaţii mobile. (…) Am instalat peste 1.100 de antene noi în acest an”, a declarat el.

Conform certificatului emis de P3 Telekom România a obţinut pentru serviciile de date un scor de 508 puncte dintr-un maxim posibil de 600, în timp ce restul operatorilor, al căror nume nu este menţionat explicit în raport, au obţinut un scor de 494, 483 respectiv 363 de puncte.

Rezultatul este o supriză în condiţiile în care până la finele anului 2015, în mandatul de CEO al germanului Nikolai Beckers, Telekom România a redus investiţiile în reţeaua mobilă şi în special în tehnologia 4G, adâncind astfel decalajul tradiţional existent în raport cu Orange şi Vodafone. Datele P3 arată practic o ascensiune a reţelei de date a Telekom, pe ruta testată de P3 cel puţin, la nivelul Orange şi Vodafone - diferenţa între cele trei reţele la nivel de punctaj fiind una redusă. Raportul P3 nu arată care este rezultatul Orange, Vodafone şi Digi Mobil însă este uşor de intuit că Digi Mobil, ultimul intrat pe piaţă, are încă rezultate mai slabe.

Telekom România a reînceput să investească puternic în reţeaua 4G după ce la Bucureşti a venit un nou CEO - Miroslav Majoros - care a considerat opţiunile lui Beckers - reducerea investiţiilor în 4G şi semnarea unui acord cu Orange pentru acces la reţeaua 4G a “francezilor” o eroare de strategie. Ovidiu Ghiman a susţinut că reţeaua Telekom este de acum şi una gata să treacă uşor la viitoarea tehnologie 5G. “Dacă ne uităm puţin mai general, vorbim de două lucruri: de preocuparea noastră, în general, pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor şi pentru îmbunătăţirea experienţei clientului, şi în economia digitală vorbim de multe aplicaţii de business care au nevoie de suportul de reţea. Parametrii de calitate ai reţelelor sunt din ce în ce mai importanţi în modul în care aceste aplicaţii sunt implementate şi sunt utilizate, şi de aici focusul nostru pentru investiţii în reţea, şi pentru calitatea parametrilor de reţea. Vom continua aceste eforturi investiţionale, credem că reţeaua este un <<enabler>>, credem că rezultatul acesta este unul de natură să dea încredere pieţei că angajamentul nostru de a îmbunătăţi experienţa clientului este unul continuu şi sperăm să fim acolo şi în anii următori.

Aş mai menţiona un lucru: suntem singura reţeaua mobilă care este <<5G ready>>, pentru că există componente de tehnologie 5G şi practic migrarea către 5G poate fi foarte simplă şi naturală. Ne bucurăm că ăsta este rezultatul. Sperăm să putem capitaliza pe încrederea clienţilor noştri şi aceasta să se traducă în câţi mai mulţi clienţi persoane fizice şi companii din România care să aibă încredere să folosească nu doar serviciile noastre dar şi soluţiile  IT”, a spus Ghiman la ZF Live.

Vedeţi AICI certificatul Telekom

Grupul de comunicaţii fixe şi mobile a transmis de altfel un comunicat de presă despre rezultatele auditului P3. “Certificatul demonstrează performanţa bună a reţelei de date mobile a Telekom Romania în ceea ce priveşte o serie de indicatori cheie care previzionează o experienţă superioară a clienţilor în utilizarea serviciilor de date de la Telekom. Astfel Telekom Romania a obţinut cea mai bună performanţă pentru conţinutul video de pe YouTube (agregat municipii, oraşe şi drumuri de legătură), prin cel mai scurt timp, în medie, de afişare a conţinutului video pe ecranul utilizatorului. În prezent, reţeaua 4G a Telekom Romania acoperă 98% din populaţia urbană şi 83% din întreaga populaţie (urbană şi rurală). În plus, clienţii Telekom care nu se află în zone cu acoperire 4G se pot bucura de experienţa 4G datorită conexiunii avansate ce foloseşte tehnologia 3G HSDPA, care permite viteze de până la 43,2 Mbps”, conform datelor comunicate de companie.

 

O informaţie de context uitată: numărul de clienţi

Certificatul emis de P3 dar şi comunicatul Telekom România nu menţionează însă o informaţie de context cheie pentru scorul reţelelor de date mobile: numărul de clienţi. Reţeaua mobilă a Telekom România înregistra la finele celui de-al doilea trimestru mai puţin de 5 milioane de clienţi (cartele sim), adică o  jumătate din numărul de clienţi al Orange (care avea 9,64 milioane de clienţi la finele aceleiaşi perioade) şi cu mult mai puţini utilizatori decât Vodafone (care avea 8,87 milioane de clienţi pentru serviciile mobile). Telekom a pierdut teren puternic pe telefonie mobilă în ultimii ani inclusiv pe fondul investiţiilor mai mici în reţea, numărul de utilizatori care au renunţat la serviciile operatorului ridicându-se la aproape 1 milion în perioada decembrie 2015 - iunie 2017. Numărul de utilizatori din reţea influenţează în mod direct performanţa serviciilor de date mobile.

 

Evaluarea serviciilor de voce: Orange şi Vodafone conduc, Digi se apropie de Telekom care e la mare distanţă de lideri

Datele din certificatul emis de P3 mai arată şi că reţeaua Telekom păstrează o performanţă semnificativ mai slabă pentru serviciile de voce în raport cu liderii pieţei, grupul obţinând un scor de 243 de puncte din 400 posibile, în ce alţi doi operatori (liderii pieţei) au avut scoruri de 302, respectiv 312 puncte. Un al treilea operator (probabil Digi) a avut un scor de 214 puncte. Telekom nu a făcut referire la acest rezultat în comunicatul de presă.

Campania de testare s-a derulat între 11 şi 31 august 2017 pe un eşantion reprezentativ la nivel national şi a acoperit toate tipologiile geografice şi administrative reprezentative precum oraşe mari (inclusiv Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca, Iaşi, Constanţa, Suceava, Brăila, Tulcea), oraşe medii şi mici (precum Aiud, Turda, Paşcani, Vaslui, Cernavodă, Tecuci, Sebeş, Dej şi multe altele), precum şi pe drumurile de legătură dintre acestea, selectate de P3 communications în acest scop.

 

Alte teste, alte rezultate: Vodafone e numărul unu pe date conform Ookla, Orange e numărul unu conform netograf

Însă fiecare dintre cei mai mari trei operatori de telefonie mobilă de pe piaţa locală poate revendica titlul de cea mai bună reţea de internet mobil din România, în condiţiile în care fiecare dintre companii poate pune pe masă teste care să arată acest lucru.

Vodafone, numărul doi de pe piaţa locală de telefonie mobilă, a anunţat recent că are “cea mai rapidă reţea de comunicaţii de date mobile din ţară, potrivit testelor efectuate de utilizatorii de comunicaţii de date mobile din România în trimestrul trei al anului 2017 cu ajutorul Speedtest by Ookla, cea mai populară aplicaţie de testare şi analizare a vitezei de internet din lume. Rezultatele a peste 250.000 de teste din perioada iulie-septembrie 2017 efectuate de utilizatori pe conexiuni 4G arată că reţeaua Vodafone România oferă cele mai mari viteze medii de descărcare a datelor mobile, cele mai mari viteze medii de încărcare a datelor mobile precum şi cea mai mică latenţă de transmisie a datelor mobile.”

Pe de altă parte, şi Orange, compania cu cele mai mari venituri şi cel mai mare număr de clienţi de pe piaţa locală de telefonie mobilă, ar putea aduce în prim plan rezultatele testelor făcute de utilizatori pe platforma Netograf a Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), potrivit cărea în primul semestru din acest an reţeaua locală a grupului francez a asigurat cea mai mare de descărcare a datelor de pe piaţă - dar şi certificări obţinute anterior, de la alte companii de audit.

Orange România, cel mai mare operator de telefonie mobilă de pe piaţa locală, parte a grupului telecom francez cu acelaşi nume, a obţinut în acest an şi o certificare de performanţă pentru reţeaua operată din partea auditorului Systemics-PAB. Acesta din urmă a desfăşurat în perioada mai-iunie 2017 o campanie de măsurare a performanţelor reţelelor mobile în România, rezultatele acesteia plasând reţeaua Orange România pe primul loc în ceea ce priveşte accesibilitatea şi disponibilitatea serviciilor de voce, cât şi datorită vitezei de date mobile oferită. Studiul a fost realizat în 22 de mari oraşe la nivel naţional, precum şi pe drumurile de legătură, pentru a oferi rezultate concludente.

Certificarea oferită de Systemics arata că reţeaua Orange oferă cel mai rapid timp de conectare a apelurilor de voce. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, timpul de conectare a apelului a scăzut cu 26%. În ceea ce priveşte datele mobile, clienţii pot descărca un fişier de 1GB în 2 minute şi 24 de secunde. Pe lângă certificarea oferită de Systemics, în decembrie 2016 compania a primit, pentru al treilea an consecutiv, din partea auditorului independent LCC International certificarea pentru cea mai bună reţea din România, atât pentru serviciile de internet mobil, cât şi pentru cele de voce, inclusiv apelurile 4G.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO