Business Hi-Tech

Facebook lansează astăzi "Instant Articles", proiectul care i-a pus pe gânduri pe cei mai mulţi publisheri din lume

Facebook lansează astăzi "Instant Articles", proiectul...

Autor: Madalina Cerban

13.05.2015, 12:47 511

Începerea efectivă a testelor pentru acest proiect vine după luni de negocieri purtate între acest gigant de internet şi companii importante de media, care îşi doresc să beneficieze de pe urma audienţei foarte mari a Facebook, însă se şi tem că vor contribui astfel la creşterea puterii acestei platforme online de socializare, potrivit unui material publicat miercuri pe site-ul cotidianului american The New York Times.

În cadrul acestui proiect, Facebook colaborează cu nouă companii mari de media: cinci americane (The New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC News şi The Atlantic) şi patru europene (The Guardian, BBC News, Spiegel şi Bild).

Aceste nouă companii au fost de acord să colaboreze cu Facebook, în ciuda îngrijorărilor pe care le au privind faptul că acest proiect le-ar putea afecta propriul lor business.

Programul, intitulat "Instant Articles", va începe cu câteva articole, dar este de aşteptat să se extindă rapid. Utilizatorii de iPhone vor putea să vadă prin acest program un set special de materiale, între care înregistrări video şi fotografii realizate de companiile media care s-au alăturat proiectului. Cel mai important lucru pentru utilizatorii de telefoane inteligente este acela că aceste aşa-numite materiale instant se vor încărca mult mai rapid, de până la 10 ori mai rapid decât atunci când utilizatorii de Facebook sunt obligaţi să dea click pe un link pentru accesarea articolelor într-un alt site.

Cele nouă companii de media pot totodată să vândă sau să plaseze reclame direct în aceste articole şi să păstreze toate veniturile obţinute în acest fel. De asemenea, aceste companii pot să permită Facebook să vândă publicitatea pentru aceste materiale, iar reţeaua de socializare va primi 30% din încasări.

În plus, Facebook permite acestor companii de ştiri să colecteze informaţii despre persoanele care citesc articolele şi materialele instant publicate de acestea.

Pentru companii de media, acest proiect al Facebook este cea mai nouă iniţiativă dintr-o campanie de atragere de noi venituri. Această reţea de socializare, care are peste 1,4 miliarde de utilizatori activi în fiecare lună, la nivel internaţional, atrage atenţia utilizatorilor de dispozitive mobile - şi determină mai multe vizite pe site-urile de ştiri - decât orice alt serviciu online similar.

Conţinutul video a devenit din ce în ce mai popular printre utilizatorii Facebook şi agenţiile de publicitate care utilizează platforma, după cum relata The New York Times în luna martie.

La rândul lor, instituţiile media doresc ca utilizatorii să beneficieze de o experienţă cât mai bună pe site-urile lor. În timp ce BuzzFeed are o politică făţişă de distribuire a conţinutului său în afara propriului site, The New York Times foloseşte un model de business ce implică plata unui abonament, care constituie o sursă de creştere a veniturilor companiei. Publicaţia a trebuit să cântărească bine beneficiile de a ajunge la utilizatorii de Facebook - şi a obţine veniturile din publicitate ce vin odată cu aceştia - şi ideea de a oferi la liber conţinutul său şi a pierde vizitele pe propriul site din partea utilizatorilor care vor rămâne să citească articolele pe Facebook.

De la lansare, Facebook nu a a împărţit niciodată veniturile din publicitate cu editorii de conţinut. În esenţă, poziţia companiei a fost "puneţi-vă conţinutul pe Facebook şi noi vă vom trimite trafic". Dar, în ultima perioadă, Facebook a început să experimenteze mai multe opţiuni de împărţire a veniturilor din publicitate. În luna decembrie, platforma a început să difuzeze, în Statele Unite ale Americii, clipuri video din NFL (Liga naţională de fotbal), sponsorizate de compania de telecomunicaţii Verizon. Operatorul mobil a plătit pentru ca respectivele clipuri video să fie livrate în fluxul de ştiri (newsfeed) al utilizatorilor, videoclipurile încheindu-se cu o reclamă. NFL şi Facebook au împărţit veniturile generate astfel.

Noua propunere a Facebook aduce cu sine un alt risc pentru companiile de media: pierderea de informaţii valoroase despre membrii publicului lor. Când cititorii dau click pe un link, o serie de unelte de urmărire (precum cele intitulate cookies, n.r.) permit site-ului care găzduieşte articolul colectarea de informaţii despre cine sunt cititorii, cât de des vizitează site-ul respectiv şi pe ce alte site-uri au navigat pe internet.

Aceste date ar putea acum să ajungă la Facebook, care, precum multe alte companii, le foloseşte pentru a ţinti şi urmări utilizatorii mai eficient pentru vânzătorii de publicitate (lucru care a fost foarte criticat din cauza politicilor de confidenţialitate ale platformei). Deocamdată nu există informaţii referitor la cât de multe astfel de date este dispusă platforma Facebook să împartă cu colaboratorii.

Iar dacă Facebook trece de faza experimentală şi transformă excepţia în regulă când vine vorba de găzduirea conţinutului direct pe platformă, cei care nu vor participa la acest program ar putea pierde o parte semnificativă din traficul web generat, un factor care i-a pus pe gânduri pe mulţi publisheri. Articolele lor s-ar putea încărca mai greu în browsere, iar în timp cititorii ar putea ajunge să evite acele site-uri.

Pe termen lung, toţi editorii vor fi probabil obligaţi să permită publicarea mai uşoară a conţinutului lor în afara propriilor site-uri, potrivit lui Alan D. Mutter, un consultant media care are un blog intitulat Reflections of a Newsosaur.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO