Business Hi-Tech

Fierbere pe piaţa de distribuţie IT&C după blocajul de la Scop Computers şi RHS

Fierbere pe piaţa de distribuţie IT&C după blocajul de la Scop Computers şi RHS

Autor: Adrian Seceleanu

25.04.2012, 11:18 5580

Reacţiile pe piaţă la această situaţie sunt împărţite - de la temeri privind instituirea unui "monopol" al Network One Distribution (fostul Asesoft Distribution) până la declaraţii că problemele celor doi jucători nu afectează cu nimic situaţia de pe piaţă.

Agitaţia de pe piaţă a pornit luna trecută, când nume grele de pe piaţa IT&C - printre care Acer, Asus, Bitdefender, Epson, HP, Microsoft sau Toshiba, dar şi reselleri şi retaileri locali precum cel.ro - s-au trezit că RHS şi Scop Computers - distribuitori cu un rulaj anual cumulat de 150 de milioane de euro - au conturile blocate şi nu mai pot face business. Motivul? O anchetă a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) într-un dosar de suspiciune de fraudă prin neplata TVA, în care sunt implicaţi RHS, Scop, Romsoft şi o firmă "fantomă", potrivit Fiscului.

Care a fost impactul blocajului de la cele două firme de distribuţie? Dan Ostahie, preşedintele Altex, afirmă că activitatea lanţului de magazine nu este afectată. "Situaţia RHS Company / Scop Computers nu a afectat în niciun fel business-ul Altex", spus Ostahie.

Giganţii HP şi Microsoft au comentat, pe de altă parte, sec şi diplomatic situaţia, arătând însă că monitorizează atent ce se întâmplă pe piaţă.

"HP România urmăreşte constant evoluţia pieţei locale şi colaborează cu toţi distribuitorii şi partenerii săi HP Preferred Partner şi HP Gold Partner pentru a ne asigura că niciun client HP nu este afectat de procedurile de insolvenţă admise pentru companiile Scop Computers şi RHS", au spus pentru ZF reprezentanţi ai HP România.

"Continuăm să oferim soluţii IT clienţilor noştri împreună cu cei 4000 de parteneri comerciali din România, folosind atât sisteme de distribuţie tradiţionale, cât şi noi modele de livrare bazate pe cloud", a spus Mihai Iordache, director pentru soluţii şi parteneri pentru companiile mici şi mijlocii, Microsoft România.

"Bineînţeles că neaşteptatele probleme apărute la doi dintre cei mai mari distribuitori din România, care sunt şi distribuitori Lenovo, au avut un impact negativ de moment şi pe termen scurt. De moment, pentru că mărfurile comandate de către cele două firme a trebuit redirecţionate către alţi distribuitori", a spus pentru ZF Aurel Neţin, director general al Lenovo România, Bulgaria şi Republica Moldova - unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de PC-uri.

Vânzările au fost afectate de problemele RHS şi Scop, spune direct Tiberiu Pop, CEO şi proprietar al retailerului cel.ro, cu afaceri de 14 mil. euro anul trecut.

"Ca magazin online, 90% din produsele vândute sunt direct din stocul furnizorilor, deci în momentul în care aceşti furnizori nu ne mai pot da acces la produse pentru noi nu este deloc plăcut. Iar dacă punem în calcul că RHS şi Scop sunt principalii noştri furnizori, situaţia devine cu atât mai neplăcută. Ca şi consecinţă directă, vânzările noastre au avut de suferit", a spus Pop.

Nu am avut probleme, dar acest lucru s-a întâmplat pentru că avem patru furnizori, spune Bogdan Iftemie, directorul de vânzări al Acer România.

"Piaţa IT este într-adevăr influenţată de situaţia celor doi jucători. Aşteptăm deciziile oficiale pentru a stabili direcţiile viitoare", declară şi Dragoş Salamac, Team Leader BenQ pentru România.

A revenit acum situaţia la normal? "Din punctul de vedere al Lenovo, toate mărfurile care erau în tranzit au fost acceptate de către ceilalţi distribuitori Lenovo şi am pus în aplicare planul de business pe acest trimestru", afirmă Aurel Neţin, director general al Lenovo România, Bulgaria şi Republica Moldova. Din declaraţiile tranmise de HP şi Microsoft sau Altex rezultă, de asemenea, faptul că pentru unele companii situaţia ar fi revenit la normal.

Nu şi pentru cel.ro, spune Tiberiu Pop. "Încă nu (a revenit situaţia la normal - n.red.). Cu toate că insolvenţa RHS a fost pronunţată acum 3 săptămâni încă nu au sosit primele importuri, iar în cazul Scop cu siguranţă va mai dura încă o lună până când lucrurile vor intra în normal, insolvenţa fiind pronunţată de abia acum câteva zile".

Dacă Scop şi RHS, prin depozitele cărora trecea într-un an marfă de aproximativ 150 de milioane de euro, au probleme în a-şi desfăşura activitatea, ce pot face producătorii pentru a se asigura că mărfurile ajung la reselleri, parteneri, retaileri şi ce pot face magazinele ca să nu rămână fără marfă? Cine câştigă businessul pierdut de Scop şi RHS şi cum va arăta piaţa în noua configuraţie?

Având mai mulţi distribuitori pe lângă Scop Computers, pentru Acer problema nu este una stringentă. "Micro Components, Elkotech şi Skin au capacitatea să acopere piaţa din România", afirmă Bogdan Iftemie.

"Discuţiile referitoare la parteneriate noi sau chiar închiderea unor parteneriate existente reprezintă un subiect fierbinte aflat în permanenţă actualitate. Este absolut normal ca Lenovo, producătorul numărul 2 în lume, un vendor recunoscut pentru calitatea produselor şi serviciilor sale, să lucreze cu partenerii cei mai potriviţi, la un moment dat", afirmă Aurel Neţin.

Situaţia nu este simplă însă pentru toţi jucătorii de pe piaţă. "Din păcate nu avem cu ce alti furnizori să începem noi colaborări pentru că la momentul în care RHS şi Scop au avut conturile blocate deja colaboram cu toţi furnizorii importanţi din ţară. Singura variantă pe care am putut să o luăm în calcul este să importăm direct, lucru care îl vom face dacă situaţia nu va intra în normal", spune Tiberiu Pop de la cel.ro.

Dincolo de aceste declaraţii - dintre care unele trebuie citite mai ales printre rânduri, ceea ce se întâmplă din martie pe piaţa locală de distribuţie - pe care se rulează anual câteva sute de milioane de euro - este monitorizat cu mare atenţie şi chiar îngrijorare de multe companii din zona IT.

Pentru marile multinaţionale - unele dintre ele cel puţin - blocajul şi semnele de întrebare legate de Scop şi RHS - cei mai mari concurenţi ai NOD, este o problemă pentru că poate duce la un transfer de putere de negociere în mâinile liderului. De ce? RHS şi Scop aveau o acoperire puternică a teritoriului, spre exemplu. În cât timp pot face acest lucru jucătorii mai mici? Nu se va duce vrând nevrând businessul pierdut de RHS şi Scop către NOD (Asesoft) pur şi simplu pentru că firma a crescut puternic şi-a construit reţeaua în ultimii ani şi astfel poate livra serviciile de care au nevoie producătorii într-un timp scurt? Dacă mărim businessul cu NOD, nu îi ajut să crească atât de mult încât ulterior ei vor veni la mine să mă preseze să ceară condiţii foarte bune de livrare, preţuri mai mici decât aş vrea să le ofer? Sunt întrebări care circulă pe piaţă, mai ales în contextul în care unele companii se gândesc şi la eMag şi Flanco (companii care au acţionar majoritar comun cu NOD) atunci când măsoară puterea fostului Asesoft Distribution.

Anul trecut NOD (Asesoft Distribution) estima afaceri de 165 mil. euro dar în realitate acestea au ajuns la 200 mil. euro. În 2010, ultimul an pentru care există date pentru toţi jucătorii mari, Asesoft a avut rulaj de 139 mil. euro, Omnilogic - 123 mil. euro, iar RHS şi Scop Computers fiecare câte 76 mil. euro. Omnilogic a făcut însă câteva zeci de milioane de euro doar din câteva contracte guvernamentale, multe legate de un proiect telecom. Cel mai apropiat jucător după RHS şi Scop avea afaceri de 41 mil. euro în 2010, o distanţă de 30 mil. euro. Nu e de mirare că pe piaţă întrebarea este ce se întâmplă cu afacerile potenţial pierdute de RHS şi Scop: se vor duce acestea la liderul cu business de 200 mil. euro sau la cei mici cu rulaj de la 40 mil. euro în jos.

Se conturează la orizont o polarizare a pieţei şi o creştere a puterii de negociere a NOD pe piaţa de distribuţie? Întrebarea s-a dovedit a fi prea "tare" pentru HP, Microsoft, Altex sau BenQ, care nu au dorit să comenteze sau au lăsat să se înţeleagă printre rânduri ce "sentimente" au.

"Părerea noastră este că ţine de abilitatea fiecărui vendor de a găsi partenerii potriviţi în promovarea produselor lor pe piaţa românească", a răspuns întrebării ZF Aurel Neţin, de la Lenovo.

"Evident că pe termen scurt va fi o polarizare, generată de poziţia NOD, dar în mare măsură şi de apatia celorlaţi jucători care nu sunt în stare să concureze agresiv", răspuns Bogdan Iftemie, Bogdan Iftemie, directorul de vânzări al Acer România.

Pentru Tiberiu Pop, CEO şi proprietar al retailerului cel.ro, cu afaceri de 14 mil. euro anul trecut, - care nu are în spate o multinaţională şi nici un stufos departament juridic care să-i judece fiecare declaraţie, situaţia este descrisă astfel: "Situaţia actuală nu este o bucurie pentru nici un jucător din piaţă, cu excepţia eMag / Asesoft şi tinde foarte mult către un monopol, lucru care nu are cum să ducă decât la creşterea preţurilor şi la scăderea serviciilor primite de clienţi . (…). RHS şi Scop sunt principalii furnizorii pentru magazinele online, nu doar pentru noi, iar problemele lor afectează direct tot acest business, mai puţin pe eMag care nu lucrează cu aceşti furnizori", a declarat Tiberiu Pop.

De cealaltă parte, Răzvan Ziemba - directorul general al NOD, aminteşte că firma pe care o conduce nu era lider de piaţă acum câţiva ani şi că drumul spre fotoliul de lider a fost unul greu. Într-adevăr, în ultimii ani fotoliul de lider al pieţei a fost fost ocupat şi de Tornado Sistems (care a dispărut din zona de distribuţie), şi de Omnilogic sau Scop Computers.

Nu am făcut noi ancheta de la RHS şi Scop, şi nu suntem noi cei care sunt suspectaţi de fraude; care e problema că suntem numărul unu? - pare a spune Răzvan Ziemba. Întrebat de ZF dacă NOD a fost afectat de problemele Scop şi RHS sau dacă NOD se aşteaptă să câştige cotă de piaţă şi venituri în acest context, şeful NOD a oferit un răspuns diplomatic. "Nu mă pot pronunţa referitor la ilegalitatea acţiunilor comise de cei doi distribuitori, Scop şi RHS. Instanţa va decide după finalizarea investigaţiilor. Ce pot spune este că în ultimii 3 ani am participat la un maraton în care noi alergăm cu o bilă de picior iar concurenţii mergeau cu bicicleta. Şi aşa, noi ne-am văzut de treaba noastră şi ne-am depăşit obiectivele legate de cifră de afaceri şi profit, păstrând în acelaşi timp un standard ridicat al serviciilor precum şi angajaţii motivaţi. Suntem de câţiva ani cel mai mare distribuitor şi vrem să ne păstrăm această poziţie".

Creşte deci businessul NOD în acest an mai tare decât estimările iniţiale de 10%, la 220 mil. euro? "Principalul meu obiectiv anul acesta este consolidarea relaţiilor pe care le avem cu partenerii tradiţionali, atât la clienţi cât şi la furnizori. Dacă apar noi oportunităţi de dezvoltare, cu siguranţă vom acţiona cum am făcut şi până acum. Suntem pregătiţi din punctul de vedere al finanţării: avem relaţii excelente cu băncile, iar compania este foarte bine finanţată".

Deci cine va creşte pe piaţa de distribuţie? " Mă aştept că distribuitorii mai mici din piaţă să crească şi este normal acest lucru. Nu mă pot pronunţa ce se va întâmpla cu cele două companii, ce se va întâmplă după insolvenţă dacă se vor lichida sau se vor reorganiza, însă insolvenţa scade mult din capacitatea unei companii de a livra ceea ce-şi propune şi promite", a declarat Ziemba.

În dosarul în care ANAF face verificări sunt implicate companiile Scop Computers, RHS Company şi Romsoft. Firmele sunt suspectate că au achiziţionat prin intermediul Star Soft şi Nord Star Soft servicii de furnizare de date, prelucrare de informaţii pentru monitorizarea GPS a autovechiculelor în sumă de 550 milioane de lei (130 mil. euro) de la o firmă "fantomă", Twin Impex SRL. TVA aferentă acestor facturi şi dedusă fiscal este de 97 mil. lei. Scop şi RHS şi-au reluat activitatea intrând în insolvenţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO