Business Hi-Tech

Fostul şef al Connex: Nu e neapărat necesar ca marii operatori telecom să fuzioneze

Fostul şef al Connex: Nu e neapărat necesar ca marii operatori telecom să fuzioneze

Autor: Adrian Stefan Seceleanu

10.11.2011, 00:06 1168

Evoluţia actuală a industriei telecom nu va împinge, în mod obligatoriu, marii operatori de comunicaţii care activează pe piaţa din România spre achi­ziţii sau fuziuni, însă operatorii care nu oferă servicii decât în anumite zone geografice îşi vor vedea, acut, pusă sub semnul întrebării viabilitatea economică, spune într-un interviu pentru ZF Ted Lattimore, fost preşedinte al operatorului de telefonie mobilă Connex, care a fost preluat în anul 2005 de gigantul Vodafone.

El a răspuns unor întrebări ale ZF în contextul în care va fi prezent în România în data de 17 noiembrie ca speaker la o conferinţă de business organizată de compania locală Expomedia.

"Ceea ce nu s-a schimbat în industria telecom este nevoia de a avea o acoperire geografică cât mai mare - aici companiile din telecom pot lucra pentru o extindere a acoperirii şi a capacităţii reţelelor. Nu consider că această direcţie înseamnă în mod automat că o consolidare a pieţei între jucătorii mari este necesară; dar probabil va exercita o presiune puternică pe viabilitatea jucătorilor care acţionează doar în teritorii restrânse", a răs­puns Lattimore când a fost întrebat de ZF dacă estimează că marile grupuri Deut­sche Telekom (Germania), France Telecom (Franţa) şi Vodafone (Marea Britanie) ar putea lua decizia de a-şi consolida operaţiunile din România.

Orange, Romtelecom şi Cosmote, care sunt controlate indirect de grupul Deutsche Telekom prin grecii de la OTE, şi Vodafone sunt cei mai mari jucători de pe piaţa telecom din România, care a avut anul trecut o valoare de 3,6 mld. euro - potrivit datelor de la autoritatea de reglementare în comunicaţii (ANCOM).

Integrarea ofertelor de voce cu cele de internet se va accelera, iar graniţele dintre aplicaţiile de business şi cele personale vor deveni din ce în ce mai fragile, estimează fostul şef al Connex.

"Părerea mea este că telefonia şi serviciile de date vor continua să fie livrate la pachet - cu o cadenţă mult mai mare - iar aplicaţiile vor deveni şi mai accesibile şi adaptabile fiecărui utilizator. Sunt de acord cu observatorii acestei industrii, care cred că preferinţele individuale pentru aplicaţii, servicii şi aparate vor dicta schimbările şi modificările de pe platformele de business. Angajatorului îi va fi dificil să restricţioneze accesul angajatului la anumite aplicaţii şi să le diferenţieze pe cele de business de

cele personale. Este o perioadă în care companiile mici ar trebui să profite şi să se axeze pe diverse aplicaţii", a adăugat Lattimore.

Canadian de origine, Lattimore avea deja 14 ani experienţă în telecom când a venit în România pentru a prelua conducerea MobiFon - un startup în telefonia mobilă din România, lansat în 1997, care avea aproximativ un milion de clienţi în anul 2000.

În mandatul lui Lattimore compania şi-a mărit de cinci ori baza de clienţi şi şi-a îmbunătăţit performanţele financiare.

"Când am ajuns la Connex în februarie 2000, m-am întâlnit cu echipa de conducere şi am comunicat două puncte cheie: «Am lucrat în industria de comunicaţii mobile timp de 14 ani (la acea vreme), ca urmare este puţin probabil că veţi găsi probleme cu care să nu mă fi întâlnit deja la un moment dat în experienţa mea; şi nu ştiu nimic despre modul în care se face business în România. Ca urmare avem nevoie să ne ajutăm reciproc.» Am fost imediat primit în comunitatea lor şi m-am putut simţi repede «ca acasă» şi util", şi-a amintit Lattimore. "În Connex am aplicat o strategie în care ne-am concentrat pe: viziune şi focus, managementul proceselor de business, comunicare, asumarea riscului, delegare, follow-up şi evaluare - acestea sunt aptitudini şi procese ce pot fi transmise, predate şi învăţate, iar apoi aplicate în orice business şi, de fapt, în aproape orice dinamică de grup. Este de menţionat de asemenea că în perioada în care aceste practici au fost introduse în activitatea angajaţilor Connex, cei mai mulţi erau tineri şi la începutul carierei lor".

În ce priveşte momentul achiziţiei Connex de către Vodafone, una dintre cele mai mari tranzacţii din istoria României, Lattimore afirmă că operatorul se afla deja într-un stadiu de dezvoltare în care avea nevoie de un partener internaţional pentru a continua expansiunea. Tranzacţia a avut o valoare totală de peste 2,5 mld. euro şi a inclus şi achiziţia operatorului ceh Oskar Mobil.

"Ceea ce am anticipat eu a fost că la cât de mare şi de succes era Connex în acel moment, ar fi fost foarte dificil să continuăm să ne menţinem în poziţia de leader naţional. Aveam nevoie de alianţe în afară României. Au existat mai multe variante de abordare, însă aveam deja o relaţie de succes şi de lungă durată cu Vodafone, de aceea am avut încredere că această poate fi extinsă, iar Vodafone avea o personalitate corporatista similară cu a Connex. Din fericire şi ei au văzut lucrurile la fel. În orice negociere de afaceri în care sunt implicaţi parteneri de valoarea Connex şi Vodafone există momente de tensiune; dar ambele părţi au văzut partea bună ce rezulta din asocierea lor, astfel încât nu a existat niciodată un moment în care să se banuiască faptul că ne-am putea îndrepta către un eşec".