Business Hi-Tech

Furnizorii de servicii TV: Ar fi bine ca LPF să vândă drepturile TV fără intermediari

Furnizorii de servicii TV: Ar fi bine ca LPF să vândă...

Autor: Adrian Seceleanu

18.06.2015, 19:54 194

Liga Profesionistă de Fotbal (LPF) ar trebui să găsească o variantă prin care să vândă drepturile de difuzare pentru meciurile din Liga 1 direct către furnizorii de servicii TV de pe piaţa locală - singurii care sunt în mod realist interesaţi şi gata să plătească pentru acest conţinut, şi să elimine din “circuit” intermediarii, care “reduc” sumele care ajung într-un final la cluburi, au comentat pentru ZF surse apropiate companiilor de cablu scandalul recent dintre deţinătorul actual al drepturilor TV - compania Intel Sky Broadcast cu sediul în Malta şi LPF.

“Este nerealist ca LPF să se aştepte ca nişte companii din străinătate să vină să ofere nişte sume extraordinare pentru acest conţinut. Până la urmă, orice companie ar veni să cumpere drepturile, tot la furnizorii de servicii de televiziune din România va ajunge, pentru că nu există un alt cumpărător. Iar acel cumpărător trebuie să ajungă la o înţelegere cu toţi jucătorii mari, pentru că orice jucător mare care refuză să achiziţioneze conţinutul poate pune în pericol întregul business case”, comentează o sursă din industria locală de cablu.

Compania Intel Sky Broadcast (ISB) din Malta, deţinătoarea drepturilor TV pentru Liga I, a cerut, la 26 mai, în cadrul Adunării Generale a Ligii Profesioniste de Fotbal, diminuarea valorii contractului pentru transmiterea meciurilor din primul eşalon, în sezonul viitor. ISB a propus reducerea cu aproximativ 6 milioane de euro a sumei pe care o are de plătit anual către grupările din Liga I, fiind dispusă să achite numai 21,5 milioane de euro pentru sezonul 2015/2016. AGA LPF a respins, ulterior, propunerea ISB, însă în contextul în care furnizorii de servicii TV au informat cluburile că sunt dispuse să preia conţinutul în locul ISB la un preţ asemănător dacă înţelegerea este ruptă, dar şi că îşi respectă înţelegerea existentă cu ISB şi că vor plăti sumele agreate iniţial.

Furnizorii de servicii TV au plătit marţi către ISB sumele datorate, iar miercuri ISB a plătit la rândul său banii către LPF.
ISB a plătit cele 13,75 mil. euro promise iniţial pentru că operatorii TV s-au implicat în discuţii, afirmă o altă sursă. “Tranşa de bani pe care ISB a achitat-o către LPF a fost plătită de către deţinătorul drepturilor TV deoarece operatorii TV care retransmit meciurile din Liga 1 s-au asigurat că suma din contract este respectată. Mai precis, suma pe care ISB a invocat că nu o poate acoperi pentru că este prea mare era prevăzută, de fapt, în contractul iniţial încheiat între societăţile de cablu şi ISB, iar cererea înaintată de către ISB către LPF a fost doar o încercare de renegociere a termenilor în favoarea distribuitorului drepturilor TV pentru Liga 1. În acest context, furnizorii de servicii TV care retransmit meciurile din Liga 1 au dorit să se asigure că meciurile vor continua să fie difuzate conform contractului iniţial şi că banii sunt redirecţionaţi exclusiv către LPF şi cluburi”.

Dacă acordul între LPF şi ISB s-ar fi rupt ar fi urmat o procedură lungă de vânzare a drepturilor TV, care ar fi afectat cluburile, sunt de părere furnizorii de servicii TV. “Dacă ISB nu ar fi achitat suma către LPF, ar fi trebuit iniţiată o nouă procedura de atribuire a drepturilor, iar întregul proces ar fi afectat cluburile de fotbal din Liga 1. Astfel de situaţii ar putea fi evitate pe viitor dacă organizatorii competiţiilor majore i-ar avea în vedere, în procesul de atribuire a drepturilor de redifuzare a meciurilor respective, mai degrabă pe operatorii TV. Astfel, sunt eliminate entităţile intermediare, care îşi reţin o parte din fonduri pentru propria afacere în loc că aceşti bani să ajungă, de exemplu, către cluburi.”

La finele anului trecut cei mai mari jucători de pe piaţa de servicii TV erau următorii: RCS&RDS - 3,22 milioane de clienţi, Telekom - 1,41 milioane de clienţi, UPC - 1,18 milioane de clienţi şi Orange - 157.000 (prin satelit).

Potrivit datelor comunicate de Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) la solicitarea ZF, veniturile operatorilor de telecom din vânzarea de servicii TV s-au situat în perioada 2009-2013 la aproximativ 1,6 mld. lei pe an (370 mil. euro).
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO