Business Hi-Tech

Gabriel Costache, ADR Vest: Recent am lansat Programul Regional Vest 2021 – 2027 dedicat digitalizării IMM-urilor, cu un buget total de peste 15 milioane de euro. Începând cu 1 iulie se pot depune proiectele

ZF Digital Timişoara

Gabriel Costache, ADR Vest: Recent am lansat Programul...

Autor: Alexandra Cepăreanu

12.06.2025, 14:35 305

ADR Vest a lansat recent un nou program de finanţare dedicat digitalizării IMM-urilor, cu un buget total de peste 15 milioane de euro, la care companiile vor putea depune proiectele începând cu data de 1 iulie, a spus Gabriel Costache, ADR Vest.
„Procesul de înscriere, evaluare şi comunicare este integral digitalizat, folosind MySMIS. Această iniţiativă are ca scop creşterea intensităţii digitale a IMM-urilor, măsurată prin indicele DESI (indicele digital al economiei şi al societăţii). O firmă poate obţine între 10.000 şi 100.000 de euro, cu condiţia ca finanţarea nerambursabilă să nu depăşească 30% din cifra de afaceri medie pe ultimii doi ani. Se solicită o cofinanţare proprie, care variază între 10% (în judeţele Hunedoara şi Caraş-Severin), 17% (Arad) şi 24% (Timiş), în funcţie de judeţul de implementare. O contribuţie proprie mai mare aduce punctaj suplimentar în evaluare şi creşte şansele de success”, a spus Gabriel Costache în cadrul conferinţei ZF Digital Timişoara.

Alte declaraţii

Programul oferă un cadru de finanţare uşor de înţeles şi de aplicat. Grila de evaluare tehnică este complet auto-evaluabilă, fără criterii subiective, o noutate relativă în peisajul finanţărilor europene.

Obiectivul programului este ca, după implementarea proiectelor, fiecare firmă beneficiară să bifeze cel puţin şapte din cele 12 criterii tehnologice ale indicelui DESI. Criteriile sunt clare şi uşor de îndeplinit. Rolul primordial al unui IMM este să-şi identifice nevoile de digitalizare şi să le transpună într-o listă concretă de achiziţii şi investiţii. Avantajele digitalizării sunt deja bine cunoscute şi discutate.

IMM-urile vor putea depunde proiectele, adică firme cu până la 250 de angajaţi. Este important de reţinut că dacă o firmă românească are legături de proprietate cu o firmă mare externă (ex: deţine 100% din acţiuni), nu mai este considerată IMM. Firmele trebuie să aibă o activitate de cel puţin 2 ani fiscal integral şi să fi obţinut profit din exploatare în anul anterior depunerii cererii de finanţare (adică în 2024). De asemenea, să activeze într-un domeniu eligibil, conform listei anexate ghidului de finanţare. Domeniile excluse sunt cele incompatibile cu finanţările europene sau cu regulile ajutorului de stat. Proiectul trebuie implementat la un punct de lucru (sediul principal sau sediul secundar) aflat în regiunea Vest, indiferent dacă este mediu urban sau rural.

Gama de investiţii eligibile este largă, incluzând hardware şi software. Orice achiziţie justificată ca fiind necesară pentru implementarea unei soluţii de digitalizare (ERP, CRM, inteligenţă artificială, blockchain, etc.) este eligibilă.

O noutate este eligibilitatea cheltuielilor cu subscripţiile anuale sau multianuale la software, limitate la o perioadă de 5 ani după finalizarea implementării proiectului. Contractarea acestor cheltuieli trebuie să se facă până la finalizarea proiectului.

Sunt eligibile şi serviciile de consultanţă, precum cele pentru elaborarea studiului de fezabilitate digitală (pentru care există un model standard în ghidul de finanţare) şi auditul IT (iniţial şi final), care trebuie să confirme evoluţia firmei în raport cu criteriile DESI asumate.

Cheltuielile cu instruirea şi adaptarea personalului la noile soluţii de digitalizare sunt de asemenea eligibile. Se pot finanţa şi servicii de consultanţă specializată pentru a asista solicitantul pe toată durata implementării proiectului.

Condiţie post-implementare: solicitantul trebuie să înregistreze o cifră de afaceri şi un profit din exploatare cel puţin la nivelul de la care porneşte investiţia şi să le menţină. Nu se solicită o creştere procentuală, ci doar menţinerea acestor indicatori.

Grila de evaluare include criterii clare şi obiective, bazate pe indicatori financiari (rata de solvabilitate, rata stabilităţii financiare). Punctajul suplimentar se acordă pentru contribuţii proprii mai mari şi asumarea unui număr mai mare de criterii DESI.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels