Business Hi-Tech

GfK: Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată din România a urcat cu 13% anul trecut,la 2,3 mld. euro

GfK: Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată din...

Autor: Raluca Ghinea

23.02.2016, 11:48 299

Pe primul loc s-au situat anul trecut telecomunicaţiile, cu vânzări de 718 milioane euro (+23,6%), urmate de industria IT - 477 milioane euro (+3,2%), elctrocasnice mari - 473 milioane euro (+16,9%), electronice - 386 milioane euro (+8%), electrocasnice mici - 147 milioane euro (+13,1%), consumabile şi echipamente de birou - 62 milioane euro (+3%) şi de foto, pe ultimul loc, cu vânzări de 27 milioane euro, în scădere cu 12,4%.

În ultimul trimestru, aproape toate sectoarele au contribuit la avansul de 18% înregistrat, respectiv sectorul telecom a avut o creştere de aproape 33%) electrocasnicele mari - 23%, electrocasnicele mici - 21%, electronicele - aproape 13%, imprimantele, multifuncţionalele şi consumabilele - 8% şi IT - 4%. Singurul segment care a consemnat o scădere a fost cel de foto, cu un minus de 6,7%, indică studiul GfK Temax.

Vânzările din telecom au crescut cu 33%, la 263 milioane euro, susţinute de piaţa de telefoane inteligente, în principal datorită dispozitivelor performante. Produsele premium au câştigat teren, în timp ce segmentele mediu şi entry au rămas stabile. Accesoriile pentru telefoane mobile, în mod specific căştile, au raportat o creştere a cererii.

Electrocasnicele mari au consemnat vânzări de 171 milioane euro, în urcare cu 23%. Alături de principalele sectoare ale pieţei, frigidere şi maşini de spălat, congelatoarele au reprezentat un motor de creştere, în special în ultima lună din an, iar campaniile de Black Friday din 2015 au adus vânzări mai mari pentru toate categoriile, odată cu eroziunile de preţ.

Vânzările de electrocasnice mici au însumat 54 milioane euro, fiind mai mari cu 20,8% decât în perioada similară din 2014.

"Cu o singură excepţie, toate categoriile au urmat un trend pozitiv, şase dintre ele având rate de creştere mai mari de 20%. Aparatele de ras şi de epilat au reprezentat categoria cu cea mai bună performanţă. Vânzările au fost stimulate de produse premium, precum aparatele de îndepărtat părul cu lumină pulsată (IPL) dar şi de îndepărtat părul pentru bărbaţi", se arată într-un comunicat al companiei de cercetare de piaţă GfK.

Electronicele au raportat o rată de creştere de 13% în ultimul trimestru, la 172 milioane euro, susţinută de vânzările de televizoare, care s-au apreciat atât în volum, cât şi în valoare.

Piaţa de IT şi-a revenit după evoluţia din trimestrul anterior trecut, cu vânzări de 172 milioane euro, mai mari cu 4% faţă de ultimele trei luni din 2014. Tabletele au continuat trendul negativ, cu scăderi de două cifre în valoare. Cererea pentru calculatoarele portabile a crescut, în special pentru produsele cu procesoare performante şi placă grafică dedicată. Desktop-urile, monitoarele, dar şi categoria de mouse-uri şi tastaturi au înregistrat creşteri ale vânzărilor în ultimul trimestru al anului trecut.

Segmentul de imprimante, multifuncţionale şi consumabile a consemnat o creştere cu 8%, la 20 milioane euro, cea mai mare contribuţie provenind din categoria multifuncţionalelor, care au înregistrat rate de creştere de două cifre, atât pentru echipamentele cu cerneală, cât şi pentru cele cu laser. Tonerele au păstrat trendul descendent, contribuind negativ la evoluţia pieţei de consumabile.

În general, anul trecut, cererea pentru echipamentele hardware a crescut în timp ce consumabilele, în special tonerele, au scăzut.

Piaţa foto din România a înregistrat vânzări de 11 milioane euro în ultimul trimestru, cu o scădere de aproape 7%.

GfK Temax este un indice utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza pieţele bunurilor de folosinţă îndelungată.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO