Business Hi-Tech

Gigantii industriei bancare si ai cardurilor vad in telefonul mobil viitorul portofel digital

22.03.2006, 00:00 22

Bancile, marile retele de carduri, producatorii de telefoane mobile si operatorii telecom din Statele Unite au inceput sa testeze tehnologiile care permit plata facturilor si transferul de bani prin intermediul telefonului mobil, scrie New York Times. Cea mai mare sustinere vine din partea gigantilor din industria bancara si a cardurilor, care spera ca o asemenea tehnologie va genera sute de milioane de dolari din tranzactii, care ar compensa reducerea folosirii cartilor de credit. Companiile mai spera sa atraga noi clienti si in special consumatori tineri, care au deja un telefon mobil dar nu au un cont de credit.

In acelasi timp, Nokia si alti producatori de telefoane mobile planuiesc sa transforme telefonul intr-un portofel digital. Motorola a lansat primul sau telefon cu portofel digital luna trecuta.

"Acest lucru se va intampla mai repede decat ne-am inchipui", a spus Dan Schatt de la Celent, companie de consultanta in domeniu. "Toata lumea incearca sa cucereasca portofelul consumatorului. 2006 va fi anul in care se vor incheia multe contracte, dar 2007 va fi de fapt anul in care vom observa efectele", a mai spus el. Bank of America, J.P. Morgan si Wells Fargo studiaza pe indelete piata platilor mobile, scrie NYT. De altfel, si marile companii de carduri precum Visa, MasterCard, Discover Financial si American Express fac acelasi lucru.

In urmatoarele luni, Citigroup va incepe testarea unui serviciu care le va permite clientilor sa plateasca facturile si sa transfere fonduri prin intermediul telefonului mobil. Si PayPal si Google ar putea fi interesate de acesta piata, conform NYT.

Pentru siguranta, companiile de carduri investesc numai cateva zeci de milioane de dolari in tehnologia pe care multi specialisti o considera inca intr-un stadiu preliminar. Dar, cum clientii noi devin mai greu de gasit, telefonul mobil este o modalitate de a scoate mai mult de la clientii existenti.

Totusi ramane intrebarea cum vor primi americanii aceasta tehnologie, avand in vedere problemele ridicate de costurile, securitatea si usurinta folosirii unui astfel de portofel virtual. In plus, exista o alta problema nerezolvata: cum vor fi impartiti banii incasati din taxa de utilizare a acestor servicii intre banci, companii de carduri si operatorii de telefonie mobila?

La fel, daca un telefon care joaca si rolul de portofel digital este pierdut sau furat, aceasta ar putea fi mare problema pentru companiile implicate in aceasta afacere, ca si pentru consumator. Probabil ca aceste telefoane mobile vor beneficia de aceeasi politica de securitate ca si in cazul cartilor de credit, in ciuda faptului ca exista foarte multe discutii privind posibilitatea de a-i oferi utilizatorului optiunea de a opri aceste functii de securitate.

Folosirea telefonului mobil ca instrument de plata la metrou sau la aeroport este un serviciu deja disponibil in unele tari din Asia sau Europa. In Japonia, spre exemplu, aproximativ 10 milioane de telefoane mobile au integrate carti de debit si utilizatorii le pot folosi in sute de statii de tren si cateva mii de magazine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO