Business Hi-Tech

Google cumpara YouTube pentru 1,65 mld. dolari

Google cumpara YouTube pentru 1,65 mld. dolari
11.10.2006, 18:16 917

Compania Google, care detine cel mai utilizat motor de cautare din lume, a ajuns la un acord pentru achizitionarea YouTube, lider mondial in domeniul divertismentului pe Internet, pentru 1,65 miliarde de dolari (1,3 mld. euro), transmite Reuters, citat de Mediafax.
Acesta este cel mai mare pret platit vreodata pentru un site cu continut generat de utilizatori.
Tranzactia va reuni doua dintre cele mai puternice branduri de pe Internet, Google, termen asociat cautarilor virtuale si inovatiei, si YouTube, o companie din Silicon Valley care a contribuit la cresterea popularitatii schimburilor online de clipuri video.
YouTube a cunoscut o ascensiune rapida in cele 19 luni de la infiintare, punand in prezent la dispozitia utilizatorilor 100 de milioane de clipuri video zilnic, dar a intrat in atentia unor companii media importante pentru difuzarea unor emisiuni TV si videoclipuri, protejate de copyright, fara consimtamantul lor. Desi YouTube a anuntat luni ca a semnat o serie de acorduri de distributie cu mai multe case de discuri importante, analistii au avertizat compania Google ca exista riscul sa se implice intr-un sir de procese, efectuand aceasta achizitie.
Cotatia actiunilor Google a crescut cu 8,5 dolari, echivalentul a doua puncte procentuale, in asteptarea anuntului privind acest acord, titlurile fiind cotate la 429 de dolari la inchiderea ultimei sedinte de tranzactionare de la bursa Nasdaq. Un nivel similar nu mai fost inregistrat dupa sfarsitul lunii aprilie. "YouTube este extrem de valoroasa, datorita traficului mare pe care il genereaza, aspect foarte important in zona Internetului, dupa cum pozitionarea unui imobil este foarte relevanta pe piata imobiliara", a afirmat Sasa Zorovic, analist la firma Oppenheimer, in legatura cu asocierea site-ului YouTube cu reteaua de publicitate Google.
Analistii apreciaza ca achizitia YouTube ar facilita accesul Google pe piata de publicitate de pe Internet, aflata in proces de dezvoltare, unde detine o cota scazuta in comparatie cu compania concurenta Yahoo!.
Mark Mahaney, analist la Citigroup, apreciaza ca tranzactia reprezinta un avans important pentru Google, pretul de achizitie fiind aproape egal cu sumele cumulate alocate in trecut integrarii unor companii. Dar valoarea grupului rezultat prin combinarea unuia dintre cele mai mari site-uri cu continut generat de utilizatori cu una dintre cele mai vaste retele de publicitate din lume "ar putea fi enorma", a adaugat Mahaney.
Titlurile Google au castigat deja circa doua puncte procentuale in timpul sedintei bursiere de vineri, cand au aparut primele informatii privind o posibila tranzactie intre cele doua companii. Astfel, in cursul a doua zile de tranzactii, capitalizarea de piata a Google a crescut cu aproximativ sase miliarde de dolari.
Compania din Silicon Valley a fost infiintata in februarie 2005, printre multi alti furnizori de servicii video pe Internet, dar popularitatea sa a crescut rapid din luna noiembrie, dupa ce a permis utilizatorilor sa faca schimb de videoclipuri, atat filmari personale cat si copii ale unor emisiuni TV.
YouTube ocupa pozitia a patra in clasamentul site-urilor web 2.0, care apartin unei noi generatii, avand un continut furnizat, in mare parte, de utilizatori. Primele trei locuri revin site-urilor MySpace, Facebook si enciclopediei online Wikipedia, potrivit unor date despre audienta pe web in Statele Unite, furnizate de firma Hitwise. YouTube, site-ul cu cea mai rapida crestere din istoria recenta a Internetului, primise in ultimele zile mai multe oferte de preluare din partea unor mari jucatori, printre care si Google. Cu cateva zile in urma Yahoo!, marele rival al Google, a anuntat ca a purtat negocieri cu Facebook, un site de tip retea sociala care a inregistrat de asemenea cresteri puternice din punct de vedere al numarului de utilizatori.
News Corp., care a achizitionat reteaua sociala MySpace pentru 580 mil. $ (450 mil. euro), a evaluat "foarte atent" YouTube, dar a refuzat sa oferteze YouTube datorita pretului minim de 1,5 mld. dolari (1,18 mld. euro), dar si pentru ca News Corp. ar fi interesat sa dezvolte de unul singur in cadrul MySpace facilitati similare YouTube.

AFACERI DE LA ZERO