Business Hi-Tech

Google a plătit o firmă britanică specializată în influenţarea opiniei publice să-i măsoare prin sondaje şi interviuri, dar fără acces la datele sale financiare, impactul economic în România. Bilanţ după o reţetă preluată de la politicieni, fără întrebări din audienţă

Joanthan Dupont, director Public First, compania plătită de Google să calculeze impactul serviciilor sale în România

Joanthan Dupont, director Public First, compania plătită de Google să calculeze impactul serviciilor sale în România

Autor: Adrian Seceleanu

03.12.2019, 13:02 678

Google a angajat compania britanică Public First din Marea Britanie, care este specializată în furnizarea de servicii care asigură influenţarea opiniei publice, să măsoare impactul economic al produselor sale digitale în România, rezultatele fiind prezentate în cadrul unui eveniment pe care gigantul american pare că l-a organizat inspirându-se din bilanţurile festiviste prezentate de politicieni: au fost incluse doar mesaje pozitive de la parteneri în legătură cu impactul Google pe plan local fără a fi acceptată nici măcar o singură întrebare din partea audienţei în legătură cu studiul.

Britanicii plătiţi de Google pentru a realiza acest studiu nu au avut acces la datele financiare ale activităţii Google în România şi nici la informaţii privind numărul de utilizatori ai diferitelor servicii şi produse ale Google ci s-au bazat pe date din surse externe, estimări şi sondaje şi interviuri cu consumatori şi companii din România, conform datelor din raport.

Mai exact “a fost utilizat un eşantion reprezentativ la nivel naţional de 1.000 de persoane adulte şi 200 de manageri din companii mici, mijlocii şi mari din România. De asemenea, au fost analizate 25 de studii de caz despre cum companii şi persoanele din diferite regiuni şi industrii ale României utilizează produsele Google în afacerile lor. Google nu a furnizat Public First informaţii financiare suplimentare, iar toate estimările au la bază informaţii publice, proprii sau din surse externe”.

De asemenea raportul a fost realizat exclusiv în direcţiile comandate de Google, cercetarea ignorând subiecte de interes, chiar şi la nivel de estimare / presupunere, precum nivelul veniturilor Google în România sau cât câştigă compania de la fiecare utilizator din România afişându-i reclame sau direcţionându-l, atunci când acesta realizează căutări, către companiile care plătesc pentru a se promova pe platformele companiei.

Presupuneri privind activitatea “muncitorilor” din România

Cum s-au realizat estimările fără acces la datele reale de business ale Google? Spre exemplu raportul arată următoarele: “În mare, estimăm că numai Google Search şi G Suite creează în economia românească economii de timp pentru afaceri care reprezintă echivalentul a cel puţin 14 miliarde de lei”.
Cum s-a ajuns la această cifră? Printr-o succesiune de presupuneri privind activitatea “muncitorilor” din România, conform anexelor raportului. “Presupunem că în jur de o jumătate din angajaţii români folosesc Google Search săptămânal şi 30% folosesc G Suite. Pe baza unei lucrări a Forrester Consulting, presupunem că fiecare utilizator de G Suite economiseşte între 15 minute şi 2 ore fiecare pe săptămână. Într-o estimare rezervată, presupunem că muncitorii caută informaţii pe tema unei singure întrebări pe săptămână prin Google Search şi că acest lucru îi ajută să economisească 15 minute. Timpul economisit total este transformat într-o sumă monetară folosind randamentul mediu pe oră din România”, potrivit documentului.

Estimare: 130 lei/lună, valoarea utilizării produselor Google în România

Iată principalele presupuneri ale companiei britanice în legătură cu impactul economic al produselor Google în România:

# “Pentru fiecare utilizator de internet din România, valoarea medie aferentă utilizării produselor Google Search, Maps şi YouTube este estimată la 130 de lei pe lună. Suma a fost calculată folosind estimări privind timpul economisit, facilitarea accesului la informaţii, conexiunile create, precum şi date din sondaje privind suma minimă cu care consumatorii cred că ar trebui să fie despăgubiţi dacă ar pierde accesul la fiecare dintre produse. Utilizarea produselor Search şi Maps înseamnă şi economie de timp pentru oameni. Potrivit studiului, românii economisesc cel puţin 23 de ore anual folosind Google Search şi 3 ore pe an prin Google Maps.”

# “Potrivit raportului Public First, 93% dintre utilizatorii de Google Search caută pe Google informaţii despre un anumit subiect cel puţin odată pe lună. 59% dintre utilizatorii de Google Search de peste 65 de ani spun că îl folosesc în mod regulat pentru a învăţa lucruri noi. “

# “Pentru companiile din România, utilizarea produselor şi serviciile Google este văzută ca un sprijin pentru dezvoltare şi inovare. Căutarea online reprezintă acum modalitatea cea mai importantă prin care clienţii ajung la companii, se arată în concluziile studiului. Potrivit calculelor estimative ale Public First pentru România,  în medie, fiecare leu cheltuit în Google Ads generează companiilor câştiguri de 8 lei.”

# “Pentru angajaţi, utilizarea de  produse precum G Suite sau Search duce la creşterea productivităţii, deprinderea de noi competenţe şi îi ajută în dezvoltarea carierei. Estimările Public First privind beneficiile obţinute de firmele din România din economia de timp şi creşterea productivităţii, generate de utilizarea Google Search and G Suite, se ridică la cel puţin 14 miliarde anual. În ceea ce priveşte cariera, 74% dintre utilizatorii de Search din România cu vârsta între 18-24 ani spun că folosesc Google pentru a găsi un loc de muncă, iar 63% îl folosesc pentru a găsi sfaturi cu privire la CV-ul lor.”
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO