Business Hi-Tech

În căutarea tehnologiilor viitorului din comerţ: cum îşi sprijină METRO SYSTEMS România angajaţii să inoveze pentru a-şi îmbunătăţi serviciile pentru clienţi

Membrii echipei care a dezvoltat Shopp AR - Awesomeness Reinvented - cel mai votat proiect dezvoltat în România din cadrul evenimentului Innovation Days 2018

Membrii echipei care a dezvoltat Shopp AR - Awesomeness Reinvented - cel mai votat proiect dezvoltat în România din cadrul evenimentului Innovation Days 2018

Autor: Adrian Seceleanu

12.09.2018, 00:06 1148

Utilizarea inteligenţei artificiale şi a realităţii augumentate, crearea unei platforme care să scurteze procesul de înregistrare al clienţilor noi sau a unor aplicaţii care să le ofere oamenilor de vânzări şi clienţilor acces instantaneu de pe smartphone-urile proprii la date relevante despre oferta comercială - acestea sunt doar câteva dintre ideile de îmbunătăţire a modului în care grupul Metro face business generate în urma unui eveniment special gândit de companie pentru a-i stimula pe angajaţii săi să vină cu propuneri inovatoare de utilizare a tehnologiei.

“Eu nu doar spun ci cred în mod fanatic că valoarea acestei companii sunteţi voi, oamenii care lucrează în cadrul METRO. Iar valoarea pe care o putem genera cu inteligenţa din cadrul companiei este foarte, foarte puternică”, a declarat în cadrul evenimentului Olaf Koch, Chairman & CEO, METRO AG.

Evenimentul, denumit Innovation Days 2018, a avut ca obiectiv crearea de echipe mixte de angajaţi ai companiei, din diferite ţări, care să lucreze la dezvoltarea unor idei inovatoare prin care Metro să-şi consolideze poziţia pe piaţă folosindu-se de tehnologie. În prima fază angajaţii companiei şi-au publicat pe o platformă dedicată ideile, iar apoi s-au format echipe în jurul proiectelor, care apoi s-au reunit în Dusseldorf şi Bucureşti, pentru a lucra împreună, timp de trei zile, la dezvoltarea unui prototip funcţional al ideii. S-au format 16 echipe - 8 în Germania şi 8 în România, cu un număr de peste 100 de membri, care au lucrat la dezvoltarea proiectelor. Şi echipele din România au fost unele mixte, ele fiind formate inclusiv din oameni care lucrează în alte ţări pentru grupul Metro.

Decizia ca România să fie una dintre ţările implicate puternic în acest proiect reflectă o realitate mai puţin cunoscută: METRO SYSTEMS România este unul dintre cei mai mari angajatori din industria de IT din România, cei peste 850 de angajaţi cu profil de IT ai companiei de pe plan local gestionând infrastructura hi-tech a grupului german de comerţ.

“Una dintre valorile companiei noastre este munca în echipă iar aceste trei zile au fost un efort pur de echipă. Preţuim ambiţia şi pasiunea de asemenea, iar în aceste zile şi le-am văzut la lucru din plin”, a declarat Timo Salzieder, Chief Solution Officer (CSO) şi Chief Information Officer (CIO) al METR0 AG. Înainte de etapa de prezentare şi formare a echipelor METRO a organizat sesiuni de instruire a angajaţilor cu experţi din exteriorul companiei, care au prezentat concepte precum design thinking dar şi sfaturi despre cum pot fi dezvoltate prototipuri ale unor aplicaţii / platforme.

Cele 16 echipe şi-au prezentat proiectele în cadrul unui eveniment organizat simultan în Germania şi în România - o adevărată demonstraţie de energie şi de pasiune pentru tehnologie,
care a fost urmărită live de cei peste 2.000 de angajaţi din Europa ai METRONOM, divizia de IT a METRO, inclusiv echipa METRO SYSTEMS România. Miza competiţiei organizate de METRONOM şi METRO SYSTEMS România: cel mai votat proiect urma să aibă şansa de a fi prezentat boardului grupului METRO, care poate lua decizia să implementeze ideea.

“Ştiţi câţi clienţi înregistrăm într-o zi la nivel global? 22.000. Dar cât durează înregistrarea unui client nou? Între 7 şi 15 minute. Ştiţi câte corecţii de adrese au fost cerute de clienţii din Italia într-un an? 1,5 miloane!. Acesta este un proces vital pentru grupul METRO!”. Aşa şi-au început prezentarea plină de energie membrii echipei din spatele proiectului Scan and Shop, o soluţie de IT care foloseşte tehnologii de recunoaştere a vocii, scrisului şi a textului pentru a scurta timpul de înregistrare a clienţilor noi şi de reducere a erorilor în preluarea datelor. Proiectul Scan and Shop, dezvoltat de una dintre echipele din Germania, este şi cel care a fost votat câştigător în cadrul competiţiei.

“Imaginaţi-vă că faceţi cumpărături la METRO chiar acum fără să fie nevoie să vă uitaţi la liste lungi de ingrediente şi că aveţi toate informaţiile de care aveţi nevoie despre produsele de la raft doar privind la telefonul mobil. Shopp AR este o aplicaţie care se foloseşte de tehnologia de realitate augumentată şi care poate recunoaşte orice produs pe baza formei şi a ambalajului pentru a vă oferi instantaneu toate informaţiile de care aveţi nevoie pentru o experienţă mai bună de cumpărături” şi-au pledat cauza membrii echipei din România din spatele proiectului Shopp AR - Awesomeness Reinvented. Shopp AR, care a fost creat de o echipă cu membri din România şi Olanda, a fost votat drept unul dintre cele mai interesante trei aplicaţii din cadrul evenimentului. În trei zile membrii echipei din România au dezvoltat un prototip funcţional al aplicaţiei Shopp AR, pe care l-au demonstrat live în cadrul evenimentului, utilizarea aleasă fiind aceea de a identifica instantaneu dacă un produs din oferta METRO conţine sau nu alergeni care sunt introduşi anterior în aplicaţie. “Odată ce introducem un alergen în aplicaţie, aceasta ne avertizează atunci când scanăm un produs. Dacă produsul nu conţine alergeni un mesaj mare, vizibil este suprapus peste produs cu textul <<sigur>>. Dar aplicaţia poate fi utilizată pentru a afişa de exemplu mesaje promoţionale. Imaginaţi-vă ce am putea face în una sau două luni de zile dezvoltare a aplicaţiei. Vrem să facem cumpărăturile extraordinare din nou!”, au spus membrii echipei.

Un alt proiect care a intrat în top 3 cele mai votate a fost Menu Scan - o aplicaţie dedicată forţei de vânzări a METRO. Aplicaţia le permite angajaţilor companiei să vadă care sunt ingredientele de care are nevoie un restaurant pentru felurile de mâncare pe care le are în ofertă prin simpla realizare a unei fotografii a meniului.

Platforma din spate “transformă” meniul într-o listă de ingrediente care se află în ofera comercială a METRO, folosindu-se de datele existente. “Oferta vastă de produse a METRO poate fi un adevărat coşmar pentru oamenii noştri de vânzări, pentru că uneori au doar câteva minute la dispoziţie să îşi prezinte oferta în faţa proprietarilor de restaurante. Cu aplicaţia noastră ei pot identifica pe loc ingredientele de care ei au nevoie”, au explicat membrii echipei.

“Sunt mândru să văd la ce au lucrat echipele. Prefer să spun nu că am identificat probleme ci că am generat valoare care este importantă pentru clienţii noştri”, a declarat Olaf Koch, Chairman & CEO, METRO AG.

“Majoritatea echipelor au descoperit cât de uşor este să dezvolţi un prototip, că în două trei zile poţi să vii cu un prototip. Dar cred că o lecţie importantă este şi că dacă vrem să ajungem până la profunzimea unei probleme  trebuie să discutăm cu clienţii, astfel că am încuurajat echipele să iasă din birouri şi să meargă să discute cu clienţii - fie că este vorba de proprietari de restaurante, de clienţi care vin în magazine. A fost un exerciţiu foarte bun pentru toate echipele implicate. Inovaţia este foarte importantă pentru noi”, a punctat Timo Salzieder, Chief Solution Officer (CSO) şi Chief Information Officer (CIO) al METRO AG.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO