Business Hi-Tech

Industria telefoniei mobile se orienteaza puternic spre divertisment

20.02.2006, 21:21 35

Convergenta tehnologiilor modifica scenariile impamantenite de ani de zile in industrii precum telecom, media si divertisment, iar acest lucru a devenit evident in urma congresului de telefonie mobila 3GSM organizat saptamana trecuta la Barcelona.

Eveniment cunoscut in anii trecuti mai mult pentru faptul ca aici se intalneau doar producatorii de telefoane si operatorii de telefonie mobila, care prezentau cele mai noi modele si dezbateau indelung standarde tehnologice complicate, 3GSM s-a schimbat la fata anul acesta.

Companiilor cu obiect de activitate strict din zona telecom li s-au adaugat la Barcelona furnizori de servicii si aplicatii pe mobil cum ar fi jocuri, televiziune, localizare GPS, radio si multe altele. Majoritatea serviciilor cu valoare adaugata pot fi insa localizate in zona divertismentului.

Aici, interesul de a pune la punct noi parteneriate vine in mod egal din zona furnizorilor de continut si din cea a companiilor de distribuire a acestui continut, comenteaza Financial Times.

Avand in vedere ca veniturile din convorbirile telefonice sunt intr-o scadere accentuata, mai ales pe pietele dezvoltate, din cauza concurentei cu operatorii de comunicatii online (cum este Skype), operatorii de telefonie mobila sunt dispusi sa investeasca pentru a le oferi clientilor servicii suplimentare de media si divertisment. Pe de alta parte, companiile care detin continut media (televiziuni, case de discuri etc.) se gasesc in fata unui viitor incert, in care modelele de business traditionale "cu distributie finantata prin publicitate sau dupa tiparul pay per view" nu mai sunt atat de solide ca acum cativa ani, iar telefonul mobil poate deveni o noua platforma de a-i "atinge" pe consumatori.

Potentialul de business pentru casele de discuri a fost subliniat de un comentariu facut la Barcelona de Wang Jianzhou, directorul executiv al China Mobile. Jianzhou a spus catre public, in timpul unei conferinte, ca melodia cea mai populara la aceasta ora in China a adus, ca ringtone descarcat pentru telefonul mobil, venituri de 15 mil. $ intr-o luna. Asta, spre comparatie cu veniturile aduse de vanzarea aceleiasi piese pe canalele "fizice" (excluzand Internetul), care au fost de doar un milion de dolari.

"In sala s-a auzit un murmur atunci cand a pronuntat aceste cifre", a spus un participant la conferinta, citat de FT.

Insa, fie ca este vorba de muzica, video, jocuri sau alte aplicatii hibrid, operatorii de telefonie mobila au o competitie puternica, mai ales in tabara producatorilor de echipamente digitale portabile, cum este de pilda Apple cu al sau player iPod.

O chestiune la care congresul 3GSM nu a raspuns este: "Cati consumatori sunt dispusi sa plateasca pentru continutul pe mobil, si ce preturi li se poate cere", mai scrie publicatia britanica.



Mobilul, manual de utilizare

* Telefonul nu mai este un simplu instrument pentru comunicare prin voce.

* La congresul 3GSM, dedicat telefoanelor mobile, au participat si companii precum casa de discuri Sony BMG, producatorul de jocuri video Electronic Arts sau gigantul media Disney.

* Printre cele mai apreciate servicii suplimentare pentru telefonul mobil: televiziune, Internet, muzica, jocuri, aplicatii de business.

* Problema actuala: nu este foarte clar cat de dispusi sunt consumatorii sa plateasca pentru toate aceste servicii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO