Business Hi-Tech

Interesul pentru hobby-uri tehnologice a scăzut până la un nivel alarmant, aşa că o nouă jucărie trebuia inventată pentru ca puştii să vrea din nou să programeze

Interesul pentru hobby-uri tehnologice a scăzut până la un nivel alarmant, aşa că o nouă jucărie trebuia inventată pentru ca puştii să vrea din nou să programeze

Foto: Shutterstock

Autor: Mircea Sarbu

18.03.2012, 17:21 1226

Puştii de altădată purtau letconul în buzunar şi se distrau construind radiouri şi amplificatoare. Mai târziu, au devenit programatori amatori, dar pasionaţi. Astăzi, interesul pentru hobby-uri tehnologice a scăzut până la un nivel alarmant, aşa că o nouă jucărie trebuia inventată pentru ca puştii să vrea din nou să programeze.

Am fost printre pionierii presei informatice din România şi am asistat din postura de "insider" la ascensiunea, apogeul şi decăderea revistelor de IT. Este o poveste interesantă privită retrospectiv, pentru că proiectează o perspectivă relevantă asupra atitudinii publicului în privinţa tehnologiei.Prima fază a fost cea a interesului major pentru "dedesubturi". Oamenii erau interesaţi de arhitectura şi funcţionarea procesoarelor, a discurilor hard sau optice, de facilităţile diverselor sisteme de operare şi, nu în ultimul rând, de programare.

Toţi vroiau să programeze şi mulţi chiar o făceau. Cred că am învăţat vreo zece limbaje de programare în acea perioadă, fie pentru că le prezentam, fie pentru că le editam pe ale colaboratorilor şi era obligatoriu să înţeleg şi să verific cu mâna mea. Pe măsură însă ce computerele au devenit mai accesibile - atât ca preţ, cât şi ca utilizare - s-a trecut într-o altă fază, cea a bricolajului. Cititorii "veterani" erau în continuare interesaţi de noile tehnologii, dar oarecum mai mult pentru cultura generală. În schimb, pentru noile generaţii întrebarea nu mai era "cum funcţionează", ci "cum să fac cutare sau cutare lucru". Orice, de la overclocking sau înlocuirea unui disc hard până la asamblarea unui întreg computer din componente (metoda zisă "pe genunchi"). Cam aceeaşi problematică şi în partea de software.

Evident, revistele au urmat tendinţa şi au devenit din ce în ce mai practice, având acum concurenţa (dar şi beneficiile) internetului. În această perioadă, PC-urile au continuat să se "comodizeze", aşa că interesul pentru bricolaj a scăzut, la fel cum s-a întâmplat cu bricolajul electronic acum câteva decenii. Aşa că faza următoare a fost cea a testelor de performanţă şi a sfaturilor privind achiziţiile. Orice produs era trecut prin diverse benchmark-uri, se făceau comparaţii şi topuri, se recomandau pentru anumite utilizări în funcţie de rezultate. Dar interesul pentru tehnologia în sine a scăzut atât de mult, încât revista BYTE (etalonul în domeniu) a ieşit din business, urmată în scurt timp şi de ediţia românească (pe care am avut cinstea să o conduc la începuturi). Ultima fază a fost cea a business-ului IT.

În această privinţă am fost sincroni cu lumea: aşa s-a întâmplat peste tot. Este interesant că şi învăţământul informatic din şcoli a mutat, cu timpul, accentul de la însuşirea tehnologiilor spre utilizarea lor, din păcate limitându-se adesea la programele de birotică. Aşa se face că, deşi mult mai familiarizaţi cu noile tehnologii, printre liceenii de astăzi sunt mult mai puţini cei capabili să scrie un program util decât erau printre liceenii anilor '90. Desigur, nu toată lumea va avea de-a face cu programarea, dar din ce în ce mai multe aparate sunt computerizate şi puţin scripting nu strică.

Citiţi mai multe detalii pe www.businessmagazin.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO