Business Hi-Tech

La vremuri noi, semnaturi noi. Electronice!

31.03.2004, 00:00 166



Birocratia. Un cuvant care in Romania, si poate nu numai aici, a capatat conotatii negative. Sugereaza un proces greoi, complicat si care implica multe persoane, printre care, de cele mai multe ori, si un notar. Cand vrem sa trimitem un document care are un caracter oficial, avem obligatia sa il semnam, cu stiloul, pixul etc., pe hartie. Eventual, il stampilam. Procesul de trimitere a acestor documente "fizice" la destinatarul lor este unul relativ greoi. Ce se intampla insa cand vreau sa trimit un document electronic si trebuie sa asigur destinatarul ca chiar eu sunt cel care a trimis si semnat acel document? Fac o semnatura cu mouse-ul in binecunoscutul Paint? Evident, nu. S-a inventat semnatura electronica, cea care are aceeasi valoare in spatiul virtual ca si semnatura manuscrisa in lumea reala.



In anul 2001 aparea Legea 455, publicata in Monitorul Oficial partea I, nr. 429 din 31 iulie 2001, prin care este reglementat regimul juridic al semnaturii electronice. In legea mai sus amintita este stipulat ca: "Art. 7. - In cazurile in care, potrivit legii, forma scrisa este ceruta ca o conditie de proba sau de validitate a unui act juridic, un inscris in forma electronica indeplineste aceasta cerinta daca i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat si generata prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii". Asadar putem ocoli foarte dibace un act birocratic, scutindu-ne de multa bataie de cap, apeland pur si simplu la aceasta inventie.



Semnatura electronica este un instrument deosebit de util permitand semnatarilor unui document sa oficializeze un act chiar daca se afla la mare distanta geografica fata de locul unde trebuie semnat documentul. Un document semnat electronic se supune clauzei juridice de non-repudiere, adica semnatarul nu poate sustine ca nu a semnat acel document. Orice modificare, cat de mica a documentului semnat digital duce automat la anularea semnaturii. Astfel destinatarul are convingerea ca documentul a ajuns in stare nealterata.



Prin aplicarea semnaturii electronice pe documentele care impun autentificarea prin semnatura si sigiliu (celebrul SS de pe documentele tipizate), se realizeaza trecerea la noua era informationala.





Unde putem folosi semnatura electronica?



Semnatura electronica se aplica unui document in format electronic, redactat sau obtinut prin intermediul programelor informatice, ca de exemplu: documente Word (contracte, documente, notificari, retete medicale, etc.), documente Excel (rapoarte financiare, state de plata a salariilor, note de comanda, etc.), documente Adobe Acrobat , fotografii digitale (constatari, mostre, comenzi de produse, etc.), programe expert de gestiune a documentelor (documente ale administratiei publice si locale), declaratii de impunere, documente de plata catre bugetul de stat, etc.



Aceasta noua era "informationala" ne aduce asadar un instrument ale carui avantaje pot fi recunoscute imediat: ne scuteste de notari, curieri sau servicii de mesagerie.





Ce este semnatura electronica?



Primul gand cand auzim sintagma "semnatura electronica" este ca atasam unui document ceva, un fel de iconita. Ei bine, semnatura electronica nu este o semnatura scanata, nu este o iconita, nu este o poza si nici macar o holograma. Definitia semnaturii electronice este urmatoarea: Semnatura electronica egal o succesiune de biti - adica un set de date in forma electronica, care sunt asociate sau logic asociate cu alte date in forma electronica si care servesc ca metoda de identificare.



In afara de semnatura electronica simpla mai exista si "semnatura electronica extinsa". Aceasta este semnatura electronica care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii: este legata in mod unic de semnatar; asigura identificarea semnatarului; este creata prin mijloace controlate exclusiv de semnatar; este legata de datele in forma electronica, la care se raporteaza in asa fel incat orice modificare ulterioara a acestora este identificabila.



Deosebirea dintre semnatura electronica si cea extinsa este aceea ca doar semnatura electronica extinsa are valoare probanta in justitie.





Cum dobandesc aceasta semnatura?



In cazul in care m-am decis ca am nevoie de aceasta inventie, trebuie sa fac rost in prealabil de un certificat care imi confirma identitatea. Certificatul reprezinta o colectie de date in forma electronica si care atesta legatura dintre datele de verificare a semnaturii electronice si semnatarul ca persoana, confirmand identitatea acelei persoane. Certificatul calificat este eliberat de catre un furnizor de servicii de certificare, legal constituit. E-Sign Romania S.A. este prima autoritate de certificare infiintata in baza legii 455/2001 si a Directivei UE/93/1999, furnizor de certificate calificate. In urma platii unei sume stabilite de furnizor (lista acestora poate fi gasita la adresa http://www.e-sign.ro/) veti intra in posesia un dispozitiv securizat, necesar pentru a va putea semna electronic, spre exemplu, eToken sau Smartcard. Aceste dispozitive trebuie sa le detineti in momentul cand solicitati un certificat calificat. Acestea pot fi cumparate direct de la furnizorul serviciilor de certificare. Smartcard-urile sunt dispozitive asemanatoare cardurilor bancare, care insa au inmagazinate informatiile necesare utilizarii semnaturii electronice. Pentru acestea aveti nevoie de un inscriptor sau lector al informatiilor continute pe Smartcard. Un dispozitiv echivalent, destinat acestui scop este e-Token, mai mic si mai usor de transportat, util celor care poseda un laptop si care se deplaseaza frecvent.



Aceste dispozitive se conecteaza la portul USB al calculatorului, folosind driver-ele puse de E-Sign la dispozitia dumneavoastra.



Pentru a accesa aceste dispozitive tastati un cod PIN, pe care puteti sa il schimbati si care e cunoscut doar de dvs. Certificatul digital emis este semnat electronic de catre furnizorul de servicii de certificare, cu cheia lui privata. Certificatul digital leaga persoana de cheia publica si acesta va fi disponibil pentru accesare pe site-ul furnizorului pentru care ati optat.





Poate cineva sa imi falsifice semnatura electronica?



Daca in lumea reala am auzit ca exista o mare varietate de cazuri de fals ca act semnat, acest lucru este imposibil in realitatea virtuala. Spre deosebire de semnatura olografa, semnatura electronica este generata pe baza cheii private a semnatarului si a amprentei documentului. Astfel, semnatura de pe un document nu se poate pur si simplu copia pe un alt document, iar un document semnat electronic nu mai poate fi modificat fara a invalida automat semnatura. Cheia privata, esentiala in procesul de generare a semnaturii electronice, se afla stocata pe un dispozitiv securizat iar accesul se face in baza unui cod PIN. Filosofia este aceeasi ca in cazul cardurilor: pentru a putea utiliza serviciul trebuie sa detin dispozitivul si sa cunosc codul de identificare.



In plus, generarea si verificarea unei semnaturi electronice se face pe baza unui algoritm matematic complex, utilizand metoda de factorizare a numerelor mari. In cazul in care s-ar incerca determinarea solutiei prin incercari succesive, daca toate calculatoarele din lume ar lucra simultan in acest sens, ar fi necesari aproximativ o mie de ani. Presupunand totusi ca cineva ar nimeri dupa ani si ani solutia, exista antidotul: un certificat digital e valabil numai un an. Asadar, principalul avantaj pe care-l ofera semnatura electronica consta in nivelul maxim de securitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO